1396-04-22 04:29
906
0
41367
گزارش/

آمارهایی که با واقعیت تفاوت 180 درجه ای دارند/ تفاوت در نحوه محاسبه آمار قاچاق در ایران و سایر کشور ها

اظهارات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص کاهش آمار قاچاق در کشور با واکنش های متعدد نمایندگان و مسئولان دستگاه قضایی کشور روبرو شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حبیب‌الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالروز تأسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به مهم‌ترین دستاورد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چهار سال گذشته گفت توانستیم برای اولین بار پس از انقلاب افزایش حجم قاچاق کالا را متوقف کنیم و در سال 93 سیر صعودی متوقف شد و رو به کاهش رفت و در اینجا باافتخار عرض می‌کنم که در سایه تأکیدات مقام معظم رهبری و بسیج همه دستگاه‌های دخیل در امر مبارزه و تأکید ریاست محترم جمهوری ما توانسته‌ایم حجم قاچاق کالا را 50 درصد کاهش بدهیم، یعنی از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12.6 میلیارد دلار در سال 95 برسانیم و این دستاوردی بزرگ است که در سایه تدبیر و همدلی تمامی دستگاه‌های عضو ستاد حاصل‌شده است.

با توجه به سخنان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یعنی از ابتدای نظام جمهوری اسلامی تا کنون همواره قاچاق در حال افزایش بوده و دولت یازدهم تنها دولتی بوده است که اقدامات قابل توجهی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر در کشور داشته است و دولت های قبل همواره در راستای افزایش قاچاق در کشور حرکت می کردند.

به گفته برخی کارشناسان و نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی آماری که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش قاچاق کالا در کشور ارائه کرده است صحیح نمی باشد و این آمار از سوی ستاد مبارزه و یا نهادهای دیگر دست کاری شده است.

**دادستان کل کشور: 

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش روسای پلیس آگاهی استان‌های کشور با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور گفت: بر اساس آخرین آمارها وضعیت مبارزه با قاچاق کالاها وحشتناک است. در سال 95 نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده داشتیم.

وی اضافه کرد:‌ این مساله دلایل مختلفی دارد و بزرگترین علت آن عدم موفقیت ما در برخورد با قاچاق کالا و نبود اراده و عزم جدی است. البته نارسایی‌های دیگری هم داریم که به کثرت گمرک‌ها و کمبود امکانات گمرکی بر می‌گردد. در کل ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  معجزه‌ای ندیدیم و هر چه که دیدیم ناکارآمدی بود.

منتظری با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز عنوان کرد: در این زمینه هم بخشی از کار به عهده نیروی انتظامی است و بخش‌های دیگری به عهده قوه قضاییه وزارت کشور و ... است. اینجا هم امامزاده‌ای به نام ستاد مبارزه با قاچاق کالا داریم که یک امامزاده بی معجزه است. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز امامزاده بی معجزه است. ما از این ستاد چه خروجی دیده‌ایم نمی‌گویم که کار نمی‌کنند زیرا این بی انصافی است ولی ستادی که رئیس جمهور رئیس آن است و اعضای موثری در آن می‌نشینند چه خروجی داشته است. این مساله نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد. ما گاهی در لفافه صحبت می‌کنیم و به همدیگر تعارف می‌کنیم، اما اینها برای مملکت سلامتی نمی‌آورد.

**عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: آمار ارائه شده در خصوص کاهش قاچاق کالا و ارز درست نیست

در همین رابطه سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دنا در واکنش به اظهارات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور گفت: آمار و ارقامی که از سوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسه غیرعلنی مجلس ارائه شد به هیچ وجه قابل قبول نیست و نمایندگان حضاردر آن جلسه  به صراحت بیان کردند که این آمار درست نیست و دستکاری شده است.

**عضو کمیسیون قضائی مجلس: ۸۰ درصد قاچاق کالا از مبادی رسمی وارد کشور می شود/تعدد گمرکات مبدا فساد است

محمد دهقانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه آمار ارائه شده از کاهش قاچاق کالا و ارز در کشور صحیح نیست، اظهارداشت: سایتی وجود دارد که آمار دقیق صادرات کشورها به ایران را نشان می دهد که با آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تناقض 10 میلیارد دلاری دارد.

وی در پاسخ به این ادعا که تفاوت سال میلادی با شمسی دلیل این اختلاف 10 میلیارد دلاری نیست عنوان کرد: این اختلاف سه ماهه است که نمی تواند عاملی تاثیرگذار در این اختلاف بالای آماری باشد. کمتر از 4 سال پیش یعنی در سال 92 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شد و جالب آنکه همین ستاد 2 تا 3 سال زمان صرف کرد تا آئین نامه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس با این پرسش که رئیس جمهور در مدت 4 سال قبل چندبار در جلسات ستاد قاچاق کالا و ارز شرکت کرد گفت: هدف همه ما این است که جلوی ورود قاچاق کالا به کشور گرفته شود که متاسفانه قانون آنطور که شایسته بود اجرایی نشده است.

دهقانی افزود: فرض ما این است که میزان ورود کالای قاچاق به کشور بجای 22 میلیارد دلار 12 میلیارد دلار است که از این میزان سهم قاچاق پوشاک به کشور 7 میلیارد دلار برآورد شده که عمدتا این کوله بران هستند که این حجم از کالای قاچاق را به داخل کشور وارد می کنند. حال اگر دولت فقط برای همین کوله بران اشتغالزایی می کرد آیا جلوی ورود این حجم بالای کالا به کشور گرفته نمی شد؟

وی با بیان اینکه براساس آمار 80 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود،بیان داشت: تعدد گمرک خود مبدا فساد است حال سوال این است که چرا حداقل جلوی آن گرفته نمی شود؟

این نماینده مجلس، فساد اداری را عامل اصلی قاچاق کالا به کشور دانست و گفت: وضعیت قاچاق پوشاک به کشور اسف بار است زیرا این حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور عملا تولیدکنندگان این صنف را با خطر ورشکستگی و بیکاری مواجه کرده است.

**عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: گزارش‌های آماری ستاد مبارزه با قاچاق کالا واقعی نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام آمار کاهش 50 درصدی قاچاق از سوی دولت یازدهم با اشاره به جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس درباره قاچاق اظهار کرد: جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شد و از سوی یک نهاد امنیتی هم این آمار اعلام شد اما برداشت ما از گزارش یک نهاد امنیتی وابسته به دولت این بود که آمار 12.5 میلیارد دلاری قاچاق کالا با وضعیت واقعی قاچاق در کشور همخوانی نداشته است.

وی با بیان اینکه گزارش‌های آماری ستاد کاملاً واقعی نیست و عملاً اتفاق خاصی در بحث مبارزه با قاچاق کالا نیفتاده است، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی است که میزان قاچاق کالا نصف شده است، اما گزارش نماینده یک نهاد امنیتی دولتی حاکی از آن بود که نصف شدن آمار قاچاق قابل بررسی بوده و نمی‌شود آن را دربست قبول کرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این نشست گزارش مسؤولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هم‌چنین گزارش مسؤولان آن نهاد امنیتی دولتی در  رابطه با قاچاق کالا ارائه شد، تصریح کرد: اگر آمار قاچاق کالا نصف شده باشد باید آثار آن در جامعه آشکار و مشهود باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما امروز در فضای اقتصادی به راحتی وفور کالای قاچاق را مشاهده می‌کنیم و همه می‌بینند که لحاظ ایجاد اشتغال هم تحولی صورت نگرفته است، گفت: مسؤولان اعلام کرده‌اند که در ازای 25 میلیارد دلار قاچاق سالیانه 700 هزار شغل از دست می‌رود؛ این آمار نشان‌دهنده این است که باید با نصف شدن میزان قاچاق، آمار شغل‌های از دست رفته سالیانه نیز نصف شود.

*مراجع اعلام آمار در ایران چگونه چرتکه قاچاق را می‌اندازند؟

برای فهم این موضوع که چرا حجم قاچاق برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر سال آب می‌رود ولی در واقیعت در حال بزرگ‌تر شدن است باید روش اندازه‌گیری و متر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی کرد. مراجع قانونی اعلام آمار قاچاق برای محاسبه سالانه قاچاق از روش «شکاف عرضه و تقاضا» استفاده می‌کند.

روش شکاف عرضه و تقاضا به این صورت است که این مرجع با همکاری دستگاه‌های مرتبط با تجارت میزان تقاضای یک کالا خاص را نیاز سنجی می‌کند و سپس ابتدا می‌سنجد چه بخشی از آن در داخل تولید شده و چه بخشی توسط گمرک به صورت قانونی وارد شده است و مابقی آن را قاچاق در نظر می‌گیرد. در این روش میزان موجودی انبارها در ابتدا و انتهای سال نیز ارزیابی و در برآورد کلی محاسبه می‌شود.

برای مثال برای نیاز سنجی لوازم خانگی مورد نیاز کشور با در نظر گرفتن کاهش آمار ازدواج و به تبع آن کاهش خرید جهیزیه جوانان، میزان نیاز کشور را در موضوع لوازم خانگی کمتر از سال قبل در نظر می گیرد! همین مثال کوچک بیانگر غیر قابل اعتماد بودن آمار این مراجع اعلام آمار قاچاق است. شاید به همین دلیل است که قاسم خورشیدی میزان قاچاق را در سال 95 با یک میلیارد دلار تردید اعلام می‌کند.

*در دنیا قاچاق را چگونه محاسبه می‌کنند؟

روشی که به طور متداول در تمام دنیا برای اندازه‌گیری قاچاق استفاده می‌شود رصد کردن مبادلات کالا از گمرک‌های صادر کننده و وارد کننده است، در این روش ابتدا باید میزان واردات رسمی کشور را از طریق گمرک به دست آورد و با گزارش‌های گمرکات کشورهای صادر کننده مقایسه کرد.

طبیعتا آن میزانی که در گمرک مقصد ثبت نشده ولی در کشور مبدا ثبت گردیده قاچاق ورودی محسوب می‌شود، این روش ضمن سهولت، کم خرج ترین راه ممکن برای اندازه گیری قاچاق است که در تمام دنیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش صحیح به دست آوردن آمار قاچاق به ایران فقط از 4 کشور را در جدول زیر می‌بینید:

برای مثال در 9 ماهه اول سال 95 طبق گزارش گمرک کشور چین قریب به 13 میلیارد دلار کالا از این کشور با هدف رسیدن به ایران خارج شده است ولی ورودی گمرکات ایران نزدیک به هفت و نیم میلیارد دلار آن را به صورت قانونی دریافت کرده است که یعنی 8.5 میلیارد دلار در این بین از مسیر قانونی گمرک وارد ایران نشده است بلکه به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

این حجم بالای قاچاق تنها از یک کشور دو سوال را ایجاد می‌‌کند: اول اینکه وقتی آمار قاچاق تنها از یک کشور نزدیک به نیمی از رقم تقریبی مطرح شده توسط مراجع اعلام آمار قاچاق است حجم واقعی کل قاچاق چه میزان است؟

دوم اینکه آیا این حجم بالای قاچاق امکان‌ دارد از طریق کوله‌بران یا ته‌لنجی وارد کشور شده باشد یا از طریق گمرک‌های رسمی وارد شده است؟

پاسخ این سوالات را باید از مسئولان گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرسید زیرا در حال حاضر هیچ منبع شفافی برای میزان قاچاق کانتینری وجود ندارد، با تکمیل شدن آمار تمام گمرک‌های خارجی در ارتباط با ایران و کامل شدن آمار گمرک‌های داخل ایران به جزئیات هر کشور، گزارش مقایسه ورودی گمرک‌های داخلی و خروجی گمرک‌های خارجی در ایام آتی اعلام خواهد شد.

انتظار است در راستای شفافیت و استفاده از ظرفیت نخبگان و نیز جلوگیری از اینکه آمار قاچاق نیز مانند بسیاری موارد دیگر دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد منطق و نحوه محاسبه آمار قاچاق توسط متولیان امر بر روی پایگاه‌های اینترنتی و در دسترس عموم قرار گیرد.

امید است با اصلاح قانون، منبع اعلام‌کننده میزان قاچاق کشور تغییر کند یا حداقل مراجع ذی‌صلاح اعلام آمار قاچاق از روش دقیق‌تری برای اندازه گیری قاچاق کالا استفاده کنند. این روش ارائه آمارهای خلاف واقع موجب می‌شود تا بیش از پیش مردم به این آمارها و عملکرد دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بدبین شوند.

لینک های مرتبط با گزارش: 

http://tn.ai/1394189

http://fna.ir/WIA0BA

http://www.icana.ir/Fa/News/339019/

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.