1396-06-02 16:26
554
0
43130

ابتکار جالب مسئولان برای کارنامه سازی از طریق تغییر نام/ گنجشک «مسکن مهر»، قناری «مسکن اجتماعی» شد!

با گذشت چهار سال از بی مهری دولت به مسکن مهر و مزخرف نامیدنش، پروژه های نیمه کار این طرح با تغییر نام، مسکن اجتماعی لقب می گیرند تا با وقفه ای چند ساله، آرزوی خانه دار شدن کم درآمدها محقق شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از مشرق؛ در سالهای قبل، وقتی دولت یازدهم مسکن مهر را طرحی ناکارآمد نامید و وزیر راه و شهرسازی آن را مزخرف صدا کرد، دولتی های تازه نفس، وعده اجرای طرحی را دادند که قرار بود با حذف کاستی های مسکن مهر، اقشار کم درآمد جامعه را صاحب خانه کند و البته بار و مشکلی هم برای دولت ایجاد نکند. مسئولان در آن دوران با طرح ایجاد مسکن اجتماعی و جایگزینی  آن با مسکن مهر وعده نوسازی بافت های فرسوده را نیز مطرح کرده بودند؛ مسکن اجتماعی قرار بود جایگزین مناسبی برای مسکن مهر باشد و با همین رویکرد، کار ساخت و اتمام خانه های نیمه تمام مسکن مهر رو به کندی گذاشت و بسیاری از پروژه های نیمه تمام مسکن مهر با وجود تکمیل وجه توسط متقاضیان به صورت نیمه کاره به حال خود رها شد.

در همان سالها مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم اقشار مختلف مـردم را از نظر بنیه مالی به گروههای مختلف تقسیم کردند و و قرار شد به تناسب به هر یک تسهیلات مختلفی برای خانه دار شدن پرداخت شود. این تسهیلات از ارایه مشوقهای مالی به اقشار متوسط تا خانه دار کردن اقشار آسیب پذیر با 40 درصد درآمد در نظر گرفته شد و محمد پژمان رئیس سازمان زمین و مسکن وقت با تقسیم بندی 20تا 25درصد مردم در دهک های پایین جامعه گفت: برای این اقشار دولت زمین رایگان و تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر خدمات را در نظر خواهد گرفت که تفاوت‌های عمده‌ای با مسکن مهر دارد.

وی تاکیدکرده بود: در طرح مسکن اجتماعی، متوسط واحد مسکونی 50 متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به 70 متر می‌رسد، اما الان واحدهای مسکن مهر 90 متر مربع وسعت دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر کرده بود: در مسکن مهر بجز وام، بقیه هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری میشود و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند .پژمان البته بر اجاره ای بودن این خانه ها و نحوه واگذاری آن به متقاضیان نیز تاکید کرده و گفته بود: دولت پس از بررسی تعداد افراد نیازمند و بررسی پراکندگی آنها، دریک برنامه پنجساله سیاست گذاری های لازم را انجام خواهد و از سال 93نیز واگذاری ها را آغاز خواهد کرد.

خانه های فاقد متقاضی مسکن مهر تغییر نام می دهند

اما چهار سال بعد از زیر سوال رفتن مسکن مهر و آوارگی متقاضیان آن،  خانه های نیمه تمام مسکن مهر که حالا به علت عدم رسیدگی و تامین زیرساخت ها و روساخت های لازم برای یک زندگی عادی، طالبی برای زندگی ندارند، قرار است به عنوان مسکن اجتماعی تکمیل و در اختیار خانواده های کم درآمد قرار گیرند تاجائیکه محسن نریمان مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در آغازین روزهای شروع به کار دولت دوازدهم از واگذاری واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر با شرایط ویژه و در قالب طرح مسکن اجتماعی خبر می دهد.

وی تعداد شهرهای جدید تحت مدیریت شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید را 19شهر اعلام کرد و از واگذاری واحد های فاقد متقاضی ساخته شده در این شهرها در قالب طرح مسکن مهر به عنوان مسکن اجتماعی خبر داد.

حبیب الله طاهر خانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید نیز با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری 100هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن اجتماعی به افراد و خانواده های کم درآمد و نیازمند به خبرنگار مشرق گفت:بر اساس این مصوبه، بنیاد مسکن مکلف به تامین 100هزار واحد مسکونی برای واگذاری به خانواده هایی شده است که صلاحیت آنها برای دریافت مسکن اجتماعی تایید شده است. بر همین اساس دولت در اولین اقدام تصمیم به اتمام و واگذاری خانه های ناتمام مسکن مهر در شهرهای جدید گرفت، چرا که این واحدها بین 60تا 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و هزینه های به مراتب کمتری به نسبت احداث واحد های جدید برای دولت به همراه خواهند داشت.

63 هزار واحد مسکن مهر متقاضی ندارد

طاهر خانی واگذاری پروژه های فاقد متقاضی مسکن مهر به نیازمندان را فاز اول اجرای طرح مسکن اجتماعی می داند و می گوید: درحال حاضر 63هزار واحد مسکونی خالی و فاقد متقاضی در قالب طرح مسکن مهر در شهرهای جدید احداث شده است که در مرحله اول بر اساس درخواست و نیاز هر منطقه تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی علت تصمیم دولت در واگذاری واحدهای مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی را نیمه کاره بودن این خانه ها اعلام کرد و گفت: اکثر این واحدها بین 60تا 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و به همین دلیل، مقرون به صرفه ترین کار واگذاری آنها به عنوان مسکن اجتماعی به اقشار کم درآمد است .

به گزارش مشرق، رنگ کردن خانه های مسکن مهر و نام گذاری به اسم مسکن اجتماعی درحالی چهار سال بعد از مزخرف نامیدن طرح مسکن مهر توسط وزیر مسکن و شهرسازی مطرح می شود که تعداد زیادی از این متقاضیان به دلیل عدم اعتقاد دولت به این طرح سال ها درگیر تکمیل واحد های نیمه کاره خود بوده اند.

نهادهای حمایتی مشتری خانه های خالی مهر می شوند

عضو هیئت مدیره شهرهای جدید البته از تصمیم دولت برای واگذاری بلوکه های نیمه کاره مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی به نهادهای حمایتی مانند انجمن خیرین مسکن ساز، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن خبر داد و به مشرق گفت: اولویت برای دریافت این واحدها با سازمان های حمایتی و تعاونی های نظامی و انتظامی است و شرکت شهرهای جدید اقدامی برای ثبت نام انفرادی از افراد انجام نمی دهد.

این مقام مسئول در شرکت عمران شهرهای جدید، تامین مسکن اجتماعی در دیگر کشورها را از وظایف شهرداری ها می داند و می گوید: در اکثر کشورهای دنیا، تامین مسکن اجتماعی از وظایف شهرداری هاست و در بیشتر موارد شهرداری هر شهر پس از نیاز سنجی نسبت به تامین زمین و ساخت واحدهای کوچک و ارزان قیمت برای افراد کم درآمد اقدام می کند. با اینحال در شرایط فعلی دولت این وظیفه را به عهده گرفته و در گام اول قصد دارد 63هزار واحد نیمه کاره و فاقد متقاضی در پروژه های مسکن مهر را تکمیل و به عنوان مسکن اجتماعی در اختیار افراد قرار دهد.

طاهرخانی با اشاره به اینکه برخی پروژه های مسکن مهر مانند شیرین شهر، رامین و رامشار حتی مورد استقبال افراد جویای خانه در مسکن اجتماعی قرار نگرفته، گفت: برخی پروژه ها به دلیل جانمایی نامناسب و در نظر نگرفتن نیاز آن شهر به مسکن ایجاد شده و در حال حاضر فاقد متقاضی در قالب ارگانی، انفرادی و حتی مسکن اجتماعی است.

حال گویا دولتی ها از مواضع خصمانه خود نسبت به مسکن مهر کوتاه آمده اند و می خواهند خانه های نیمه کاره  مهر را را به نام مسکن اجتماعی درکارنامه خود ثبت کنند. پروژه های مزخرفی که قرار است با تغییر نام به مشکلی برای رفع مشکل مسکن محرومان تبدیل شود و کارنامه دولت را در این زمینه به نمره قبولی برساند، هرچند که افکار عمومی باهوش تر از آن است که با یک نامگذاری جدید، واقعیت و پشت پرده یک موضوع را نداند اما حتما از تکمیل این سازه ها، به هر نام و طرحی، استقبال خواهد کرد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.