1401-03-30 09:23
551
0
80514
گرگانی‌ها کلافه از بی‌آبی؛

سریال بی‌پایان قطعی شبانه آب در گرگان ادامه دارد/ تناقض در آمار و اقدامات

گرچه در مصاحبه های مختلف از استاندار، مسئولان آب و فاضلاب و فرماندار به موضوع تامین کسری آب تاکید شده اما به نظر می رسد که قطعی آب در گرگان سریال بی پایانی است که بنا نیست در تابستان امسال تمام شود.

به گزارش گلستان ما؛ قطعی مکرر آب سریال چند ساله که باعث شده تابستان در گرگان طاقت فرساتر از گذشته شود، طول شب قطعی آب و در طول روز افت فشار مردم را کلافه کرده است.

کاش مسئولان هم مثل همیشه همان عذرخواهی را می کردند و با قول و وعده های که بی فرجام می ماند به زخم بی آبی مردم گرگان نمک نمی پاشیدند.

گرچه در مصاحبه های مختلف از استاندار، مسئولان آب و فاضلاب و فرماندار به موضوع تامین کسری آب تاکید شده اما به نظر می رسد که قطعی آب در گرگان سریال بی پایانی است که بنا نیست در تابستان امسال به بخش پایانی برسد.

این در حالی است که مسئولان آب منطقه ای استان گلستان از تامین اعتبارات لازم برای حفاری چاه و همچنین برنامه ریزی برای کسری آب در گرگان سخن گفته بودند.

سید محسن حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان پیش از این در مصاحبه ای اعلام کرده بود که  براساس طرح‌هایی تعریف شده برای تأمین آب شرب گرگان بنا بود ۷۶ حلقه چاه حفر شود که هشت مورد آن باقی مانده است و علت آنکه این طرح تکمیل نشده بود مشکلات در حوزه تأمین اعتبارات است.

این مقام مسئول از جذب  200 میلیارد تومان اعتبار  از سوی نهاد ریاست  برای اجرای طرح‌های آبرسانی و تجهیز و حفر هشت چاه خبر داده بود و می گفت: براساس ارزیابی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان ۴۵۰ لیتر برثانیه در زمان پیک مصرف در تأمین آب گرگان با مشکل رو به رو هستیم و با اعتباراتی که در اختیار داشتیم نزدیک به ۱۰۰ لیتر برثانیه می‌توانیم به ظرفیت آب گرگان بیفزاییم و همچنین آب و فاضلاب استان نیز درصدد هستیم که از بخش کشاورزی نیز ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب خریداری کنیم.

حسینی تاکید کرد: حفره چاه ها و دیگر اقدامات ما باعث جبران ۳۵۰ لیتر برثانیه کسری آب گرگان می‌شود و تنها ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب خواهیم داشت و با اقداماتی که شرکت آب و فاضلاب در حوزه تأمین آب انجام می‌دهد‌ امیدواریم بتوانیم این میزان را کاهش دهیم ولی قطعاً با چنین برنامه‌ای قطعی آب در گرگان از بیش از ۱۰ ساعت به دو تا سه ساعت خواهد رسید.

بنا به گفته وی علاوه بر این مسائل کار بزرگ دیگری که در دست اقدام بوده بحث ایجاد مخزن ۲۰ هزار لیتر مکعبی است که تا انتهای اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شد و در زمان پیک مصرف آب کاهش می‌یابد آب در این مخزن ذخیره و این مسأله هم بنا به گفته حسینی می‌تواند به بحران کم آبی گرگان کمک کند.

گرچه مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان این قول را داده بود که تا یکم تیر ماه این اقدامات باعث کاهش قطعی اب شود ولی هنوز شهروندان گرگانی از بی آبی شبانه در گرگان رنج می برند.

در آخرین اظهار نظر یکی از مسئولان رسمی دولت در استان گلستان در خصوص قطعی مکرر آب، فرماندار گرگان از حفر 20 حلقه چاه برای رفع مشکل کمبود آب در این شهرستان خبر داده است.

عیسی پایین محلی در ستاد بحران تاکید کرده بود که تعدادی از این چاه‌ها در مرحله برگزاری مناقصه و ۱۱ حلقه نیز در حال حفر است که ظرفیت شبکه آبرسانی را ۲۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش خواهد داد و اگر این مسئله درست باشد یعنی مسئولان آب و فاضلاب استان و آب منطقه ای گلستان طبق زمان بندی عمل نکردند.

تزریق این میزان اعتبار و اقدامات مسئولان تاکنون باعث نشده که این مشکل برطرف شود و به نظر می رسد که علاوه بر این اقدامات اجرایی باید مسئولان پازل های دیگر را در نظر بگیرند.

برای مثال توقف اجرای ساخت و سازها در فصل تابستان که از آب شرب لوله کشی استفاده می کنند در چنین شرایطی باید متوقف شود و برای متخلفان وضع جرائم سنگین در نظر گرفته شود، این ساخت و سازها میتواند به فصل پاییز که مردم با مشکل کم آبی کمتری رو به رو هستند منتقل شود.

از سویی دیگر خبر ترکیدگی لوله های آب نشان می دهد که بخش عمده ای از هدر رفت آب در گرگان از 100 کیلومتر شبکه فرسوده ای این شهر است و باید مسئولان برای آن برنامه ریزی کنند.

از سویی دیگر در چنین شرایطی شهرداری ها نیز باید به فکر استفاده از گونه های کم آب بر در فضای سبز شهری باشند.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد فرهنگ سازی و الگوی مصرف است، پیش از این نیز در این پایگاه خبری تحلیل در خصوص استفاده از مخازن بزرگتر از ظرفیت در برخی از ساختمان های این شهر برای ذخیره سازی اب نیز هشدار داده شده است و این مسئله تامین کسری آب را با مشکلات بیشتری رو به رو می کند.

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.