1400-10-25 09:28
744
0
78115
خروج خبرنگاران مجرب گلستان از دنیای خبر؛

کشتی رسانه‌های گلستان به ساحل ورشکستگی نشست/ گلچین؛ انتظار تولید محتوا فاخر با مشکلات اقتصادی رسانه نمی‌توان داشت

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان می گوید: تا مسئله اقتصاد رسانه حل نشود و رسانه توان بکار گیری خبرنگاران مجرب وپرداخت حق الزحمه را نداشته باشند انتظار تولید محتوای را نمی شود داشت.

به گزارش گلستان ما- داود خاندوزی؛ گرچه آمارها نشان می دهد که بر تعداد رسانه های برخط و همچنین چاپی در استان گلستان در طی سال‌های اخیر افزوده شده است اما از نظر سطح کیفی بسیاری از این رسانه ها حرفی برای گفتن نداشتند.

حتی با وجود این افزایش کمی رسانه ها بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران خبره گلستان در طول این سال ها تلاش کردند که از این چرخه خارج شوند و در مشاغلی مثل روابط عمومی دستگاه های اجرایی و یا مشاغل آزاد دیگر فعالیت خود را ادامه دهند.

از این رو پازل خبرنگاری و تولید محتوا در حوزه رسانه استان گلستان کمیتش لنگ می زند و این مسئله باعث شده که نقش فعالان فضای مجازی پررنگ تر از گذشته دیده شود و از سویی دیگر بازار شائبه ها و شایعه ها روز به روز در گلستان مثل سایر نقاط کشور گرمتر شود.

یکی از دلایل مهم خروج این خبرنگاران از فعالیت حوزه رسانه ای عدم تعهدات دولت برای امنیت شغلی است از سویی دیگر بسیاری از خبرنگاران در استان گلستان حتی پایین تر از حقوق کار و یک کارگر ساده دستمزد دارند و این مسئله جذابیت و هیجان دنیای خبر را برای آنها کاهش داده است، سهم بسیاری از خبرنگاران نشریات از آگهی های دولتی تقریبا صفر است و ارشاد اسلامی به اتکا قوانین که باید آگهی به نشریات داده شود مستقیما آگهی را در اختیار مدیران مسئول این نشریات قرار می دهند، از سویی دیگر با وجود نقش آفرینی بسیار پررنگ خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تحلیلی این رسانه ها نیز به دلیل قوانین دولت از آگهی های دولتی محروم هستند و این مسائل باعث شده که تعداد خبرنگاران بازنشسته نشریات و پایگاه های خبری و خبرگزاری ها در گلستان حتی کمتر از انگشتان یک دست باشد.

همچنین تعهدات که دولت برای رسانه ها در نظر گرفته باعث نشده که این رسانه ها به فکر جذب خبرنگاران مجرب و توانمند باشند و گاهی نیز شنیده می شود که یارانه دولت در بیمه خبرنگاران سهم اعضای خانواده و بستگان افرادی می شود که به اسم رسانه داری بنگاه داری می کنند.

از سویی دیگر با وجود افزایش قیمت ها در طول سال های اخیر آنگونه که باید تعرفه های آگهی رشد نداشته و از این رو برخی از رسانه ها گرچه عنوان تیراژ های چند هزارتایی را یدک می کشند اما با ۲۰۰ برگ چاپ می شوند و نظم چاپی آنها به دلیل گرانی کاغذ کاهش یافته است با این وجود برخی از فعالان فضای رسانه که در این شرایط توان مدیریت حتی یک رسانه را ندارند چندین رسانه را مدیریت می کنند و علت اصلی آن این است که این مسئولان رسانه جز آگهی دولت راهکاری برای خروج از بحران های فعلی ندارند.

مدیران مسئول نشریات و رسانه ها نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند که همه مشکلات آنها به حمایت های دولت برای فعالیت بر می گردد و این مسئله باعث شده که رسانه هایی که باید راهگشا مشکلات کشور و اقشار مختلف مردم باشند این روزها کشتیشان به ساحل ورشکستگی نشسته باشد، البته یک مسئله حائز اهمیت این است که ارشاد اسلامی باید در بدو فعالیت بنیه و توان فرهنگی این افراد را بررسی و تعهدات لازم را برای فعالیت در حوزه رسانه از آنها اخذ می کرد.

در این راستا به سراغ ، احمد گلچین، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان رفتیم تا در این خصوص گفتگو کنیم که از نظر می گذرانیم.

چرا حمایت ارشاد از رسانه ها گلستان در سال های اخیر باعث ارتقا سطح کیفی نشده است؟
از سال ۱۳۹۷ تلاش شد با سیاست‌های حمایتی اختصاص آگهی‌های دولتی و ثبتی از رسانه های مکتوب استان حمایت شود که نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتر بود که بعد از توجه به اقتصاد رسانه در سال ۱۳۹۸ با ارزیابی رسانه‌های استان حمایت براساس تولید محتوا و فضای نشریه و تعداد خبرنگاران و اجرای سیاست‌های ابلاغی حمایت‌ها از رسانه انجام شود که در سال ۱۳۹۹ حمایت بیشتر از نشریات که به تولید محتوا می‌پردازند نگاه ویژه‌تری می‌شد اما متاسفانه بعد از شرایط بد اقتصادی کرونایی و افزایش قیمت کاغذ و چاپ و هزینه های دفتری و بیمه‌ای وغیره با اعلام تسهیل شرایط حمایتی معاونت مطبوعاتی نشریات استانی به ارتقای سطح کیفی کمتر پرداخته شد که در جلسات به مدیران مسئول نشریات در خصوص پرداختن به محتوای و ارتقاء سطح کیفی توصیه شد ولی نشریات مکتوب در کنار نشریات الکترونیکی و مجازی در شرایط سخت کرونا در اطلاع رسانی و ترغیب و تشویق مردم به متولیان استانی کمک کردند و پیشگام و پرتلاش بودند و به درستی پوشش دادند.

در هفته‌های اخیر معاونت مطبوعاتی درباره‌ ی شرایط تخصیص آگهی‌‌های دولتی و یارانه ‌های نقدی به رسانه ‌ها، اطلاعیه‌ای را منتشر کرده است. طبق این اطلاعیه، مدیران مسئول رسانه‌ها از جمله روزنامه‌ها، دیگر نشریه ‌ها، خبرگزاری ‌ها و پایگاه ‌های خبری ملزم شدند که کُد کارگاهی و نام صاحب کارگاه را در بخش مالی و بیمه‌ای حساب کاربری خود در سامانه‌ی جامع رسانه‌ها بارگذاری کنند، این اقدام برای بکارگیری و حمایت از خبرنگاران در رسانه و افزایش سطح کیفی رسانه‌ها است و باعث تولید محتوا بهتر در رسانه ها خواهد شد .

با وجود افزایش میزان رسانه ها ولی  نظم چاپی و همچنین تولید محتوا ها در رسانه های مجازی کاهش یافته است بخشی از این مسئله به حوزه اقتصاد رسانه و پایین بودن حق زحمه خبرنگاران برمی گردد، دیدگاه متولیان چست؟

تا مسئله اقتصاد رسانه حل نشود و رسانه توان بکار گیری خبرنگاران مجرب وپرداخت حق الزحمه را نداشته باشند انتظار تولید محتوای را نمی‌شود داشت قطعا شرایط سخت اقتصادی بر اقتصاد رسانه‌ها تاثیر داشته است هر چند با حمایت از رسانه‌های و اختصاص آگهی دولتی و ثبتی با اولویت نشریات استانی کمی از دغدغه های رسانه‌های استانی بکاهیم ولی صاحبان رسانه با تولید محتوای نشات گرفته از دغدغه‌های و ذائقه مردم به بخش فروش نشریه توجه داشته باشند که با افزایش تیراز و فروش نشریه همراهی بیشتر بخش صنعتی وبازرگانی و مشاغل بخش خصوصی را در تبلیغات خواهند داشت .
 
برنامه ریزی ارشاد برای حمایت از خبرنگاران از برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی و حمایت های مادی و معنوی چیست؟

تربیت نیروی انسانی مجرب رسانه‌ای از برنامه های رسانه ای معاونت فرهنگی و رسانه های است آموزش نیاز جامعه است کسانی که کار رسانه‌ای می کند با تکنیک‌های نوین رسانه‌ای آشنا شوند و توجه به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز رسانه‌ها است،  از سال ۱۳۹۷ تاکنون چهاردوره آموزشی برگزار شد که درسال جاری دوره نخست آموزشی روزنامه نگاری مقدماتی برگزار شد ودوره دوم آموزش روزنامه نگاری مقدماتی با حضور فعالان قرآنی و خبرنگاران از تمام استان در حال برگزاری است که بعداز اتمام دوره و اعلام نتایج آزمون ، دوره آموزشی روزنامه نگاری تکمیلی برنامه ریزی خواهد شد و کارگاه‌های آموزشی سواد رسانه‌ای ، رسانه و پیشگیری از اعتیاد و رسانه و مدیریت بحران برگزار شود و همچنین کارگاه‌های آموزشی تیتر نویسی و اقتصاد رسانه‌ای در حال برنامه‌ریزی است که تاپایان سال برگزار خواهد شد، در راستای کارگاه‌های آموزشی برگزاری جشنواره مطبوعاتی که برنامه‌ریزی  شده است می‌تواند کشف و معرفی استعدادهای رسانه ای استان به نشریات داشته باشد.

فیک نیوزها و رسانه های غیر رسمی باعث آسیب به افتصاد فعالان رسانه ای و اطلاع رسانی صحیح شده است دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

یکی از شاخص های رسانه ای شفافیت و هویت رسانه ای  است رسانه باید شناسنامه داشته باشد که قابل اعتماد باشد همه باید بداند رسانه متعلق به چه کسی است وفاق همه باید قانون باشد در حوزه رسانه قانون مطبوعات است عدم شفافیت یعنی عدم توجه به قانون است متاسفانه در بسیاری از موارد رسانه های غیر رسمی آشنایی یا توجه ای به قانون ندارند به راحتی با شنیده ها خبرکار می کنند و باعث تضییع  حق و حقوق دیگران می شوند ولی مرجع برای مردم اخبار رسانه های تایید شده است و رسانه ها باید تلاش کنند سواد رسانه ای مردم را بالا ببرند.


سیاست های جدید مثل پرداخت هزینه آزاد بیمه در کارگاه های جدید رسانه ای باعث افزایش هزینه های رسانه های نوپا شده است، علت این سیاست ها چه بوده و این مسئله آیا باعث کاهش پویایی رسانه ها نمی شود؟

طبق ماد ٤٦ قانون مطبوعات: صاحبان نشریات کارکنان خود را بیمه نمایند و ۵ نفر از خبرنگارا ن خود را بیمه نمایند ، معاف از پرداخت سهم کارفرما هستند هرچند متاسفانه این تخفیف شامل رسانه های الکترونیک نمی شود.

ولیکن واحدهای اجرایی صرفاً در حدود ارقام پیش بینی شده در بودجه سنواتی کل کشور مجاز به ارائه معافیت در خصوص کارگا ههای جدیدالتأسیس می باشند دولت مکلف است هزینه مورد نیاز سالهای آتی را در بودجه سال مربوطه پیش بینی و منظور |کند.

مشکلات به وزارت خانه انعکاس داده شده ولی بسیاری از نشریات که در سال های قبل مجوز گرفته بودند می توانستند از حمایت بیمه استفاده نمایند که از فرصت در زمان خودش استفاده کردند از سال ۱۳۹۶ هرمجوزی صادر می شود صاحبان نشریه متعهد می شوند که سرمایه لازم را دارند تا سه سال از حمایت های دولت برخوردار نمی شوند.

قطعا با وجود مشکلات اقتصادی و عدم راهکار مناسب برای آن در حوزه رسانه، تمرکز فعالان این بخش به جای مشکلات و دغدغه های مردم به مشکلات اقتصادی معطوف خواهد شد و به نظر می رسد که قوانین حوزه رسانه و حمایت های دولت باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.