1398-06-18 07:04
1349
0
65355
یادداشت؛

ابوالفضل عباس(ع) نماد بصیرت و وفا

حضرت ابوالفضل عباس(ع) با بصیرت نافذی که داشتند پاسخ شمر را نمی دهند و وقتی امام حسین(ع) می فرمایند که شمر فاسق است ولی شما پاسخش را بده در یک جمله پاسخ شمر را می دهد که : خدا لعنت کند تو و امیرت و امان نامه ات ؛ من امان نامه بگیرم در حالی که امام و مولایم ، پسر فاطمه (س) امان نامه نداشته باشد ! و شمر را شکست خورده از این حربه رد می کند .

به گزارش گلستان ما، پس از شهادت حضرت زهرا(س) ، امیرالمومنین علی(ع) با خانمی ازدواج کرد که نامش فاطمه از قبیله بنی‌کلاب بود که حاصل این ازدواج چهار پسر به نام‌های عباس ، جعفر ، عبدالله و عثمان بود.

در ابتدای زندگی مشترک ، حضرت امیر (ع) او را فاطمه صدا می زدند و متوجه می شدند که همسرشان منقلب می شود !

وقتی علت را از او جویا می شوند می شنود :

این نام بانویم فاطمه زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) و مادر زینب و ام کلثوم و حسنین علیهم السلام است و وقتی مرا به این نام صدا می کنید من از ایشان خجالت می کشم .

حضرت از آن روز بخاطر هوشیاری ، بصیرت و بزرگواری ایشان، لقب ام البنین را به او دادند و همچنین بشارت آوردن پسری که همچون پاسداری محافظ حضرت اباعبدالله (ع) خواهد بود را به او دادند.

ام‌البنین به معنای مادر پسران است.

تمامی پسران ام البنین در کربلا به شهادت رسیدند .

حضرت ابولفضل(ع) دارای چهار ویژگی بود که باید برای دوستدارن و پیروان آن حضرت ،الگویی عملی باشد :

امام صادق(ع) در زیارت نامه به چهار ویژگی رفتاری حضرت اشاره می‌کند :

۱. تسلیم
۲.تصدیق
۳.وفا
۴.خیر خواهی

برای امام زمان خود اباعبدالله الحسین (ع) بود .

او تسلیم محض ولی امر بود (پس از فرماندهی کل سپاه که خود امام بودند علمدار بالاترین مقام بود ، ولی وقتی حضرت دستور سقائی را به عباس(ع) می دهم فقط اطاعت محض از او می بیند .

در همه حال و همه جا مصدق مولایش بود و این دل سپردن به او قلبی آرام به عباس (ع) داده بود .

او وفا دارترین کس به امام بود که امام حسین (ع) در فرازی از ۷۲ یارانش آنان را وفاترین انسانها معرفی می کند ، و وفادار ترین آنان عباس(ع) بودند به طوری که وفاداری ایشان به مولاخود و اهلبیتش زبان زد همگان بود .

حضرت عباس (ع) نصیحتگر و خیرخواه امام حسین (ع) بود یعنی غیر آنچه که وظیفه داشت و تعهد کرده بود در خدمت امام زمان خود بوده است .(بیشتر از حد انتظار و تعهد) .

هنگامی که شمر لعین با حربه جدا کردن علمدار امام از سپاه امام ، برای حضرت ابوالفضل امان نامه می آورد (شمر با مادر عباس(ع) هم قبیله ای بوده است)

حضرت با بصیرت نافذی که داشتند پاسخ شمر را نمی دهند و وقتی امام حسین(ع) می فرمایند که شمر فاسق است ولی شما پاسخش را بده در یک جمله پاسخ شمر را می دهد که :

خدا لعنت کند تو و امیرت و امان نامه ات ؛ من امان نامه بگیرم در حالی که امام و مولایم ، پسر فاطمه (س) امان نامه نداشته باشد ! و شمر را شکست خورده از این حربه رد می کند .

امام سجاد (ع) :

«خدا عمویم عباس را رحمت کند، به راستی ایثار و جانبازی نمود ، جنگ نمایانی کرد تا دستانش قطع شد و خود را فدای برادرش نمود.
خداوند در برابر این فدارکاری - همانند عمویش جعفر طیار- دو بال به اوعنایت کرد تا به یاری آنها، همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند.
همانا عباس نزد خداوند تبارک و تعالی مقامی دارد که تمامی شهیدان ، در روز قیامت ، بر او غبطه می‌خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو می‌کنند.»

امام صادق (ع) در بیان ویژگی حضرت عباس (ع) می فرمایند :

«بصیرت نافذ ، بینش عظیم ، ایمان بسیار ، جهاد در محضر امام حسین (ع) ، جانبازی و ایثار ، شهادت در راه امام خود ، تسلیم در برابر جانشین رسول خدا (ص) ، تصدیق امام زمانش ، وفاداری، تلاش تا آخرین حد و....»

تاسوعای حسینی تسلیت باد .

مجتبی لشکربلوکی
مدرس معارف انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.