1400-07-26 11:31
1159
0
76593
خارج از گود پرونده؛

ماهیگیری فعالان فضای مجازی در سرقت آب گرگان/ سناریوی تکراری اصلاح طلبان در ماجرای قتل شهردار تهران اینبار در گرگان

برخی از فعالان فضای مجازی اصلاح طلب گلستان مانند اپوزیسیون نسبت به موضوع سرقت آب عمل کردند و در تلاش هستند که جای دزد و شاکی را عوض کنند.

به گزارش گلستان ما، سرقت بزرگ آب در گرگان یکی از موضوعاتی بود که برای نخستین بار در تیر ماه سال 1400 توسط یکی از رسانه های استان گلستان مطرح شد، پس از این گزارش تقریبا با وجود اینکه مسئولان متولی از این امر با خبر بودند اما واکنش به این سرقت های کشف شده از آنجایی که گرگان در بحران کم آبی به سر می برد و احتمال تنش های اجتماعی وجود داشت شاید به صلاح نبود و لذا مسئولان امر به دور از حاشیه سازی رسانه ای به رسیدگی به این مسئله پرداختند.

واکشن فعالان فضای مجازی به سرقت آب گرگان

اما موضوع سرقت آب در یکی از محورهای گرگان در این روزهای در حالی بازتاب بسیار گسترده ای پیدا کرد که مسئولان امر مدعی آن هستند که با شجاعت این پرونده را تا رسیدن به وصول نتیجه پیگیری خواهند کرد اما برخی از فعالان فضای مجازی مانند اپوزیسیون نسبت به این موضوع عمل کردند و گویا در تلاش هستند که جای متخلف و شاکی را عوض کنند.

تقریبا قبل از آنکه پرونده به دادگاه ارسال شود در برخی از رسانه ها صحبت از نفوذ گسترده شد و فلش این نفوذ به سمت آب و فاضلاب استان گلستان که شاکی و کاشف این پرونده به شمار می رفت گرفته شده بود.

اگر فرض کنیم چنین مطلبی درست بوده افشاء اطلاعات در خصوص این پرونده از سوی شرکت آب و فاضلاب یک نوع خود زنی به شمار می رفت و می توانستند مثل ماجراهای قبلی سرقت آب این دستگاه نیز این مسئله را به صورت غیر علنی پیگیری کند ولی به نظر می رسد که چنین اتهاماتی در این خصوص از فضای حقیقی ماجرا دور باشد گرچه قطعا دادگاه و بازپرسان پرونده تمامی ابعاد ماجرا را بررسی خواهند کرد و مقصران این فاجعه را رها نخواهند کرد.

یکی از دلایل این که باعث شد برخی رسانه ها بحث نفوذ را بیان کنند این بود که تامین و تجهیز این میزان امکانات کار یک شب و دو روز نیست و احتمالا پای همکاری برخی افراد در میان است اما به نظر می رسد که این رسانه ها اطلاعات دقیقی از ابعاد این ماجرا در اختیار نداشتند چرا که از سوی کارشناسان عنوان شده این سرقت آب برآورد می شود که بیش از چهار سال رقم خورده است و این در حالی است که ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی  و شهری در آذر 98 صادر شده بود و قبل از آن نیز این خطوط در اختیار این شرکت نبوده است.

همچنین برخی از رسانه ها و فضای مجازی مدعی آن بودند که ارتباط فامیلی بین متخلفان این پرونده با افراد صاحب نفوذ مطرح است و این مسائل باعث شده که رسیدگی به این پرونده آنگونه که باید پیش نرود گرچه مسئله اعمال نفوذ در این پرونده از سوی مقامات قضایی استان رد شده ، اما به نظر می رسد که برخی از عوامل جریان اصلاحات از فضای به وجود آمده پس از آشکار شدن ابعاد این پرونده هراس دارند و با آن مثل پرونده قتل شهردار تهران برخورد می کنند و همه را جز سارق آب مقصر این ماجرا می دانند.

نکته جالب این است که برخی از فعالان فضای مجازی که در بحران کم آبی و درحالی که جهادکشاورزی برای اصلاح الگوی کشت بارها اطلاع رسانی کرده به کشت چند هکتار برنج اقدام کرده اند ولی در خصوص مسئله سرقت آب گرگان حق به جانب موضع می گیرند در حالی که رفتارهای اشتباه چنین افرادی باعث بروز کم آبی در گرگان شده است.

به نظر می رسد این فشارها بیش از آنکه بخواهد به جریان رسیدگی پرونده کمک کند به سوی گره زدن پرونده پیش می رود و این مسئله را در اذهان ایجاد می کنند که تا چه میزان این فعالان فضای مجازی قضاوت بی طرفانه به موضوع سرقت آب گرگان دارند و آیا به فکر رنج مردم گرگان در فصل تابستان که 9 تا 11 ساعت بی آبی را تحمل کردند، هستند یا آنکه برای سنگ اندازی در پیشروی این پرونده تطمیع شدند و یا اهداف سیاسی خود را دنبال می کنند؟

دلیل تحلیل اخبار سرقت آب در فضای مجازی پیش از آنکه دادگستری به این مسئله ورود پیدا کند آیا غیر از آن است که این افراد به دنبال دور کردن نگاه جامعه به اصل مطلب هستند.

یکی از موضوعاتی که ممکن است پای برخی از مدیران گذشته را به این پرونده باز کند این است که گفته می شود یکی از مدیران شهرستانی در چهار سال گذشته به این موضوع اشاره کرده ولی در آن زمان این مطلب مورد توجه قرار نگرفته ، فارغ از این واکنش ها به نظر می رسد که جریان رسیدگی این پرونده هم از سوی مسوولین امر از طریق مجاری قانونی با قوت پیش می رود و به نظر می رسد بهترین موضع در این خصوص را باید از طریق دادگستری استان گلستان و رسانه های رسمی پیگیری کرد، اما نباید چشم بسته نسبت به عملکرد افراد و یا آبروی آنان قضاوت کرد.

قطعا بزرگان این شهر نیز که بارها از تریبون های مختلف به موضوع بحران کم آبی گرگان اشاره کردند و در نشست های مختلف با مسئولان برای این مسئله دغدغه مند بودند خواهان این نیستند که مسئولان نسبت به این پرونده چشم پوشی کنند و باید اجازه دهیم همه چیز بر ترازوی عدالت سنجیده شود.

دستگیری دو متهم اصلی پرونده سرقت آب گرگان

در راستای این پرونده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در روز گذشته از بازداشت متهم اصلی پرونده دست درازی به یکی از منابع اصلی تامین آب مردم گرگان خبر داد.

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی می گوید: این پرونده دو متهم دارد که امروز پس از احضار  به دادسرا و تفهیم اتهام ، با دستور بازپرس پرونده، متهم اصلی تا زمان تکمیل تحقیقات بازداشت شد.

سیدحسینی افزود:  بررسی های اولیه نشان می دهد متهمان این پرونده که دو نفرند، از یکی از خطوط اصلی انتقال آب به گرگان  به صورت غیرقانونی انشعاب گرفتند.

وی ادامه داد: ماجرای این انشعاب غیرمجاز زمانی فاش شد که کارشناسان کنترل کیفی اداره آب و فاضلاب استان به مغایرت  ورودی و خروجی آب مخزن شرق گرگان پی بردند و بررسی ها پرده از این اقدام غیر قانونی برداشت .

از سویی دیگر مردم انتظار دارند با بررسی های دقیق برخورد قانون به شکلی باشد که دیگر کسی به آسایش و آرامش مردم دست اندازی نکند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.