1396-05-26 12:32
1146
0
42849
مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان:

بیابانی شدن410 هزار هکتار از اراضی گلستان را تهدید می کند/ تغییر الگوی بارش مهمترین علت وقوع سیل است

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: حدود 300 هزار هکتار از اراضی شمال استان گلستان و 110 هزار هکتار از اراضی شیبدار در معرض بیابانی شدن هستند .

به گزارش گلستان ما ، ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان با بیان اینکه بحث محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مهمترین دغدغه های جدی مردم و مسئولین استان است ، اظهارکرد: موضوع خشکسالی و کم آبی یکی از موضوعات اصلی استان گلستان است و در سال آبی گذشته استان در سه مرحله درگیر بلایای طبیعی شد.

وی با انتقاد از برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی استان ، گفت: کل بارش استان گلستان 450میلیمتر است که حدود 70 درصد از آن که معادل 315 میلیمتر است تبخیر شده و از دسترس خارج می شود .

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره اینکه سرانه تجدید پذیر استان از سرانه کشور ۲۰۰ متر مکعب کمتر است، افزود: خشکسالی 4 مرحله" هواشناسی"، "هیدرولوژیکی"، "زراعی" و " اقتصادی و اجتماعی" دارد که در حال حاضر گلستان وارد مرحله خشکسالی اقتصادی و اجتماعی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد تومان اعتبارات استانی برای بیابان زدایی در نظر گرفته شده ، اذعان داشت : این دومین سالی است که استان از اعتبارات خشکسالی برخوردار شده و خوشبختانه نگاه به بیابان زدایی در استان گلستان در بین مسئولان ایجاد شده است.

قزلسفلو با بیان اینکه سال گذشته 65 درصد از اعتبارات استانی بیابان زدایی تخصیص داده شد ، گفت : در سال گذشته اعتبار بیابان زدایی از منابع ملی ۲۰۰ میلیون تومان بود که امسال رشد خوبی داشته و به ۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه تولید گیاهان مرتعی مقاوم به شوری و خشکی در دست کار است، عنوان کرد: اصلاح و احیای مراتع که به تقویت پوشش گیاهی می انجامد خود به خود جلوی بیابان‌زایی را می گیرید و از طرفی به تولید و اشتغال استان نیز کمک می کند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه با تقویت پوشش گیاهی و انجام پروژه ذخیره نذولات می توان موضوع ریزگرد ها را در استان کنترل کرد ، افزود: یک میلیون و 250 هزار اصله نهال مرتعی در سه ایستگاه در شهرستان های گنبد کاووس، مراوه‌تپه و آق قلا تولید شده که پاییز امسال در مراتع شمال استان کشت خواهند شد.

وی به حدود۱۲۰ مورد سیل جاری شده در استان از دهه ۷۰ تا کنون اشاره کرد و گفت: در مرداد ماه از دهه ۸۰ شرایطی در استان حاکم شده توده هوای سیبری به استان گلستان وارد میشود که منجر به سیل میشود.

قزلسفلو مهمترین علت وقوع سیل را تغییر الگو بارش باران و افزایش شدت بارشها دانست و یاد آور شد: تحقیقات نشان میدهد در فاصله زمانی ۸۰ تا سال ۹۱ شدت بارشها در استان گلستان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در بخشی از مکان ها جنگل ضعیف داریم و خاکشان نفوذ پذیری کمی دارد ، گفت: وقتی شدت بارش بالا میرود پوشش گیاهی در اراضی شیبدار تاثیر چندانی ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان افزود : در سال ۸۱ برای اجرای پروژه های آبخیزداری مصوبه ۱۸۲ میلیارد تومانی داشتیم 42 درصد آن محقق شد و با این میزان اقدامات خوبی انجام دادیم و تاثیر آن را در سیلهای بعدی در گلستان دیدیم.

وی با بیان اینکه حدود 750 هزار هکتار طرح آبخیزداری در استان انجام دادیم گفت : یک‌میلیون و4۰۰ هزار هکتار نیاز به اجرای طرح آبخیزداری در استان گلستان دارد که برای اجرای آن ۳۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قزلسفلو به طرح جامع سیل در استان گلستان اشاره کرد و افزود: قطعا سیل را نمیتوان پایان داد و مدیریت سیلاب تلفات جانی سیل تاثیر گذار است که نیاز به تجهیزات و سازه های لازم و سیستم های هشدار دهنده دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.