1396-04-24 07:09
850
0
41456
ضرورت های برگزاری بازی دوستانه؛

استقلال - پرسپولیس 31 تیر در آلمان/ بازی خطرناکی که راهی غیر از برگزاری آن نیست!

دربی پرسپولیس-استقلال در یکی از شهرهای آلمان برگزار خواهد شد. برگزاری دربی استقلال-پرسپولیس در آلمان منتفی شد. در یک ماه اخیر بارها این دو جمله را خوانده ایم.

به گزارش گلستان ما به نقل از ورزش سه، این ماجرا مربیان و بازیکنان و مدیریت استقلال و پرسپولیس را هم خسته کرده تا جایی که این دو باشگاه پس از اعلام رسمی مجوز برگزاری بازی از سوی پلیس آلمان، دیگر برگزاری بازی را تایید نکردند، تا اینکه ساعاتی پیش مسئولان دو باشگاه برای اولین بار تائید کردند که بازی پرسپولیس-استقلال روز 31 تیر در شهر بیله فلد برگزار خواهد شد. در آستانه انجام این بازی، خیلی ها سردرگم شده اند و حتی در داخل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم رویکردهای متفاوتی نسبت به برگزاری این بازی وجود دارد.

روز 30 جولای یعنی فقط چند روز دیگر منچستریونایتد و منچسترسیتی در تور پیش فصل خود در آمریکا مقابل هم قرار می گیرند، یا تقریباً در هر تابستان میلان و اینتر و یوونتوس در بازیهای دوستانه مقابل هم قرار می گیرند. اما چرا بازی استقلال-پرسپولیس اینقدر برای همه پیچیده شده؟

اول از همه اینکه نه تنها در اروپا، بلکه انجام بازی دوستانه میان این دو تیم در تهران هم سابقه نداشته است. نکته بعدی اینکه شاید برخی هواداران از تماشای چنین مسابقه ای در هر تاریخ و زمانی لذت ببرند اما بازیکنان و مربیان دو تیم پرسپولیس و استقلال فقط یک هفته قبل از آغاز فصل تازه لیگ برتر انجام چنین مسابقه ای را برای خود خطرناک می دانند و حق هم دارند. چون از یک طرف زیر فشار بدنسازی هستند اما باید به خاطر هواداران پرشور خود، با تمام وجود مقابل حریف سنتی قرار بگیرند و از طرف دیگر ناکامی احتمالی در همین بازی دوستانه می تواند تبعات زیادی برایشان در آغاز فصل داشته باشد. این حسی است که هم بازیکنان و مربیان پرسپولیس این روزها در اردوی اوکراین دارند و هم استقلالی ها درباره آن در اردوی ارمنستان صحبت می کنند.

اما اینها را گفتیم تا معلوم شود که واقعاً طبیعی است که مربیان و بازیکنان استقلال و پرسپولیس از برگزاری دربی دوستانه در آلمان یا هر جای دیگر رضایت نداشته باشند. اما از سوی دیگر می رسیم به اینکه چرا باید این بازی برگزار شود یا به تعبیر دیگر ضرورت های برگزاری این بازی چه نکاتی است که مدیریت استقلال و پرسپولیس را به این نتیجه رسانده که تن به برگزاری دربی سنتی و حساس آن هم فقط چند روز قبل از آغاز لیگ بدهند؟ اصلاً می توانیم مورد به مورد پیش برویم.


1-منچستریونایتد و منچسترسیتی یا رئال مادرید و یوونتوس و بارسلونا وقتی در تور شرق آسیا یا آمریکا مقابل تیم های بزرگ دیگر قرار می گیرند، برای درآمدزایی بیشتر و بازاریابی بیشتر و جذب هواداران بیشتر این کار را انجام می دهند. اما پرسپولیس و استقلال دو باشگاهی هستند که سیستم و قواعد داخلی فوتبال ایران، دستشان را برای درآمدزایی از محل درآمدهای مشخص مثل حق پخش تلویزیونی بسته و مجبورند برای درآمدزایی دست به کارهایی بزنند که چندان به نفعشان نیست.

مثلاً پرسپولیس به عنوان تیمی که قهرمان فصل گذشته لیگ برتر شده، آیا درآمدی بیشتر از تیم چهاردهم جدول یا مثلًا ذوب آهن اصفهان داشته است؟ حق پخش تلویزیونی بیشتری دریافت کرده یا اصلاً یک ریال برای حق پخش تلویزیونی گرفته است؟ همین حرفها را می توان درباره استقلال زد. تیمی که مثل پرسپولیس سه بار لیگ برتر را فتح کرده اما مثل رقیب سنتی خود هرفصل گرفتاری های مالی شدید دارد. برای همین بازی دوستانه استقلال-پرسپولیس در آلمان، مدیران دو باشگاه جلساتی با مدیران صدا و سیما داشتند تا برای دریافت حق پخش تلویزیونی با تلویزیون به توافق برسند اما خروجی جلسه این بود که تلویزیون نه تنها حاضر به پرداخت پول به دو باشگاه بابت پخش بازی نیست بلکه بخشی از عواید حاصل از برگزاری آن را هم دریافت خواهد کرد!!!!


2-پرسپولیس و استقلال همچنان بدهی هایی مربوط به مدیریت های قبلی خود دارند که باید پرداخت کنند. هر دو تیم درحالی باید در فصل اینده لیگ قهرمانان اسیا شرکت کنند که بر اساس قانون مصوب تازه ای.اف.سی، «هر باشگاهی که پرونده منجر به حکم قطعی در فیفا داشته باشد و پرداختش نکرده باشد، از شرکت در فصل اینده لیگ قهرمانان محروم خواهد شد.» در این شرایط باشگاه پرسپولیس که منتظر صدور حکم پرونده مانوئل ژوزه است، به احتمال زیاد باید ظرف 15 روز پس از صدور این حکم7 تا 8 میلیارد تومان به حساب ژوزه بریزد تا از حضور در فصل اتی لیگ قهرمانان محروم نشود.

پس وقتی اسپانسر حامی برگزاری دربی در المان، تخمین می زند که انجام این بازی در صورت مشارکت خوب هواداران دو تیم حتی ممکن است تا 8 میلیارد تومان درامد برای هر یک از دو باشگاه ایجاد کند، طبیعی است که مدیران پرسپولیس و استقلال انجام این بازی را تصمیمی عقلانی بدانند. چون این دو باشگاه باید با گرفتن چنین تصمیماتی بخشی از هزینه های بزرگ خود را پرداخت کنند تا از خطر محرومیت از فصل اتی لیگ قهرمانان نجات پیدا کنند.


3-فدراسیون فوتبال و صدا و سیما در عمل کمکی به پرسپولیس و استقلال که ذاتا توانایی درامدزایی از محل شرکت در لیگ برتر را دارند، نمی کنند و از طرف دیگر این دو باشگاه بدهی های انباشته مربوط به مدیریت های سابق خود را دارند. پس در این شرایط فدراسیون فوتبال بهتر است مانع برگزاری دربی در المان نشود. همینطور بازیکنان و مربیان دو تیم باید فداکاری کنند و برای بالا رفتن احتمال دریافت مطالبات خود و همچنین محروم نشدن باشگاهشان از حضور در لیگ قهرمانان فصل اینده، زیر بار این بازی پرفشار بروند.

مسابقه ای که واقعا فشار جسمی و روانی زیادی به بازیکنان استقلال و پرسپولیس خواهد اورد. این را هم فراموش نکنیم که این اولین بار است که چنین مسابقه ای در دوران اماده سازی پیش فصل میان استقلال و پرسپولیس آن هم در قلب اروپا انجام میشود و طبیعی است که مشکلاتی در راه انجام آن وجود داشته باشد. اگر این بازی به خوبی و بدون حاشیه برگزار شود و هر دو باشگاه هم نفع مالی مناسبی از برگزاری آن ببرند، میتوان خوشبین بود که در سالهای اینده در همین مقطع دو باشگاه پرهوادار و قدرتمند ایران در مناطق مختلف اروپا،در تورنمنت های بزرگ با یکدیگر یا با تیم های مطرح اروپا بازی کنند و هم ایرانیان عزیز علاقمند به فوتبال ایران و پرسپولیس و استقلال را جذب کنند و هم درامدزایی خوبی از راه برگزاری چنین تورها و بازیهای دوستانه ای کسب کنند.

به هرحال در مقطع کنونی مدیران و مربیان و بازیکنان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مجبورند برای درامدزایی و تامین بخشی از هزینه های سرسام اور خود فداکاری کنند و درعین حال منتظر مشارکت و کمک همیشگی هواداران خود نیز هستند تا برگزاری دربی سنتی در المان،بخشی از هزینه های بازیکنان و مربیان و البته بدهی های انباشته از گذشته استقلال و پرسپولیس تامین شود.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.