1400-09-13 10:24
1378
2
77375
کار سخت مسئولان گلستان در حوزه اجتماعی؛

افزایش مشارکت های اجتماعی مهمترین ماموریت دولت سیزدهم در گلستان

افزایش میزان مشارکت های اجتماعی که طبیعتا با رضایتمندی مردم از اقدامات دولت گره خورده مهمترین ماموریت دولت سیزدهم به شمار می رود.

به گزارش گلستان ما، با انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور در کشور بارقه ای امید ایجاد شده که بتواند دولت سیزدهم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی را کاهش دهد.

افزایش میزان مشارکت های اجتماعی که طبیعتا با رضایتمندی مردم از اقدامات دولت گره خورده مهمترین ماموریت دولت سیزدهم به شمار می رود و این مسئله نیز در استانی مثل گلستان حائز اهمیت است گرچه نمی توانیم از ابعاد فرهنگی و اجتماعی موضوع افزایش میزان مشارکت های اجتماعی در جامعه عبور کنیم ولی در شرایط فعلی ضعف های فرهنگی در حوزه اقتصاد پاشنه آشیل برای ارتقاء مشارکت های اجتماعی تبدیل شده است.

کار سخت مسئولان دولت سیزدهم برای ارتقاء مشارکت های اجتماعی در گلستان

انتخابات مهمترین سنبل میزان مشارکت های اجتماعی در کشور باشد، گلستان در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 با مشارکت 61 درصدی با وجود همه مشکلات اقتصادی سربلند خارج شدند و نشان دادند که تحریم ها و فشارهای اقتصادی عوامل خارجی و داخلی باعث نشده آنها از انقلاب دست بکشند.

پیش از این انتخابات نیز مردم گلستان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۵۸ درصد مشارکت داشتند و این در حالی بود که استان گلستان در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت 78.7 درصدی را از خود نشان داده بود.

مسئولان دولت سیزدهم باید بدانند که سرمایه های اجتماعی به سادگی به دست نمی آید و حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی در راه توسعه استان اولویت دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسئولان دولت دوازدهم در استان گلستان برای افزایش میزان مشارکت های اجتماعی برنامه های مختلفی را در نظر گرفتند که می توانیم به موضوع ارتباط با خانه احزاب و تشکل های سیاسی،نشست با علمای اهل سنت و روحانیون، نشست با انجمن ها و تشکل مدنی، به کارگیری از ظرفیت شوراها و دهیاری ها برای ارتقاء میزان مشارکت های اجتماعی؛ دیداری مطبوعاتی و نشست  های دانشگاهی، دیدار با فعالان محیط زیستی، تشکیل شورای اطلاع رسانی و نشست با فعالان حوزه مجازی و فناوری و اطلاعات، دیدار با اهالی ورزش و اتحادیه های انجمن های دانش آموزی و نخبگان اقشار بسیجی و ایثارگران دفاع مقدس اشاره کرد.

گرچه عملکرد دولت به گونه ای بود که هر روز به انتقادات و اعتراضات مردمی به ویژه در حوزه اقتصادی افزوده می شد ولی پویایی این تشکل ها باعث شد که میزان مشارکت های اجتماعی در حوزه انتخابات آسیب کمتری ببیند ولی متاسفانه جریان سیاسی اصلاحات هر بار پس از انتخابات این تشکل ها را به حال خود رها کردند و این مسئله حتی از احزاب حامی دولت نیز بارها در جلسات استانداری گلستان مطرح شد و این مسئله کار را برای مسئولان دولت سیزدهم در استان گلستان در حوزه افزایش میزان مشارکت های اجتماعی سخت تر می کند.

تلاش مسئولان گلستان برای پای کار آوردن جوانان

برای خروج از این وضعیت علاوه بر اقدامات تاثیرگذار دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی که در حال حاضر مهمترین مسئله مردم تبدیل شده باید به موضوع به کارگیری از ظرفیت جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی نیز توجه شود.

موضوعی که استاندار گلستان با انتصاب یک معاون جوان در حوزه اقتصادی به آن اهتمام کرد و گرچه این مسئله با انتقاد برخی از فعالان سیاسی رو به رو بود ولی باید به استاندار گلستان که فردی با تجربه در حوزه مدیریت است اعتماد کرد و قطعا استاندار مثل سرمربی است که باید بتواند ترکیب بازیکنان خود را در حوزه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و غیره چیدمان کند و باید به آن فرصت بدهیم.

از سویی دیگر در مسیر افزایش مشارکت های اجتماعی باید به این مسئله توجه داشته باشیم که نگاه سیاسی دولت تدبیر و امید به حوزه انتصابات و به کارگیری افراد با گرایش سیاسی در حوزه های مختلف باعث شده که جوانان انقلابی و نخبه جامعه به حاشیه رانده شوند که در مسیر افزایش میزان مشارکت های اجتماعی باید دولت بتواند از آنها دلجویی و از ظرفیت های آنها استفاده کند.

از سویی دیگر بازیگران اصلی سیاسی امروز جامعه را باید فعالان فضای مجازی و رسانه ها بدانیم که با ارتقاء سطح جایگاه و آگاهی فعالان این بخش مسئولان دولت سیزدهم می توانند از رسانه ها به عنوان ابزاری برای هدایت گری جامعه استفاده کنند، رسانه و فعالان فضای مجازیی که در دولت قبل به عنوان دنبال کننده سیاست بودند و بسیاری از فعالان سیاسی و مسئولان نگاه ابزاری به آن داشتند و لذا موضوع کارگزاری رسانه ای در برخی از نهاده ها مطرح شد و برخی از فعالان مجازی نیز ناخواسته و یا عامدانه آب به آسیاب رسانه های ضد نظام ریختند.

همچنین عدم شفافیت در حوزه گزینش افراد برای تصدی مسئولیت این گمانه زنی را به وجود آورده که افرادی خارج از گود جریان انقلابی دولت سیزدهم در مسیر انتصابات قرار بگیرند و به جای کمک برای افزایش میزان مشارکت های اجتماعی و حل مشکلات مردم مانع های جدیدی بر سر راه جامعه بتراشند و نشست های نخبگانی و دیدار با اقشار و مشورت با آنها می تواند این معضل را برطرف کند.

مسئولان تنها به یک اسم مسئولیت ندهند

مردم از سویی دیگر انتظار دارند که مسئولان تنها به یک اسم مسئولیت ندهند و از گزینه های تصدی برنامه بخواهند موضوعی که گفته می شود استاندار گلستان نیز به آن اهتمام دارد.

در پایان موضوع حائز اهمیت این است که دولت سیزدهم باید بتواند نقدها و دغدغه های اقشار مختلف جامعه را بشنود و برای حل آنها با برنامه ریزی عمل کند، بسیاری از اقدامات برای افزایش میزان مشارکت های اجتماعی وابسته به موضوع اعتبارات نیست و حتی می تواند رفتار مسئولان باعث شود که جریان های اجتماعی به اقتصاد کشور و راهبردهای دولت سیزدهم منتج شود.

گرچه موضوع فرهنگ مسئله ای نیست که بتوانیم به سادگی از آن عبور کنیم ولی وقتی فقر در جامعه به وجود بیاید یعنی در حوزه فرهنگی کمیت ما لنگ می زند و باید تلاش بیشتری انجام شود که در جامعه به سمت مسیر عدالت محوری حرکت کنیم و این مسئله باعث ایجاد زنجیره های اجتماعی می شود که از آن فرهنگ یک شهر و یک استان متبادر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.