1401-05-12 13:28
606
0
81051
مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان:

خسارت میلیاردی رسوبات به سدهای گلستان/ هیچ رودخانه ای در گلستان آب ندارد

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان گفت: رسوبات ارضی شیبدار و همچنین نخاله های که در بستر رودخانه ها تخلیه می شود در زمان سیل به پشت سدهای استان می‌رسد و این مسئله باعث کاهش حجم ابگیری سد می شود.

گلستان ما- مهدی رفعی نژاد؛ سید محمد حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان به مناسبت روز خبرنگار از تحریریه گلستان ما بازدید کرد و در این بازدید به سؤالات خبرنگاران این مجموعه پاسخ داد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه در سطح استان شناسایی شده که در حال حاضر جز آورده سیل رودخانه اترک همه رودخانه‌های استان خشک هستند.

حسینی بیان کرد: برای اینکه دست‌اندازی به رودخانه‌ها و حوزه‌های آبخیزداری نشود نسبت به نقشه‌برداری و مطالعات حد بستر اقدام کردیم و پیش از سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر نقشه‌برداری رودخانه‌ها انجام شد.

وی افزود: در سال گذشته نیز نقشه‌برداری یک هزار کیلومتری رودخانه‌های استان را انجام دادیم و‌امید داریم با اعتبارات سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ بتوانیم مطالعات حد بستر رودخانه‌های استان به اتمام برسد.

این مقام مسئول بیان کرد: گشت‌های بازرسی در سطح استان برای جلوگیری از تصرفات راه‌اندازی شده و از طریق این گشت‌ها نزدیک ۵۰۰ هکتار از اراضی رفع تصرف شده است.

حسینی به طرح مدیریت جامع سیل گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح از سال ۸۵ شروع شده و اهتمام به آن می‌تواند باعث مدیریت سیلاب و آورده‌های آن شود.

وی به اراضی شیبدار اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در سطح استان داریم که در بخشی از آن کشاورزی غیراصولی انجام می‌شود و با توجه به جنس خاک این اراضی معضل رسوب‌گذاری در رودخانه‌ها و سد‌ها را شاهد هستیم به طوری که ظرفیت سد استان که ۸۶ میلیون متر مکعب بود در سال ۱۴۰۱ به ۴۳ میلیون مترمکعب به دلیل این روسبات و خالی شدن نخاله‌های شهرداری در کنار رودحانه‌ها رسیده است و این مسأله در حالی است که برای احداث چنین سدی باید سه هزار میلیارد تومان اعتبار صرف کنیم.

این مقام مسئول به ضرورت اجرای طرح مدیریت جامع سیل گلستان گفت: با وجود چنین برنامه‌ای شاهد آن هستیم که ساخت پل‌ها به صورت پله‌هایی با ستون مفرد ساخته می‌شود و این کار از نظر اصولی غلط است و باعث آسیب‌پذیری بیشتر این پل‌ها در سیل می‌شود و باید مجموعه مهندسی با ما هماهنگی بیشتری شود.

حسینی افزود: یا شاهد آن هستیم که بدون هماهنگی فیبر نوری و یا لوله‌های گاز از بستر رودخانه عبور می‌دهند که در زمان لایروبی گاهی خسارت‌هایی در این بخش به وجود می‌آید که منجر به قطعی برق و اینترنت می‌شود.

این مقام مسئول افزود: از مجموعه سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه‌های استان گلستان ۲۰۰ کیلومتر نیازمند دیواره‌سازی است و نزدیک به ۵۰۰ نقطه پیش‌بینی کف بند کردیم که ۸۰ مورد آن تاکنون انجام شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.