1403-02-07 13:12
176
0
89745
به بهانه روز ایمنی حمل و نقل؛

سبقت‌هایی که ما را به مقصد نمی‌رساند

مسئولان حوزه راه و امنیت جاده‌های گلستان معتقد هستند که ارتقای ایمنی راه‌ها در گروی همکاری رانندگان و مردم است و عواملی چون سبقت غیرمجاز و تجاوز و انحراف‌به‌چپ باعث بروز حادثه می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ هفتم اردیبهشت‌ماه، روز ملی ایمنی حمل و نقل به‌منظور فرهنگ‌سازی در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای نام‌گذاری شده است.

این روز فرصت مغتنمی است که به مسائلی بپردازیم که ایمنی راه را به خطر می‌اندازند و باعث می‌شوند که جاده‌ها در کنار خاطرات خوش از سفرها حوادث ناگوار و دردناک را برای ما به یادگار بگذارد.

آموزش و فرهنگ‌سازی از مؤثرترین راهکارها به‌منظور کاهش تصادف‌های جاده‌ای است و در این راستا اقدامات خوبی نیز در سطح استان انجام شده است، در کنار این فرهنگ‌سازی مسئولان استان در تلاش هستند نقاط حادثه‌خیز نیز اصلاح شود.

دراین‌رابطه عادل مصدقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در گفتگو با گلستان ما گفت: در این روز برنامه‌ریزی برای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی از مبدأ تا مقصد انجام شده و بنا شده بر اساس چک‌لیست‌هایی که در نظر گرفته شده طرح‌های کنترلی را در پایانه‌های گرگان و گنبدکاووس انجام شود.

مصدقی بیان کرد: همچنین در محل پلیس‌راه‌ها در مسیر نیز همکاران ما با همراهی پلیس‌راه استقرار پیدا می‌کنند و مسائل فنی را به راننده بیان می‌کنند.

وی افزود: یک همایش‌هایی برای موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده برای روز شنبه در نظر گرفته شده است و تلاش کردیم توجه مسئولان را به موضوع ایمنی و حمل و نقل با مکاتبات و یا برنامه‌های مختلف جلب کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان خاطرنشان کرد: انتشار تیزر و بروشور در فضای مجازی و ارسال پیامک برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر موضوعاتی است که در این روز در نظر گرفته شده است.

مصدقی یادآور شد: با همکاری پلیس‌راه و دستگاه‌های خدماتی به موضوع نقاط پرتصادف اهتمام خواهیم داشت، در استان گلستان ۹۵ نقطه مستعد و پرتصادف داریم که تاکنون ۴۵ نقطه ایمن‌سازی شده و مابقی نقاط نیز در تلاش هستیم که در امسال ایمن‌سازی شود.

وی بیان کرد: در میزان کاهش تصادفات در سفرهای نوروزی در بین استان‌های کشور حائز رتبه دوم شدیم و حدود ۶۰ درصد میزان تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان ابراز داشت: زیرساخت‌ها در استان در حوزه راه و راهداری، خط‌کشی راه و روشنایی‌ها و خدمات بین‌راهی و پویش چشم به راهیم در غرب استان از جمله اقدامات و ابتکاراتی بود که در کاهش تصادفات تأثیرگذار بود.

مصدقی تأکید کرد: در برنامه‌های مختلف ایمنی و آموزشی در ایستگاه پلیس به موضوع ایمنی راه‌ها در ایام نوروز پرداختیم و هماهنگی و هم‌افزایی خوبی بین دستگاه خدمات‌رسان استان و شورای ترافیک تحت مدیریت استاندار گلستان منجر به چنین اتفاقات خوبی شده است.

وی با بیان اینکه مردم نیز نسبت به قوانین راهنمایی‌ورانندگی اهتمام داشتند و در تلاش هستیم با مشارکت مردم بتوانیم ارتقای و ایمنی راه را شاهد باشیم، گفت: رعایت سرعت مطمئنه و رعایت قوانین و رانندگی از تأکیدات ما به مسافران است، میزان سبقت غیرمجاز و سرعت بالا از معضلاتی است که در رانندگی شاهد هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: به خانواده‌ها تأکید داریم به جوانان فاقد گواهی‌نامه موتورسیکلت ندهند و در حاشیه امن موتورسواری صورت بگیرد و عابران پیاده از پل‌ها استفاده کنند و به رفت‌وآمد در عرض راه‌ها توجه شود.

مصدقی افزود: ۸۰ همایش در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای دانش‌آموزان در نظر گرفتیم که تاکنون ۶۰ مورد آن برگزار شده و در تلاش هستیم که ایمن‌سازی خودروها اتفاق بیفتد، دو خودروی پراید و پژو بیشترین میزان تصادفات را داشتند و باید استانداردسازی بیشتر صورت بگیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان تأکید کرد: رسیدن مصدومان به بیمارستان‌ها باید تلاش بیشتر شود و باید به‌موقع صورت بگیرد تا منجر به فوت مصدوم نشود.

محمود شهرکی، رئیس پلیس‌راه استان گلستان نیز دراین‌رابطه گفت: در راستای ایمنی راه‌ها اقدامات خوبی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان صورت‌گرفته شاهد این هستیم که در مسیر کمربندی علی‌آبادکتول به فاضل آباد شرایط روشنایی بهتر شده است و اصلاحات نقاط حادثه‌خیز در دستور کار قرار دارد. 

رئیس پلیس‌راه استان گلستان ادامه داد: یکی از اقدامات ما برای برخورد با کسانی که تخلف می‌کنند و منجر به حوادث در جاده‌ها می‌شوند توقفی خودرو متخلف است و از ابتدای فروردین تاکنون ۹۲۸ دستگاه خودروی متخلف در سطح استان توقف شده است.

شهرکی بیان کرد: در خصوص فرهنگ‌سازی ترافیک نیز کلاه ایمنی و آموزش نیز اقدامات خوبی صورت‌گرفته است و ما از رانندگان درخواست داریم به‌ویژه در محورهای شمالی استان دقت بیشتری داشته باشیم 

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ در مسیر گنبدکاووس به داشلی برون یک دستگاه پراید به یک دستگاه وانت نیسان برخورد کردند و در این حادثه چهار هم استانی ما فوت کردند که علت آن سبقت غیرمجاز راننده پراید بود.

رئیس پلیس‌راه استان گلستان بیان کرد: سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ انحراف‌به‌چپ جزو خطاهای راننده است و باید در لاین‌های رفت و برگشتی از سبقت‌های غیرمجاز خودداری کنند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.