1400-07-17 11:01
2349
1
76426
در گفت‌وگو با گلستان‌ما مطرح شد؛

دغدغه‌های بزرگ «مخاطبان کوچک»/ حقوق کودکان واقعی است نه مجازی

بسیاری از نام گذاری‌ها، شعارها، شوراها، جلسات و ... در حوزه کودک؛ شعارگونه بوده و بازدهی لازم را ندارد، کوچک بودن مخاطبین، عدم اقتصادی و درآمد زایی، غیر امنیتی بودن این بخش سبب شده تا کمتر دغدغه‌های این حوزه پیگیری شود.

به گزارش گلستان ما، مجتبی لشکربلوکی کارشناس تعلیم و تربیت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه خبری ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول اظهار کرد: مخاطبان کوچک برای ششمین سال است که هفته ملی کودک را درک می‌کنند، تا پیش از این، بزرگداشت هفته کودک در غالب جشنواره به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌گرفت و این مهم از نشست مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با همکاری برخی نهادهای مرتبط با بخش کودک و نوجوان به تصویب رسید و هفته ملی کودک نامگذاری شد.

وی با اشاره به نامگذاری هفته کودک از ۱۶ الی ۲۲ مهر و اثرگذاری این محورگزینی در پرورش کودکان بیان کرد: ۱۶ مهر روز «کودک، صلح، بازی و نشاط» نام‌گذاری شده است، ۱۷ مهر روز «کودک، باورهای دینی و معنویت»، ۱۸ مهر روز «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی» نام گرفته است، «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه»، «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» و «کودک، هویت، میراث‌ طبیعی و فرهنگی» به ترتیب عناوین روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ مهر است، ۲۲ مهر نیز به عنوان «کودک، رسانه و فناوری‌های نوین» نامگذاری شده است.

* کوچک بودن مخاطب موجب غفلت از حوزه کودک شده است

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش افزود: نامگذاری هفته کودک به عناوین مختلف تاکیدی است که توجه بزرگترها به برخی از مهمترین مسائل کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری قائل شوند.

لشکربلوکی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی « تعلیم و تربیت اسلامی» و در «علوم تربیتی» دوران کودکی دوران بسیار پراهمیت و مهمی است، گفت: سنگ بنای بنیه تربیتی و شخصیتی کودک در این دوران شکل می‌گیرد، اولین مربیان هر فرد پدر و مادر او سپس معلمین مدارس و مربیان کانون پرورش فکری و قرآنی و ورزشی او هستند.

وی با اشاره به غفلت برخی افراد به دوران حائز اهمیت کودکی تصریح کرد: در عالم سیاست و حکمرانی نیز به علت؛ کوچک بودن مخاطبین، عدم اقتصادی و درآمد زایی، غیر امنیتی بودن و گاهاً کم داشتن عِده و عُده دستگاه‌های مرتبط با کودک و نوجوان کمتر به آن اهمیت داده می‌شود و کمتر دغدغه‌های این حوزه پیگیری می‌شود.

* نامگذاری هفته کودک از حالت شعاری تا عملیاتی/ حقوق کودکان واقعی است نه مجازی

کارشناس تعلیم و تربیت افزود: حتی بارها شاهد این هستیم که مسئولین و مدیران انتصاب شده در این دستگاه‌ها نیز از افرادی انتخاب می‌شوند که کمتر از حوزه تعلیم و تربیت، کودک و نوجوان و دنیای آنان و فرهنگ تخصص دارند و متاسفانه شاهد عملکرد تا مطلوب آن مجموعه به علت عدم دقت و نظارت بر انتخاب مدیران و برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت آنها هستیم.

لشکربلوکی بیان کرد: برخی مواقع پیش می‌آید که بسیاری از نام گذاری‌ها، شعارها، شوراها، جلسات و ... شعار گونه بوده و بازدهی لازم را ندارد، در حالیکه نکات اشاره شده عناوین درست و صحیحی برای نام روزهای هفته ملی کودک می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه بازی بازوی مهم تربیت است، گفت: کودک باید بازی کند، تحرک داشته باشد، از حقوق کودک بر والدین خود است که آنها را با دین و کتاب آسمانی خود آشنا کنند، همه کودکان مطابق اصل 30 قانون اساسی باید تا پایان مقطع متوسطه دوم از آموزش‌های رایگان بهره ببرند.

* کودکان باید با مشاهیر و بزرگان دینی و ملی خود آشنا شوند

دبیر اسبق شورای نظارت بر اسباب بازی استان گلستان با تاکید اینکه مطالعه و کتابخوانی باید در کودکان و نوجوانان نهادینه شود، اظهار کرد: کودکان باید با مشاهیر و بزرگان دینی و ملی خود آشنا شوند، با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین و خصوصاً آموزش‌های مجازی باید با رسانه، سواد رسانه و کار با آن آشنا شود.

لشکربلوکی با بیان اینکه در کشور اسناد بالادستی مناسبی داریم، گفت: افق خوبی برای آینده ترسیم کرده‌اند؛ از سند چشم‌انداز بیست ساله کشور و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گرفته تا در امر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران؛ اگر همّ و غمّ متصدیان امر آموزش و پرورش و فرهنگ این موارد باشد، خوب است و به افق بلند ترسیم شده می‌رسیم ولی اگر تفکرات از معلم و مربی گرفته تا رئیس سازمان و وزیر چیز دیگری باشد نتیجه و خروجی دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش و سازمان‌های تابعه چیز دیگری می شود.

وی توضیح داد: در برهه‌ای کسی مثل شهید رجایی بر رأس هرم دستگاه آموزشی و پرورشی کشور می‌نشیند خروجی تا حدود زیادی به سوی هدف می‌رود، این شهید بزرگوار توصیه به معلمین و مربیان دارد که «معلمي شغل نيست، معلمي عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش كرده‌ای، رهايش كن و اگر عشق توست مباركت باد.».

* اسناد استعماری خارجی مانع پرورش انسان طراز انقلاب اسلامی می‌شود

مشاور اسبق مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: گاهی هم تفکری بر این دستگاه حاکم می شود که اسناد استعماری خارجی مثل سند آموزش همگانی ۲۰۳۰ را اجرا می کند که آخر هم مقام معظم رهبری باید از خود مایه گذاشته و مانع اجرای آن شود!

لشکربلوکی تاکید کرد: در این صورت ما می‌بینیم انسان طراز انقلاب اسلامی کمتر تربیت شده و شهدایی همچون شهید حججی و لندی محصول تربیت خوب خانواده، پایگاه بسیج، هئیت و گاهاً برخی مدارس خوب یا مدیر و معلمان انقلابی هستند تا سیستم آموزش رسمی.

وی با بیان اینکه مرد تحول، داشتن افق بلند تمدن سازی نوین اسلامی است، ادامه داد: چندی پیش یادداشتی نوشتم برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش و در آنجا به همه مسئولین دلسوز دولتی و مجلسی عرض کردم که « آموزش و پرورش مرد تحول می‌خواهد» اگر این مهم با دیدگاه بلند تمدن‌سازی و توصیه‌هایی که رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بیان فرمودند رعایت شود همه ضعف‌ها تبدیل به قوت خواهد شد و این مهم با توجه به مقدمه ای که ابتدای مصاحبه بیان کردم برای برنامه ریزی حوزه کودک و نوجوان نیز موثر است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.