1400-09-15 16:36
469
0
77414
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان:

احیای موقوفات تاریخی گلستان با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اختصاصی برای احیای بناهای موقوفه تاریخی در شهر گرگان طی چند سال اخیر با مشارکت نهادهای مرتبط هزینه شده است.

به گزارش گلستان ما، حجت الاسلام روح اله سلیمانی فرد افزود: این طرح از سال ۹۷ در قالب طرح بازآفرینی شهری و با مشارکت دستگاه های راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری گرگان عملیاتی شده است.

به گفته وی گلستان نخستین استان کشور است که تاکنون از ظرفیت طرح بازآفرینی شهری برای احیای تعدادی از بناهای موقوفه تاریخی استفاده کرده است.

طرح بازآفرینی شهری شامل خلق فضاها و مکان‌های شهری با هدف فراهم کردن امکان کار و زندگی استاندارد برای شهروندان و حفظ و زنده کردن هویت تاریخی است که از ابتدای کار دولت یازدهم در کشور شکل گرفته بود که توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان عملیاتی شد.
مطابق آمار اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان حدود ۴۰۰ رقبه در بافت تاریخی شهر گرگان وجود دارد.

بافت تاریخی گرگان سومین بافت با ارزش و دارای سبک معماری پس از یزد و اصفهان است و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران به شمار می رود.

بافت تاریخی گرگان از شمال غرب و شمال به خیابان ۳۰ متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع پاسداران و از غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می شود.

وسعت این بخش از بافت تاریخی گرگان نزدیک به ۱۵۰ هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر است.

ایجاد مرکز نگهداری متعادان متجاهر
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان از پیگیری ایجاد مرکز نگهداری متعادان متجاهر در گنبدکاووس واقع در شرق استان خبر داد و گفت: این طرح در جوار امامزاده یحیی بن زید ( ع) شهر گنبدکاووس در نظر گرفته شد که در صورت موافقت با آن ، ساخت آن عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح که  با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه از سوی اوقاف پیگیری می شود، ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی گفت: این طرح پس از آماده سازی توسط این اداره کل، در اختیار بهزیستی برای ارایه خدمات به متعادان متجاهر قرار می گیرد.
مطابق گزارش دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان، اکنون یک مرکز نگهداری متعادان متجاهر در توسکستان شهرستان گرگان زیر نظر بهزیستی استان فعالیت دارد.

مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ زیر نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و توسط بهزیستی استان اداره می شود.همچنین به تازگی سی ام آبان سال جاری حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان در نشست استانی شورای پیشگیری از وقوع جرم گفته بود که ظرفیت ۱۰۰ نفره تنها مرکز نگهداری معتادان متجاهر استان برای ساماندهی و نگهداری این افراد کافی نبوده و در این شرایط توسعه امکانات برای نگهداری معتادان متجاهر در گلستان ضروری است.

پراکندگی نامناسب موقوفات در گلستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با بیان این که پراکندگی موقوفات در این استان خوب نیست، گفت: اکنون استقرار بیشتر موقوفات در مرکز و غرب استان بوده است.
حجت الاسلام سلیمانی فرد افزود: تازه تاسیس بودن استان، مستقر نبودن ادارات اوقاف و امور خیریه،  کوچ نشینی اقوام ترکمن طی یک سال اخیر از مهم ترین دلایل پایین بودن پراکندگی ثبت موقوفات در شرق گلستان است.

وی تاکید کرد: برای پر کردن جای خالی موقوفات در شرق استان نیاز مبرم به ترویج فرهنگ وقف میان خیرین این خطه داریم که در این راستا، انجمن یاوران وقف طراحی و فعال شده و وقف مشارکتی و انفرادی را متناسب با نیاز جامعه ترویج می دهد.

وی با اشاره به استقرار سه هزار و ۷۰۰ مکان مذهبی وقف شده در گلستان شامل مسجد، حسینیه، تکایا و زینبیه گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۱۰ مکان مذهبی معادل ۳۳ درصد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با سرمایه گذاری خیرین منطقه ساخته و به بهره برداری رسیده است.

حجت الاسلام سلیمانی فرد بیان کرد: علاوه بر این، ۷۸ درصد از موقوفه های ثبت شده در این استان با نیات مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
به گفته وی اکنون هم سالانه بین  ۵۰ تا  ۱۰۰ موقوفه جدید با مراجعه خیرین به اداره کل و ادارات اوقاف و امورخیریه شهرستان های تابعه و متناسب با نیاز روز جامعه، ثبت می شود.
در استان گلستان پنج هزار و ۵۰۰ موقوفه با بیش از ۶۷ هزار رقبه وجود دارد که بیشترین آن به شهر گرگان اختصاص دارد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.