1398-01-14 09:30
793
0
62316
فرماندار گالیکش:

سد کالپوش رهاسازی شد و تهدیدی برای شهرستان گالیکش ندارد

فرماندار گالیکش گفت: بخشی از آب سد کالپوش رهاسازی شده و آب حاصل از رهاسازی، در رودخانه دانه حوزه آبریز اوغان در جریان است و مشکلی مردم شهرستان گالیکش را تهدید نمی‌کند.

به گزارش گلستان ما، حسین مایلی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه اظهار کرد: طبق مکالمه تلفنی با فرماندار میامی، از ساعت ۱۴ روز دوشنبه دریچه‌های سد کالپوش باز و بخشی از آب سد رهاسازی شد.

وی افزود: از قبل از ساعت ۱۴ در موقعیت پایین‌دست روستای فرنگ و در مسیر بستر رودخانه قرارگرفته‌ایم و آب در جریان است و مشکل خاصی وجود ندارد. مردم نگران نباشند چراکه خطری مردم گالیکش را تهدید نمی‌کند.

وی یادآور شد: به دلیل احتمال سرریز شدن آب سد کالپوش در بارندگی‌های بعدی و برای پیشگیری از جاری شدن سیلاب و رواناب ناشی از سرریز شدن سد، دریچه‌های باز و آب رهاسازی شده است.

مایلی تصریح کرد: حجم آب رهاسازی شده زیاد نیست و در حال گذر از روستای فرنگ گالیکش که در بستر دره قرار دارد است و خطر سیلاب و واردکردن خسارت به اراضی کشاورزی و مناطق شهری و روستایی وجود ندارد.

به گزارش نیلکوه در پی بارش سنگین برف در هفته گذشته و بارش شدید باران رانش زمین در روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی بالغ‌بر ۱۲۰ خانه روستایی دچار مشکل و تخریب‌شده است.

از بالغ‌بر ۱۲۰ خانه روستایی که تخریب‌شده‌اند، حدود ۵۰ خانه روستایی توسط روستاییان تخلیه‌شده است و به روستاهای مجاور و خانه‌های دیگر در روستا نقل‌مکان کرده‌اند.

سد کالپوش سدی خاکی با هسته رسی و به ارتفاع 40 متر و طول تاج 273 متر است. این سد دارای یک‌بند انحرافی و ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 2.1 مترمکعب بر ثانیه و با ارتفاع پمپاژ 70 متری است. حجم مخزن‌های ذخیره و کنترل این سد نیز هشت هزار و 500 مترمکعب است.

باگذشت چند سال از آبگیری این سد، هنوز مورداستفاده مشخصی برای آن تعیین نشده و این موضوع چالش‌هایی را در میان مردم منطقه ایجاد کرده است.

درحالی‌که حقابه ای به کشاورزان کالپوشی اختصاص داده نشده، هرچند وقت یک‌بار بحث انتقال آب از این سد به شاهرود موجب ناراحتی مردم محلی می‌شود درحالی‌که به گفته مسئولان اگر انتقالی صورت گیرد، بی‌شک پیش از آن منافع اهالی بخش کالپوش در نظر گرفته می‌شود.

بروز پدیده رانش زمین در خطه کوهستانی کالپوش این روزها بهانه‌ای به دست شایعه‌پردازان داده است.

این در حالی است که رانش زمین در ترسالی‌ها (سال‌های پرباران) پدیده‌ای طبیعی است. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد این پدیده از قدیم در این منطقه رخ می‌داده است.

با توجه به اینکه پیش از احداث سد کالپوش حوزه آبریز آب‌های روان این منطقه شهرستان گالیکش و رودخانه دانه در حوزه آبریز اوغان بوده اما مسئولین وقت و نماینده مجلس و استاندار گلستان نتوانستند حق آبه ای از این سد برای مردم گالیکش در نظر بگیرند؛ موضوعی که مسئولین محلی، استانی و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی باید آن را دنبال کنند.

11 روستای گالیکش دچار خسارت رانش شد

فرماندار گالیکش با اشاره به این‌که رانش به زیرساخت‌های ۱۱ روستای گالیکش خسارت وارد کرده و همچنان اهالی را تهدید می‌کند، گفت: برآورد اولیه از وارد شدن ۱۳۰میلیارد تومان خسارت حکایت دارد.

مایلی اظهار کرد: در روزهای پایانی سال که بخشی از شهرهای استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی شد، رانش خسارت قابل‌توجهی را به شهرستان گالیکش وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ کیلومتر از جاده اصلی فارسیان حدفاصل گالیکش تا روستای پِنو براثر رانش خسارت‌دیده و زیرساخت‌ها از بین رفته است، افزود: جاده‌های روستایی، بین مزارع و جاده اصلی فارسیان براثر رانش بین ۴۰ تا ۹۰ درصد تخریب‌شده است.

فرماندار گالیکش بابیان اینکه شکستگی، رانش و شکاف در جاده‌های شهرستان قابل‌مشاهده است، ادامه داد: بسیاری از نقاط نیازمند پایدارسازی و نصب علائم است که باگذشت حدود دو هفته از وقوع رانش اقدام مؤثری انجام‌نشده است.

وی اضافه کرد: برآورد اولیه از خسارت‌های رانش به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی، جاده بین مزارع و برق روستایی و شهری شهرستان گالیکش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان است که حدود ۵۴ میلیارد تومان آن در بخش راه‌هاست.

مایلی با اشاره به اینکه رانش تاکنون به زیرساخت‌های ۱۱ روستای شهرستان بین ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: خطر رانش همچنان هفت روستای بخش مرکزی و چهار روستای بخش لوه را تهدید می‌کند و اگر بارندگی‌ها تداوم یابد مجبور به تخلیه حداقل سه روستا خواهیم بود چراکه راه‌های روستایی کاملاً مسدود می‌شود و دسترسی به این روستاها نخواهیم داشت.

فرماندار گالیکش خاطرنشان کرد: پس از وقوع رانش در شهرستان بازدید مسئولان استانی و ملی از گالیکش و روستاهای خسارت‌دیده حداقل بوده چراکه مسئولان درگیر اتفاقات سیل در گلستان بوده‌اند و هنوز خسارت‌های وارده به شهرستان به‌درستی برآورد و کارشناسی نشده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.