1398-04-10 04:57
8631
0
64110
رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش:

اینستکس نقشی برای ایران ندارد / هرگز تن به مصالحه جدید با آمریکا نمی‌دهیم

استاد دانشگاه گفت: اگرچه حدود سه سال از اجرایی شدن برجام گذشته است اما تحریم‌هایی که باید فوری لغو می‌شد هنوز وجود دارد.

به گزارش گلستان ما؛ علی خسروی فعال سیاسی و رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش در گفت‌وگو با نیلکوه گفت: مسائل و چالش‌های فراروی روبروی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوعات مطبوع غرب و در رأس آن‌ها ایالات‌متحده آمریکا به بهانه عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای توسط ایران به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک که مختصر آن به فارسی برجام است در 14 ژوئیه 2015 برابر با 23 تیر 1394 با شرکت پنج کشور دارای قدرت هسته‌ای بعلاوه آلمان و اتحادیه اروپایی ازیک‌طرف و جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر به امضا و پس‌ازآن در کشورهای مطبوع به تصویب رسید و نهایتاً با تصویب 16 ژانویه 2016 به اجرا درآمد.

وی افزود: این مذاکرات بسیار نفس‌گیر از نوامبر 2013 آغازشده بود و حدود 3 سال به طول انجامید؛ مقررشده بود طرفین در یک بازی برد - برد قرار بگیرند و حاصل این توافق با ضمائم آن بیش از 120 صفحه بود که در آن جمهوری اسلامی ایران متعهد شده بود تا 15 سال حداکثر غنی‌سازی خود را در محدوده 3.67 درصد داشته باشد، راکتور آب‌سنگین نسازد، به مدت 10 سال فقط سانتریفیوژهای نسل اول استفاده کند، آژانس دسترسی مستمر به تمام تأسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد، تا 15 سال حق تحقیق توسعه در زمینه‌های غنی‌سازی اورانیوم، بازیافت و... نداشته باشیم، زخایر اورانیوم 10 تنی ایران به 300 کیلوگرم کاهش پیدا کند، تعداد سانتریفیوژهای ایران که 19 هزارتا بود به 6 هزار و 14 کاهش پیدا می‌کند و فقط 5 هزار و 60 مورد از آن اجازه غنی‌سازی 3.67 درصد به مدل 10 سال را خواهد داشت، تمامی این غنی‌سازی فقط در نطنز باشد، مراکز پلوتونیوم آب‌سنگین اراک و ... بازطراحی برای غنی‌سازی 3.67 درصد شود، ایران پروتکل الحاقی آژانس را هم اجرا کند به خاطر اینکه نقش آژانس پس از 10 سال هم دائمی شود، شمار بازرسان سه برابر و به 150 نفر افزایش یابد.

به گفته این فعال سیاسی؛ از ده‌ها بند و امتیازی که در بیش از 120 صفحه این قرارداد تاریخی که ایران متعهد شده در عوض تنها طرف مقابل متعهد شد پرونده ایران که قرار بود به فصل هفتم ارجاع شود حذف می‌شد و تحریم‌ها هم باید از بین می‌رفت و مبادلات پولی و بانکی که منجر به روان شدن مسائل پولی صادرات و واردات می‌شدند باید عادی می‌شد همین موضوعی که امروز گریبان گیر آن هستیم و مشکل‌داریم.

خسروی با اشاره به علت خروج آمریکا و ابتر ماندن برجام گفت: ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا یک تاجر است، کسی که حداقل از چند اتحادیه و توافق بین‌المللی بسیار بزرگ ازجمله برجام خارج‌شده است؛ پیمان‌های مهم دیگر نیز تجارت شراکت فرا آتلانتیک برای کم کردن نفوذ چین خارج‌شده است، توافق آب و هوایی پاریس که مرتبت با افزایش دمای کره زمین است، از سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو نیز خارج‌شده، همچنین از پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان خارج‌شده، از پیمان روسیه و آمریکا که در سال 2010 برای کاهش سلاح هسته‌ای ساخته‌شده بوده نیز خارج‌شده است.

رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: دو عامل می‌تواند علت خروج ترامپ از این توافقات بین‌المللی بزرگ باشد، اول احتمال عدم دستیابی به منافع ملی آمریکا باید باشد، دوم اینکه ترامپ قصد دارد خودش چیزی که امضا می‌کند و باب میلش است را اجرا کند چه به نفع منافع ملی آمریکا باشد یا نباشد، البته واقعیت چیز دیگری است و تیم هدایت‌کننده افکار ترامپ خصوصاً در رابطه با برجام نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند، تیمی که آقای ظریف از آن بانام تیم B  نام‌برده‌اند که ترامپ دیدگاه‌های آن‌ها را مدنظر دارد.

وی با اشاره به اینکه مسئله خیلی مهم این است که باید نگاه کنیم و ببینیم آمریکایی‌ها از اینکه می‌خواهند بازنگری در برجام بشود چه اهدافی دارند گفت: آوردن موارد جدید در رابطه با کنترل دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، نقش‌آفرینی تیم B در برجام جدید، کنترل تأسیسات موشکی ایران، قطع ارتباط ایران با گروه‌های آزادیخواه در لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و...، فروش تسلیحات به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، برجسته کردن نقش ترامپ در برجام جدید تا گامی در پیروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد، کنترل طرح خاورمیانه بزرگ و طرح فرایند رشد رژیم صهیونیستی، کنترل رفتار سیاسی ایران، چون مبادلات بین‌المللی و روابط خارجی کشور یک مسئله به هم تنیده است و نظام مبادلات پولی جهان تا حدودی تحت سلطه ایالات متحد آمریکا است و اینکه عموماً کشورها نقش فعالی بر شرکای خصوصی خودشان داشته باشند و شرکت‌های بزرگ نیز عمدتاً با ایالت متحده آمریکا شراکت تجاری دارند مانع از آن می‌شود که هر مقدار قوی باشند از پس تحریم‌های آمریکا بربیایند و خود را به مخمصه جرائم سنگین آمریکایی‌ها به سارند، عمده این کشورها تنها می‌توانند در مسئله نظری ورود کنند و مسئله را به محکومیت ختم کنند.

وی تصریح کرد: خرید نفت، نظام بانکی و تبادلات پولی و ارزی عمدتاً در جهان در دست بخش خصوصی است و خیلی دولت‌ها نمی‌توانند نقش پررنگی داشته باشند.

وی با اشاره به مسئله تبادل مالی اینستکس می‌توانند راحل مناسبی پیش روی ما باشد گفت: اگرچه حدود سه سال از اجرایی شدن برجام گذشته است اما تحریم‌هایی که باید فوری لغو می‌شد هنوز وجود دارد و با خروج ایالت متحده آمریکا از برجام وضع تبادلات مالی ایران هم دچار تحریم شده؛ حداکثر توفیقی که اینستکس می‌تواند داشته باشد این است که در صورت خروج نشدن ایران از برجام تبادلات مالی غذا و دارو بتواند کنترل کند است و خیلی نمی‌توانیم روی نقش اینستکس در دیگر حوزه‌ها پافشاری داشته باشیم.

خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر خروج از برجام و ادامه روند کدام‌یک باید مدنظر ایران باشد گفت: دیپلماسی و عرصه روابط بین‌المللی فضای منعطفی لازم دارد، به نظر من با توجه به فتوای مقام معظم رهبری در حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای و نیاز به دانش هسته‌ای در حد تجهیزات و تحقیقات پزشکی، کشاورزی و... اینکه زمان زیادی برای استحاله برجام و دوران طلایی ترامپ باقی نمانده باید نگاه به درون را به‌جای نگاه به بیرون تقویت کنیم، برجام را با اروپایی‌ها ادامه بدهیم و هرگز تن به مصالحه جدید با آمریکایی‌ها ندهیم.

وی با اشاره به اینکه مسیر این راه هموار نیست افزود: به خاطر اینکه به مدیریت بحران شدیداً نیاز داریم قبل از آنکه دچار این مسئله باشیم دچار بحران مدیریت در کشور هستیم، مدیریت بحران و بحران مدیریت، این موضوع در همه ادوار بوده و هست، راه‌حل این مسئله بها دادن به جوانان همچون زمان جنگ و تشکیل تیم علمی جهادی است. برای این کار شدیداً نیازمند حل مسئله بحران مدیریت در کشور هستیم و سپس باید سراغ مدیریت بحران در کشور برویم.

به گفته وی خروج از نگاه جناح‌بندی سیاسی و تمرکز به یک نوع نگاه ملی بر طبق منافع ملی جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی با محوریت مقام معظم رهبری و سپس دولت، کوتاه کردن دست رانت‌خواران، ویژه خواران، نظام آقازادگی و مدیران سوءاستفاده گر سیاسی و...، جذب و سرمایه‌گذاری بر نیروهای انسانی علمی و تقویت بنیه علمی – پژوهشی منطبق بر توسعه و رشد و ایجاد جایگاه مناسب برای دانشمندان، تکیه‌بر تولیدات داخلی مناسب که دارای توان رشد و توسعه روزافزون هستند بر مبنای دانش‌محور بودن صنایع و تولیدات، کنترل تورم و نگاه ویژه به محرومان از طریق ورود خود محرومان به تولید به‌اندازه توانشان، آشتی ملی بین جناح‌های دلسوز نظام و همچنین ترد سیاستمدارانی که نگاه ملی نداران و همواره بر دیدگاه‌های سیاسی خود پافشاری دارند داشته باشیم. همه نیروهای انقلاب باید با بومی‌سازی تفکر ملی راه را بپیمایند تا نهایتاً باعث سربلندی جمهوری اسلامی ایران باشد.

خسروی تأکید کرد: همه ذات انقلاب آزادگی و استقلال است و نمی‌توانیم تن به ذلت آمریکا و نگاه‌های غرب گرایانه برخی بدهیم.

وی بیان داشت: تنها راه برون‌رفت از این مخمصه نگاه به درون و نیروی انسانی متدین و انقلابی است تا این راه را هموار کنیم تا ایرانی عزتمند و قدرتمند با هدایت مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.