1398-01-05 20:05
3631
1
62120

به قلم سردبیر / سیل نگاره ای از سفر یک روزه به آق قلا و گمیشان + تصاویر

سردبیر پایگاه خبری گلستان ما که در سفر یک روزه به همراه تیم اصلی بازسازی آق قلا به این شهر و گمیشان سفر کرده از مشاهدات خود می نویسد .

به گزارش گلستان ما ؛ جواد عموزاد خلیلی سردبیر پایگاه خبری گلستان ما امروز دوشنبه 5 فروردین ماه به همراه تیم اصلی بازسازی شهرستان سیل زده آق قلا به این شهرستان رفت.

10005

این تیم شامل سردار معروفی فرمانده سپاه نینوا استان ، سردار پورجمشیدیان جانشین نیروی زمینی سپاه و سردار شالیکار فرمانده قرارگاه امام رضا(ع) از صبح امروز تا اذان مغرب به دو شهر آق قلا و گمیشان سفر و از نزدیک با روحانیت اهل سنت ، معتمدین محلی و افراد صاحب نظر جهت خروج رواناب و سیلاب از این مناطق چاره جویی کردند .

دو نکته اساسی که در رفتار مدیریتی سردار معروفی وجود داشت این بود : اولا او سعی می کرد از نظرات مشاوره ای معتمدین و صاحب نظران محلی استفاده کند لذا در هر دیداری نظرات آنها را جویا می شد  ، ثانیا در همه دیدارها سعی می کرد آرامش را به مردم منطقه انتقال دهد که هیچ دغدغه ای نداشته باشند ، سپاه قطعا مناطق سیل زده را خواهد ساخت چون دستور فرمانده کل قوا و امام مسلمین است .

10007

نکته مهم در این سفر یک روزه اعتماد و اخلاص مردم ترکمن صحرا به نهاد مردمی بسیج و سپاه بود که در رفتار و سخنان آنها ظهور و بروز داشت ، برخی ها پیشانی سردار را می بوسیدند و قولهایی که او می داد را متفاوت تر و موثرتر با وعده های سایر مسئولان قلمداد می کردند، حضور آنها پشت درب سپاه آق قلا برای ارائه راهکار هم جالب بود که سردار معروفی با جان و دل به این راهکارها گوش می داد و در صورت توجیه پذیری سریعا دستور می داد تا با فرد مذکور همکاری کنند .

نکته مهمی که سردار معروفی در تمام دیدارهای امروز خود با مردم مناطق سیل زده داشت این بود : شیعه و سنی هیچ فرقی با هم ندارند ، ما نوکر مردم هستیم ، در حال حاضر اولویت اصلی حفظ جان مردم است ، سپاه خادم شماست .

10004

حضور ما در شهر آق قلا ساعت 9 صبح امروز همزمان با حضور دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بود ، در ورودی شهر بیش از همه رژه خودرویی کامیون های ارتش و نیروهای آن به چشم می خورد ، امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش هم بود که می گفت از تانک های دوزیست که همزمان هم در آب و هم در خشکی کار می کنند برای امداد رسانی در شهر آق قلا استفاده کرده است .

AghGhala 15

10002

به سطح شهر رفتیم ، در گوشه ای دیگر از شهر حاج حسین یکتا را دیدم که یکتا در روزگار خود است ، همچنان صلابت و نشاط دوران دفاع مقدس و همان سرزندگی که در زلزله سرپل ذهاب داشت را به جوانان گلستانی و مردم سیل زده انتقال می داد ، دور او را تعدادی از جوانان بسیجی و حزب اللهی گرفته بوده و مشتاقانه کار می کردند، اطرافیان حاج حسین اصرار داشتند عکس و فیلمی از او گرفته نشود .

در برخی خیابانهای شهر آق قلا که آبگرفتگی فروکش کرده بود مغازه داران درب مغازه خود را باز کردند و مشغول شستشو و تمیزکردن پیاده رو و وسائل داخل مغازه بودند .

AghGhala 2

بسیجیان دسته دسته به سپاه آق قلا می رفتند اما آنچه مهم بود سازماندهی آنها بود و اینکه واقعا کجای شهر مشکل دارد و هر گروه چکار باید بکند ، چون گروههای زیادی در شهر به چشم می خوردند که معلوم نبود از کدام قرارگاه متمرکز دستور می گیرند .

100024

یکی از این ناهماهنگی ها در بخش توزیع امکانات و غذا بود به طوریکه با ادواتی چون تراکتور و کامیون مدام به چند نقطه (از جمله نام روستای حکیم آباد را ذکر کردند) امکانات می بردند اما در برخی نقاط شهر چنین امدادرسانی نبود ، بعد از مشاهده این صحنه بلافاصله ارتباط تفلنی با اختری قائم مقام هلال احمر استان برقرار و ناهماهنگی های لازم از طریق حاج اقا محمودزاده از روحانیون خادم در شهر آق قلا به اطلاع وی رسانده شد .

نزدیک ظهر بود که شاهد تجمع عده ای از جوانان و مردم شهر آق قلا در یکی از میادین شهر بودیم که پرچم سبزرنگی را در دست داشتند که رویش نوشته بود : ضمیر کجاست ؟ این واژه انتقادی در واقع متوجه امانگلدی ضمیر فرماندار آق قلا بود که گویا در این چند روز بیش از این که در کنار مردم باشد در کنار مدیران دیده شده است .

در یکی از چهارراه های شهر با آخوند میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا برخوردیم ، به سراغ وی رفتیم و خواستیم با او مصاحبه ای پیرامون آخرین وضعیت شهر داشته باشیم ؛ حاج آخوند قبول نمی کرد و کمی ناراحت به نظر می رسید ، ناراحتی او به حق بود چون مردم شهر در وضعیت بدی قرار داشتند ، نهایتا قبول کرد یک دقیقه صحبت کند .

AghGhala 27

در این یک دقیقه آخوند میرزاعلی از وضعیت امدادرسانی دولتی ها خیلی ناراحت بود و حتی یکی از عوامل این مصیبت را کوتاهی دولتی ها خواند و گفت که در این چند روز آن انتظاری که از دولتی ها داشتیم برآورده نشد ، امام جمعه اهل سنت آق قلا در ادامه از فرمان حضرت آقا استقبال کرد و آن را محرکی جهت خدمت رسانی بیشتر به شهر آق قلا دانست و حضور نیروهای نظامی و انتظامی را دلیل این مدعا عنوان کرد .

10008

 برنامه ریزی توسط تیم اصلی سپاه استان در محل سپاه آق قلا بعد از بازدید چند ساعته برگزار شد و مقامات متولی درباره نحوه امدارسانی و بازسازی شهر آق قلا و روستاهای اطراف چاره اندیشی کردند .

اما عصر امروز به همراه تیمی که عنوان کردم به سمت گمیشان رفتیم ، شهری که گفته می شد در محاصره سیل است و آخرین مسیر و خروجی سیلاب اخیر به سمت دریاست ، در مسیر جاده آق قلا به بندرترکمن به سیلاب برنخوردیم اما بعد از رسیدن به بندرترکمن و در مسیر جاده گمیشان و چند کیلومتری این شهر به تجمع اتومبیل ها برخوردیم که نشان می داد از این نقطه به بعد راه بسته است .

100017

نکته جالبی که در مسیر بندرترکمن به گمیشان برخوردیم پهن کردن تور ماهیگیری عده ای در طرفین جاده اصلی بود که در این بحران آبگرفتگی به زعم ما خبرنگاران امری جالب توجه بود .

10009

پیاده شدیم ، نزدیکی شهر تقریبا در حصار آب بود ، بیل مکانیکی شهرداری گرگان مشغول کندن چند نقطه از جاده اصلی بود تا آب به پایین دست هدایت شود ، محلی ها می گفتند این کار مفید است چون پایین دست روستایی وجود ندارد و اگر آب از اینجا برود شهر هم در امان خواهد بود .

100015

100014

جلسه مشورتی سردارمعروفی و تیم همراه با روحانیت اهل سنت و معتمدین محلی در همین نقطه برگزار شد ، همزمان حاج آقا رعایتی و تعدادی از روحانیون هم برای کمک به مردم منطقه آمدند ، مقرر شد همین تدبیر یعنی کندن چند قسمت از جاده ادامه داشته باشد .

100012

به طرف روستای قرمسه و از آن طرف به خواجه نفس رفتیم ، همزمان سپاه در دهانه گرگانرود مشغول لایروبی رودخانه بود تا وقتی آب به این قسمت رسید به دریا بریزد و به عقب و روستاهای مجاور سرریز نشود . ترکمن های منطقه را دیدم که در هوای سرد با بیل درون کیسه ها شن می ریزند و با زحمت آن را به قایق انتقال می دهند تا به مکان مورد نظر جهت ایجاد مانع برده شود .

100021

حسن ختام این بازدید یک روزه سرکشی از بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه در ابتدای شهر آق قلا بود که به مردم این منطقه خدمات درمانی رایگان ارائه می کرد ، این مرکز هم از امروز کار خود را در این منطقه شروع کرده است .

100028

آنچه بنده مشاهده کردم کار گسترده و بزرگی بود که همه دستگاه ها و نهادها خصوصا سپاه و بسیج پای کار بودند ، واقعا نمی شد دست روی دست گذاشت و منتظر معجزه بود و یا اینکه آب خودش خارج شود ، اگر این نهادها دست بکار نمی شدند معلوم نبود چه اتفاقی پیش می آمد ؟

تصاویر زیر مربوط به جاده بندرترکمن - گمیشان می باشد :

100011

100016

100018

100019

100020

 

100022

100023

100025

100027

100030

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.