1398-05-13 12:24
1764
0
64777
به قلم اسماعیل تیموری :

غرب گلستان منطقه ای غنی از ثروت که در فقر بسر می برد

یک استاد دانشگاه گفت :  منطقه غرب گلستان با داشتن ثروت فراوان در حوزه های گردشگری ، اقتصادی ، اجتماعی و کشاورزی متاسفانه یکی از مناطق کمتر توسعه یافته ودر حقیقت فقیر کشور است.

به گزارش گلستان ما ؛ اسماعیل تیموری فعال فرهنگی و سیاسی نوشت :

در بسیاری از کشور های  دنیا داشتن دریا ، ساحل ، جنگل ، امکانات و پتانسیل کشاورزی به صورت یکجا و یکپارچه از آرزوی های آنهاست که حتی تلاش دارند به صورت مصنوعی بدان دست پیدا کنند . منطقه غرب گلستان که بخش شمالی خود دریا و ساحل زیبای خزر و خلیج گرگان و در بخش جنوبی جنگل سرسبز و کوههای بر افراشته البرز را می بیند و در بخش مرکزی خود پتانسیل بالای کشاورزی و باغبانی  و از همه مهم تر مهم ترین بعد توسعه که منابع انسانی و نیروی فعال را در خود دارد ، بدلیل عدم توجه و برنامه ریزی درست  نتوانسته به جایگاه خود بعنوان منطقه توسعه یافته دست پیدا کند .

گردشگری بعنوان بزرگترین و مهم ترین موضوع و منبع درآمد بسیاری از کشور ها و حتی  برخی  از مناطق کشور ما محسوب می گردد، متاسفانه عدم توجه به پتاسیل و ظرفیتهای موجود گردشگری در این منطقه نه تنها نتوانستیم در بعدی اقتصاد گردشگری به توسعه دست یابیم  بلکه در مسیر نابودی ظرفیتهای موجود در منطقه پیش می ریم از خشک شدن خلیج گرگان گرفته تا نابودی جنگلهای زیبای بالادست و گاها استفاده نادرست مردم از این جنگلها.

کشاورزی و باغبانی در منطقه  که هر وقت صحبت آن می شود بغض تاب و توان صحبت را از مردم می گیرد، عدم توجه به کشاورزان و باغداران ، نبود صنایع تبدیلی کشاورزی و محصو لات باغی از مهم ترین نقاط ضعف مدیریتی منطقه است که زحمات سالیانه کشاورزان و باغداران منطقه نتیجه مطلوب نداشته است . البته لازم به ذکر است که عدم توجه به گردشگری در منطقه ضربه مهلکی به اقتصاد کشاورزی وارد نموده و تبدلیل شدن زمینهای حاصلخیز کشاورزی به باغهای کوچک شخصی جهت استراحت آخر هفته ای بسیاری از مردم نگاه اقتصادی در حوزه کشاورزی در سطح کلان و کلی را در منطقه از بین برده است.

  پتانسیل های اجتماعی و نقاط ضعف منطقه :

در حوزه ورزش قهرمانی منطقه غرب گلستان از داشتن بسیاری از قهرمانان ملی در رشته های مختلف از جمله کشتی ، دو ومیدانی  ، فوتبال و ... به خود  می بالد ولی متاسفانه عدم توجه به حوزه ورزش و اقتصاد ورزشی نه تنها موجب کوچ بسیاری از قهرمانان از منطقه و بلکه خانه نشین شدن بساری دیگر شده است.

در حالی که ورزش نیز یکی از منابع درآمدزا در جهان به حساب می آید که مطمناً توجه به به این بخش در تحول فرهنگ و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه کمک شایانی خواهد نمود.

 این تنها گوشه ای از مطالب و ناگفته های منطقه است که باید بدان توجه شود ، دولتمردان و نمایندگان منطقه که همیشه شعار توسعه و پیشرفت را در کارنامه خود دارند باید پاسخگوی تنگانهای فراوان مردم منطقه بخصوص جوانان باشند که چگونه با وجود این همه ظرفیتهای خدادادی همچنان باید در فقر و تنگدستی زندگی کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.