1402-10-17 13:35
784
0
88272
با شفاف‌سازی صمت و جهاد کشاورزی در یک میزگرد تخصصی؛

ماجرای اختلاف بذر گندم در گلستان بررسی شد

بازرسان صمت و جهاد کشاورزی تأکید کردند اختلافی در موجودی بذر نیست و عدم انطباق و مبتدی بودن کاربران کارگزاری و انبارداران این شبهات را به وجود آورد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» _ داود خاندوزی؛ در روزهای گذشته اختلاف آمار موجودی بذر انبارهای جهاد کشاورزی که در کارگروه تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک استان گلستان مطرح شد شبهاتی در فضای مجازی قوت گرفت.

این مسئله ما را مجاب کرد تا به بررسی ابعاد و زوایای پنهان قضیه بپردازیم و اینکه آیا در موضوع بذر گندم که مهم‌ترین محصول راهبُردی استان گلستان به شمار می‌رود و در امنیت غذایی کشور نقش اساسی دارد کوتاهی صورت‌گرفته یا نه؟ در همین راستا میزگردی با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان گلستان برگزار به میزبانی این پایگاه خبری تحلیلی انجام شد تا در یک نشست رودرو این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

عدم انطباق نه اختلاف در موجودی بذر انبارها

جعفر کرامتی؛ معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت گلستان در این میزگرد تخصصی بیان کرد: موضوع بذر گندم جزو مصوبات ۴ و ۵ و ۶ کارگروه تنظیم بازار استان بود و بنا شد شرکت‌های تأمین‌کننده بذر موجودی انبارهای خود را مورد بررسی قرار دهند و در این راستا به سازمان بازرسی صنعت، معدن و تجارت مأموریت داده شد.

کرامتی بیان کرد: در ابتدا ۱۵ شرکت تأمین‌کننده بذر استان توسط جهاد کشاورزی به بازرسی صمت معرفی شد و همکاران ما سامانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند و در مرحله نخست موضوع بحث سامانه و فیزیک بذر مورد بررسی قرار گرفت و عدم انطباق به وجود آمد و گزارش به جهاد کشاورزی و تعزیرات ارسال شد و در جلسه بعدی یک هفته فرصت داده شد تا بتوانند موجودی را تطبیق دهند.

وی با بیان اینکه ثبت موجودی گندم و بذر موجودی گندم به عدم انطباق بر می‌گردد گفت: گندم که وارد انبار می‌شود باید ثبت سامانه شود و پس از آن که بوجار انجام شد میزانی که تبدیل به بذر شده در سامانه ثبت خواهد شد و سپس از آن میزان بوجار و زیر بوجار باید مشخص شود سپس خروج سامانه نیز میزان آن ثبت شود و برای هر یک از بذر بوجاری شده و زیر بوجار شناسه صادر می‌شود.

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت گلستان بیان کرد: همکاران ما به‌اتفاق جهاد کشاورزی از ۱۵ مورد انبار بازرسی کردند و تعدادی تخلفاتی در حوزه ثبت انبار داشتند که برای آن‌ها تشکیل پرونده انجام شد و عدم انطباق آن‌ها نیز ثبت شد.

کرامتی ابراز داشت: با جلسه استانداری گلستان با مدیرکل سرمایه‌گذاری و هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جهاد کشاورزی مهلتی داده شده که علاوه بر آموزش‌های لازم به شرکت‌های بذری و کارکنان آن‌ها اقدام شود و این آمادگی داریم که مداوم برای انبارداران این آموزش‌ها را برگزار کنیم.

وی متذکر شد: سامانه انبارها یک الزام قانونی دارد و مصوبه سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی است و تمامی کالاها مشمول ثبت سامانه هستند و ثبت کالاها باید آنی باشد و باید کالا که وارد انبار می‌شود فرد موردنظر در سامانه انبارها ثبت کند و اگر این اتفاق نیفتد تخلفات است و افراد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت گلستان بیان کرد: در موضوع انبارهای بذر جهاد کشاورزی اختلافی در انبار وجود نداشته و عدم انطباق در سامانه بود و برخی افراد متخلف بودند که اطلاعات را در سامانه نکردند و با صورت‌جلساتی که جهاد کشاورزی صادر کردند خروج برخی از این بذرها به ثبت نرسیده بود و بخشی نیز نیاز به آموزش وجود داشت و یک مرحله آموزش برای این افراد را در نظر گرفتیم.

کرامتی بیان کرد: یک واحد تولید بذر در غرب استان نیز متخلف شناخته شده و دو سه مورد نیز کارگروه تنظیم بازار به آن ورود پیدا کردند و مجدد عدم انطباق انبار بذر را مورد رصد قرار دادند که نهایتاً در بررسی‌های صورت‌گرفته این افراد برائت دریافت کردند.

عدم انطباق به دلیل عدم آموزش کارگزاری‌ها

  حسین پهلوانان؛ معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در این میزگرد تأکید کرد: در کارگروه تنظیم بازار در خصوص گندم بذری مصوباتی داشتیم تا در حوزه تأمین آن اقدامات لازم انجام شود، کارگروه تصمیم گرفت که اداره کل صمت با همکاری جهاد کشاورزی و تعزیرات نظارتی داشته باشد و قانون انتظار وظیفه‌مندی به جهاد کشاورزی در نظر گرفته است.

پهلوانان بیان کرد: بحثی که در کارگروه مطرح شد مسئله فرصت یک هفته نبود و این فرصتی بود که خود جهاد کشاورزی اعلام کرده بود تا همکاران رصد و نتیجه را اعلام کنند.

وی ابراز داشت: از سویی دیگر همکاران باید آنلاین وارد شوند و به‌صورت آنلاین نیز نظارت انجام شود؛ ولی بازرسان ما به دلیل اینکه سامانه در اختیار صمت است به‌صورت آنلاین نمی‌توانند وارد شوند و از طریق ادمین این اطلاعات را دریافت می‌کردند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: در سال گذشته ثبت اطلاعات جامعه برای بذرها انجام نمی‌شد و اطلاع‌رسانی لازم باتوجه‌به هشدارهای لازم به کارگزاری‌های بذر دادیم و بازدیدهایی نیز صورت‌گرفته و تعدادی به مراجعه نظارتی معرفی کردیم.

پهلوانان خاطرنشان کرد: عدم انطباق به دلیل عدم آموزش کارگزاری‌ها بود که این بذر را در کدام کد ثبت کنند و باقی‌مانده ته بوجار نیز در کجا ثبت شود و با تفاهمی که با سازمان صمت انجام شد آموزش‌ها در دستور کار قرار گرفته و از نظر اینکه موجودی ما با فیزیکی انطباق کامل داشته و آن‌هایی که به نظارت دستگاه نظارتی معرفی شدند به دلیل عدم آموزش و اطلاع کافی برائت دریافت کردند و این مسئله حل‌وفصل شده است.

وی افزود: ما به لحاظ اینکه جوابگو افکار عمومی باشیم باید با برنامه کار کنیم و اطلاعات لازم در سامانه مرتبت ثبت کنیم و این داده‌ها است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تشکل‌ها باید پای‌کار باشند و خود آن‌ها اطلاعات را ثبت کنند و این وظیفه‌مندی کارگزاری‌ها و مالکان است و وظیفه همکاران ما نظارت است و باتوجه‌به وظیفه‌مندی که برعهده ما است قطعاً در آینده بهتر عمل خواهیم کرد.

امسال هیچ یارانه‌ای برای بذر پرداخت نکردیم

محمد ناظری، سرپرست مدیریت جهاد زراعت کشاورزی گلستان نیز ابراز داشت: سازمان جهاد کشاورزی مطابق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی حدود ۴۰ هزار تن برنامه تکلیفی برای تأمین بذور برای کشت در سال آتی دارد.

  ناظری بیان کرد: در سال زراعی گذشته شاهد خشکسالی شدیدی بودیم و این مسئله منجر به آن شد که بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی غلات حتی به مرحله برداشت نرسد و این مسئله منجر به افزایش تقاضایی برای سال زراعی جاری به وجود آورد.

وی تأکید کرد: این مسئله لازم بود که تدارکات لازم را داشته باشیم و علاوه‌برآن خشکسالی به تولیدات بذری ما آسیب وارد کرد و از سویی دیگر در زمان برداشت بارندگی باعث شد که جوانه‌زنی خوشه در اراضی جنوبی استان شاهد باشیم که آسیبی بر تولیدات استان بود.

سرپرست مدیریت جهاد زراعت کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۸ هزار تن بذر خریداری کردیم و ۱۱ هزار تن بذر سنواتی سال گذشته بود و ازآنجاکه می‌دانستیم خشکسالی منجر به افزایش تقاضا می‌شود؛ لذا این میزان بذر نگهداری شد و ۳۹ هزار تن تأمین بذر تأمین کردیم و طبق برنامه‌ای که به شرکت‌ها دادیم از اواسط شهریور دستور بوجاری و فرآوری صادر کردیم.

  ناظری خاطرنشان کرد: از تاریخ ۱۵ توزیع بذر بین کشاورزان اقدام دادیم و پس از تأییدیه وزارت تحقیقات بیش از ۳۳ هزار تن بذر که تأیید فنی داشته را در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

وی بیان کرد: در خصوص یارانه بذر باید بیان کنیم که امسال هیچ‌گونه یارانه‌ای برای بذر تاکنون پرداخت نشده و پرداخت یارانه بذر فرآیندی دارد که پس از آنکه این بذرها از کارگزاری در اختیار کشاورزان قرار گرفته و مورد تأیید مراکز ما قرار داشته باشد شرایط پرداخت این یارانه احراز می‌شود.

انتهای خبر/
 
 
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.