1398-03-24 16:16
1324
0
63868
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش:

روند ثبت خسارت‌های سیل گالیکش در سامانه سجاد فرمانداری کند است / تنها 10 درصد خسارت‌های بخش کشاورزی ثبت‌شده است

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: درصورتی‌که گذرواژه ثبت سامانه سجاد به جهاد کشاورزی گالیکش داده شود با سیستم‌ها و کاربران بیشتر این موضوع پیگیری می‌شود تا خسارت‌های بخش کشاورزی گالیکش در اسرع وقت در سامانه ثبت شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، سید حمزه موسوی در جلسه مدیران شهرستان گالیکش با اشاره به اینکه در سال «رونق تولید» قرار داریم گفت: هر اقدام باید با توجه به شرایط منطقه تصمیم‌گیری شود این همان تدبیری است که مقام معظم رهبری مستمراً به آن تأکیددارند؛ رونق تولید و زیرساخت شهرستان گالیکش کشاورزی است.

وی افزود: اگر مسئولین به این امورات اهمیت ندهند عقب خواهیم افتاد چراکه پایه اقتصادی گالیکش بر اساس کشاورزی استوارشده است. اگر پایه ضعیف شود دیگر امورات نیز ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد.

موسوی گفت: امسال سطح زیر کشت کلزا شهرستان 6 هزار و 144 هکتار است که تاکنون در منطقه دشت 5 هزار و 100 هکتار از آن برداشت‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش اضافه کرد: در مناطق کوهستانی گالیکش هنوز برداشت کلزا شروع نشده است؛ تاکنون 11 هزار تن محصول کلزا از سطح برداشت‌شده تحویل مراکز خرید تضمینی شده است؛ پیش‌بینی اولیه ما برداشت 12 هزار تن محصول کلزا از مزارع گالیکش بود که با توجه به سطح برداشت‌نشده امیدواریم این میزان به 13 هزار تن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تناژ برداشت محصول کلزا در مناطق کوهستانی گالیکش خوب است گفت: سال گذشته در یک هکتار از اراضی کوهستانی گالیکش حدود 5 تن کلزا برداشت‌شده است. درحالی‌که بالاترین رقم تولید اراضی دشت گالیکش در محصول کلزا امسال 3 هزار و 500 کیلوگرم بوده است.

به گفته وی برای خرید گندم تضمینی کشاورزان گالیکش نیز چهار مرکز سیلوی گالیکش، کارخانه‌های آرد کوثر و شریف، طلای سفید و 22 بهمن صادق‌آباد و یک مرکز تحویل بذر تکثیری مینو بذر در نظر گرفته‌شده است و تاکنون 29 هزار و 347 تن گندم تحویل این مراکز شده است.

موسوی گفت: بالاترین میزان برداشت امسال گندم گلستان تاکنون در دست کشاورزان گالیکش به میزان 7 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: سطح زیر کشت امسال گندم گالیکش 13 هزار و 95 هکتار بوده که تاکنون 7 هزار و 700 هکتار از آن برداشت‌شده. پیش‌بینی ما از برداشت گندم گالیکش 52 هزار تن در سال زراعی جاری است.

موسوی با اشاره به اینکه امسال بارندگی‌های خوبی در گلستان داشتیم و اکثر کشاورزان به کشت برنج روی می‌آورند گفت: امسال برای اولین بار در گالیکش در سطح 17 هکتار خشکِ کاری برنج انجام‌شده که مصرف آب را به یک‌سوم در این محصول کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بااطلاع رسانی‌های انجام‌شده آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در گالیکش کم شده است گفت: تاکنون از محل آتش زدن بقایای کشاورزی آسیبی به محصولات کشاورزی گالیکش وارد نشده و تنها یک مورد محدود حریق در بقایای کشاورزی بخش لوه بوده که به‌خوبی مهارشده است.

موسوی با اشاره به خسارت‌های سیل اخیر گلستان در گالیکش گفت: تاکنون 921 پرونده خسارت سیل در کارگروه گالیکش در سطح هزار و 74 هکتار به مبلغ یک میلیارد و 680 میلیون تومان در بخش زراعی و باغی شهرستان ثبت‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: از این تعداد 429 پرونده به میزان 352 هکتار به مبلغ 818 میلیون تومان به‌طور صددرصدی خسارت‌دیده‌اند؛ 492 پرونده نیز زیر صددرصدی خسارت‌دیده هستند؛ بررسی 150 پرونده به میزان 722 هکتار و مبلغ 862 میلیون تومان نیز طی روزهای آتی انجام می‌شود.

وی گفت: متأسفانه تاکنون تنها 110 پرونده خسارت سیل گالیکش در سامانه سجاد مستقر در فرمانداری ثبت‌شده است.

موسوی افزود: درصورتی‌که گذرواژه ثبت سامانه سجاد به جهاد کشاورزی گالیکش داده شود با سیستم‌ها و کاربران بیشتر این موضوع پیگیری می‌شود تا خسارت‌های بخش کشاورزی گالیکش در اسرع وقت در سامانه ثبت شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش همچنین گفت: در سه‌ماهه اول امسال یک‌میلیون و 950 هزار لیتر سوخت به بخش کشاورزی گالیکش اختصاص‌یافته؛ ما درخواست 2 میلیون و 233 هزار لیتر داشتیم و 50 هزار لیتر آن باقی‌مانده که تا پایان ماه جاری حوله آن صادر می‌شود.

موسوی در خاتمه از اصحاب رسانه خواست چنانچه اقدامات جهاد کشاورزی را نقد می‌کنند پیشرفت‌های کشاورزی هم برای آگاهی بیشتر به اطلاع شهروندان برسانند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.