1398-01-07 04:32
2767
1
62154
سوژه همیشگی هنگام بحران ؛

مخالف طرح جلوگیری از قطع درختان جنگل‌های شمال در مجلس نبودم / بررسی ریشه ای یک شبهه همیشگی پیرامون فعالیتهای اقتصادی امام جمعه گرگان

همین امر باعث شده تا همواره هنگام سیلابها و تخریب بخشی از اراضی ، اموال و منازل مردم انگشت اتهام به سمت افرادی نشانه رود که ممکن است در جنگل و یا ساخت و سازهای غیر مجاز نفعی داشته باشند .

به گزارش گلستان ما ؛ هر وقت بحرانی ایجاد می شود همه دنبال عوامل آن و احیانا قربانیان احتمالی می گردند ، درست یا نادرست این جزئی از فرهنگ ما شده است . سیل یکی از مصیبتهای اصلی استان گلستان است و در این راه عامل طبیعی ، جنگل و رودخانه ها می توانند مانند سدی در برابر آن عمل کرده و از پیشروی و شدت آن بکاهند.

همین امر باعث شده تا همواره هنگام سیلابها و تخریب بخشی از اراضی ، اموال و منازل مردم انگشت اتهام به سمت افرادی نشانه رود که ممکن است در جنگل و یا ساخت و سازهای غیر مجاز نفعی داشته باشند .

یکی از افرادی که همواره و مشخصا این روزها ، هنگام چنین بحرانهایی مورد انتقاد قرار می گرفته آیت الله نورمفیدی امام جمعه گرگان بود ، آن هم به دلیل تاسیس شرکتهایی که عمدتا در حوزه چوب فعالیت می کنند که خوراک اولیه آن توسط جنگل تامین می شود .

البته برخی انتقادات نیز به این سو مطرح می شود که چرا وی در جایگاه نماینده ولی فقیه در استان با ساخت و سازهای غیر مجاز ، ویلاسازی ، کوه خواری ، دریاخواری ، جنگل خواری و خالی کردن بستر رودخانه ها مقابله جدی نکرده است یا اگر کرده چرا وضع استان اینچنین است .

اما آیت الله گهگاهی پاسخ چنین شبهاتی را داده است .

وی اخیرا در گفت و گو با پایگاه خبری جماران در خصوص بهره برداری از جنگل گفته است :

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره چرایی وقوع سیل اخیر در استان گلستان گفت: در استان ما معمولاً در تمام سال حدود 420 میلیمتر باران می بارد، ولی در عرض دو سه روز بارش های این استان به اندازه 60درصد کل بارش هایی بوده که در این استان اتفاق می‌افتد. این مسأله بسیار عجیبی است که طی دو الی سه روز تا این اندازه بارش اتفاق افتاده است.

وی افزود: آبی که سرایز شد بیش از ظرفیت‌های لازم استان بود. لذا طبیعی‌ترین وضع برای استان«وقوع سیل» بود. در بعضی نقاط نظیر گنبدکاووس، آب‌گرفتگی در کل نقاط شهر نبود اما در آق‌قلا حجم زیادی از آب وجود داشت و باعث شد تمام شهر را فرابگیرد. برخی از موانعی هم که در این شهر وجود داشت نیز باعث ایستایی و توقف سیل شد. خوشبختانه شدت سیل و آبگرفتگی که در این شهراتفاق افتاد، در شهرهای دیگر وجود نداشت. واقعیت این است که در سیلی که ایجاد شد، مسئولینی که مسئولیت داشتند پای کار بودند، منتها ظرفیت هجوم سیل بیش از توان و امکانات استان بود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در پاسخ به این شائبه که گفته می‌شود «وی مخالف طرح جلوگیری از قطع درختان جنگل‌های شمال در مجلس بوده» گفت:

اصلاً مخالفتی در کار نبوده، بلکه بحثی در مجلس وجود داشت مبنی بر اینکه آیا طرح‌های بهره برداری از جنگل ها ادامه پیدا کند یا نه؟ در آن شرایط دو نظر وجود داشت که یکی اصلاح جنگل‌ها و قطع درختان فرسوده را می‌خواست و دیگری به دنبال رهاسازی جنگل‌ها به حال خود بود. حرف ما سه نفر یعنی «امامان جمعه ساری، رشت و گلستان» این بود که طرح‌ها باید کارشناسی شوند و کارشناسی دقیق هرچه حکم کرد همان اجرا شود.

این شبهه از آنجا ناشی شد که در تاریخ 15 دیماه سال 95 حضرات آیات طبرسی، نور مفیدی و قربانی ، نمایندگان مقام معظم رهبری در استانهای مازندران، گلستان و گیلان، طی نامه ای به دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی انتقاد خود را به تعطیلی  طرح های جنگلداری و اجرای نظریه موسوم به استراحت جنگل اعلام کردند.

متن این این نامه به این شرح است :

با عنایت به مندرجات بند ششم سیاست های کلی نظام در خصوص محیط زیست، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در آبان 1394 به شرح تهیه اطلس زیست بوم کشور و حفاظت ، احیا، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدید پذیر و اعمال محدودیت قانونمند در بهره برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک ( ظرفیت قابل تعمل و توان بازسازی ) آنها بر اساس معیارها و شاخص های پایداری مدیریت اکوسیستم های حساس و ارزشمند ... و با توجه به تبعات جبران ناپذیر طبیعی ، اجتماعی ، اقتصادی و جنگل ها  و استان های شمالی کشور ناشی از تعجیل در تصویب طرح فوق الاشاره که با سیاست های ابلاغی منافات خواهد داشت.

وی سال گذشته نیز در دیدار با جوانان شرق گلستان و در جواب سوال یکی از جوانان گالیکشی که پرسیده بود سالهاست پیرامون تصرف شما و افراد وابسته به شما در جنگل های لوه گالیکش مطرح است و سرمایه ملی در این شهرستان در معرض خطر جدی است اما شما همچنان سکوت کرده اید و چیزی نمی گویید ، چنین گفته بود:

آیت الله نورمفیدی با تاکید بر اینکه به همین دلیل شخصا نزد امام راحل رفته و از ایشان اجاه گرفتیم مسئولیت این کار را در گلستان برعهده گرفته و علاوه بر انجام تعهدات نسبت به دولت عوائد آن را صرف ساخت حوزه علمیه کنیم و ایشان نیز با استقبال از این امر با آن موافقت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه در طی این سالها از عوائد این کار حتی یک ریال هم به جیب بنده و منسوبین به بنده نرفته است گفت: با بخشی از عوائد این طرح علاوه بر حوزه علمیه برادران و خواهران و امور فرهنگی چندین مدرسه در سرتاسر استان ساختیم و به مردم واگذار کردیم.

آیت الله نورمفیدی با تاکید بر اینکه هر فعالیت اقتصادی منسوب به بنده دارای سند رسمی است و مسیر خرج کرد عوائد آن برای توسعه استان به صورت خیریه نیز مشخص است و حتی یک خشت آجری نیز به بنده نرسیده و نخواهد رسید.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.