1402-11-19 15:06
436
0
88720
یادداشت؛

راز موفقیت پیامبر(ص) در هدایت ابناء بشر

پیامبر (ص) در تمام دوران رسالتش، مدارا کرد و رفق ورزید و گذشت کرد، ایشان هیچ‌گاه، بدی را با بدی پاسخ ندادند و حتی ابوسفیانی را که از بزرگترین دشمنان او بود هم عفو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی به مناسبت مبعث رسول الله (ص) نوشت: پیامبر(ص) در چهل سالگی به رسالت خدا برای هدایت بشر مبعوث گردید و پس از بیست و سه سال تلاش توانست امت اسلامی را تشکیل دهد، حال می‌خواهیم کمی با رمز و راز این موفقیت آخرین پیامبر خدا آشنا شویم.  

موانع و محدودیت‌ها
پیامبر در زندگی شخصی و محیط اجتماعی با مشکلات و موانع رشد جدی مواجه بودند که به طور طبیعی مانع پیروزی می‌باشند.

یتیمی پیامبر
هنگامی که مادرش آمنه بنت وهب ایشان را باردار بود، پدرش عبداللّه بن عبدالمطلب از دنیا رفت و مادرش نیز در سن ۶ سالگی رحلت نموده، سپس پدربزرگش عَبْدُالمُطّلِب در ۸ سالگی از دنیا رفت، و ایشان در دامان عمویش ابوطالب پناه گرفت.  

فرهنگ عرب جاهلی
یکنواختی و خشکی منطقه حجاز علاوه بر پیامدهای سخت معیشتی، در تکوین جسم و عقل عربان نیز تجلی یافته بود.
جنگ‌ها و خشونت‌های زیاد، زنده به گور کردن دختران، محدودیت‌ها و آسیب‌های نظام قبیله، خرافات زیاد، از جمله مولفه‌های فرهنگ عرب جاهلی حجاز بود

عمر کم پیامبر
از پیامبران در طول تاریخ افرادی بودند که صدها سال عمر می‌کردند. از اشخاص عادی نیز عمر ۶۳ سال عمر طولانی محسوب نمی‌شود پس پیامبر از نظر مدت عمر، فرصت زیادی نداشتند اما خداوند به همین عمر کم برکتی داده بود که توانست در این فرصت کوتاه اهداف بلند را محقق سازد.

 برنامه‌های پیامبر
خداوند در آیه ۲ سوره جمعه برنامه‌های پیامبر را مورد اشاره قرار داده است که داشتن چنین برنامه‌ای، راز مهم موفقیت شگفت انگیز پیامبر است.

تلاوت قرآن
پیامبر می‌فرمود: افضل العبادة قرأئة القرآن»یعنی: برترین عبادت قرائت قرآن است.

تعلیم قرآن
قرآن نیاز به معلم دارد و معلم آن در وهله اول پیامبر و جانشینان معصوم او هستن، چرا که قران نکاتی دارد و نیاز به تفسیر مفسران واقعی، نکاتی همچون:  
➖ بیان اصول و کلّیّات
➖ سبک خاص در بیان مطالب
➖معرفی جهان‌های فراطبیعی
➖ ابدیت
➖ اشاره‌ها و نشانه‌ها

تزکیه
تزکیه که پرورش روح انسان‌ها بر اساس تعالیم دانسته شده است مراقبت کشاورز گونه از نهال‌ها و روییدنی‌های در حال رشد مزرعه بشریت است و مقابله با علف‌های هرز جامعه بشری جز رسالت‌های پیامبر بوده است. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها»

حکمت
در آیات زیادی خداوند پیامبر(ص) را به عنوان معلم حکمت معرفی می‌کند و حکمت پیامبر در راستای تعلیم و تزکیه و زدودن خرافات و تتمیم مکارم اخلاق بوده است؛ «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمّ مکارم الأخلاق»

روش‌های هدایت پیامبر

روش‌های پیامبر و سبک زندگی و سیره علمی او که در آن به عنوان سنت پیامبر تعبیر می‌شود مهم‌ترین عوامل موفقیت در رسالت ایشان می‌باشد، روش‌های چون:  

مهربانی
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! [توبه/۱۲۸]

عفو و گذشت
پیامبر(ص) در تمام دوران رسالتش، مدارا کرد و رفق ورزید و گذشت کرد. ایشان هیچ‌گاه، بدی را با بدی پاسخ ندادند و حتی ابوسفیانی را که از بزرگترین دشمنان او بود هم عفو کرد.

فرصت بازگشت به مخالفان
یکی از شیوه‌های پیامبر فرصت بازگشت برای مخالفان پشیمان است.

مشورت با افراد
با اینکه پیامبر عقل اول است و به علم غیب راه داشت اما یکی از روش‌های که برای تربیت امتش به کار می‌گرفت مشورت بود، چنانچه در ماجرای جنگ احزاب و محاصره مدینه توسط دشمن تا بن دندان مسلح اصحابش را به مشورت فرا خواند و در نتیجه آن سلمان فارسی پیشنهاد حفر خندق را عنوان کردند و پیامبر طبق همان عمل کردند.

اراده محکم
یکی از رموز موفقیت پیامبر اراده اهنین او بود که هیج مانعی در تحریم اقتصادی تا جنگ تحمیلی و پیشنهادهای فریبنده او را در مسیر متزلزل نساخت و جمله معروف او در برابر پیشنهادهای فریبنده قریش ضرب المثل شده است که؛ اگر آنها خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند من به آن تمایل ندارم.  

توکل به خداوند
توکل، یعنی اینکه انسان، خدا را تنها مؤثرِ در وجود بداند و تنها به او اعتماد کند و امور خود را به او واگذار کند. قرآن توکل را لازمه ایمان دانسته است و پیامبر در همه امورات متوکل به خدای یکتا بود.

آری برادر و خواهر مسلمان، امت رسول الله و پیرو او بودن اینچنین است که سبک و سنت و روش و اخلاق پیامبر را در خود و زندگیمان پیاده کنیم تا در جمیع انسان‌های عصر حاضر، شبیه‌ترین به رحمت العالمین باشیم؛ چه شیعه و چه سنی، آنگاه است که می‌تواند گفت محب و پیرو اویم و اوست پیامبر من. 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.