1402-11-21 09:33
281
0
88742
به بهانه چهل و پنجمین طلیعه فجر؛

انقلاب اسلامی اقتصاد گلستان را زیر رو کرد

انقلاب فرهنگی سال 57 تاثیر بسزایی در اقتصاد استان گلستان داشت و پیشرفت‌های اقتصادی باعث شده که امروز گلستان تولید کننده عمده مرغ و تخم مرغ باشد و رشد 21 برابری صنعت را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ وقتی طلیعه فجر ۵۷ رسید هلهله پیروزی در گوشه گوشه خانه‌ها و خیابان‌های شهر پیچید، بانگ «الله اکبر» از بام هر ایرانی به صدا در آمد و آهنگ ملکوتی بهار در دل زمستان سرد طاغوت به گوش رسید.

عطر گلاب و صلوات انقلاب اسلامی هر ایرانی را برای عبور از ظلمت و تاریکی سرمست کرد و روزها به شتاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی از پی هم آمدند، چهل و پنج سال از این طلیعه می‌گذرد و حال که تن به نور آزادی، استقلال و اقتدار کشور عادت کرده دشمنان این انقلاب به خیال باطل خود در تلاش هستند که کشور را به آن روزهای تاریک شاهنشاهی با شائبه‌های ناکارآمدی بکشانند.

گرچه انقلاب اسلامی یک انقلاب و حماسه فرهنگی در کشور به‌شمار می‌رود ولی تحول فرهنگی در کشور باعث رونق اقتصادی شد، مردم نگارستان ایران نیز این پیشرفت و تحول را در بخش‌هایی مختلف لمس کردند، گرچه بی‌انصافی است که بخواهیم انقلاب را محدود به چند بخش اقتصادی کنیم ولی برای مرور برخی از این تحولات به سه بخش آموزش، صنعت، کشاورزی استان اشاره می‌کنیم و در این زمینه با کارشناسان و مسئولان امر گفتگو خواهیم کرد.

گلستان به تولید کننده عمده مرغ و تخم‌مرغ کشور تبدیل شد

در این رابطه محمد برزعلی به دستاوردهای بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: دستاوردهای بسیار زیادی را پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به لطف خدا و راهبری امام و نائب به حق آن رهبر انقلاب اسلامی در کشور داشتیم و این دستاوردها در حوزه بخش کشاورزی بسیار گسترده است و برای آن باید ساعت‌ها وقت گذاشت و زوایای گسترده‌ای دارد که در رابطه با آن باید نشست و جهاد تبیین کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: چند حوزه بسیار مهم که در این بخش می‌توانیم به‌صورت جامعه صحبت کنیم در حوزه تولید محصولات زراعی با توجه به برنامه‌های متنوع برای اصلاح ارقام و بذرهای مختلف برنج، گندم، جو و کلزا و در احداث باغات و گسترش گلخانه‌ها شاهد پیشرفت‌های عظیمی هستیم و برای مثال در حوزه گندم حداقل سه برابر در واحد سطح افزایش عملکرد را در بخش‌های مختلف داریم.

برزعلی تاکید کرد: در بخش تولید تخم مرغ قابل قیاس نیست و امروز یکی از تولید کنندگان عمده تخم مرغ در کشور هستیم و در حوزه تولید مرغ شاهد رشد یک هزار درصدی در انقلاب اسلامی هستیم و در برخی از قسمت‌های دیگر رشد ما ۲۰ برابر شده است.

وی گفت: در حوزه تسطیح اراضی قبل از نظام مقدس جمهوری اسلامی یک برنامه ۲۸۰ هکتاری در استان گلستان داشتیم و این میزان نقش به سزایی در افزایش عملکرد داشته است و ضریب مکانیزاسیون ما فوق العاده افزایش یافته به طوری که این ظریف مکانیزاسیون هشت برابر شده است و نقش به سزایی در افزایش عملکرد در بخش کشاورزی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بابیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی فوق العاده رشد داشته و فناوری‌های جدیدی به بخش کشاورزی ارائه شده است، افزود: در حوزه بیمه محصولات کشاورزی یکی از فعالیت‌های بسیار خوبی بود که بعد از انقلاب اسلامی گسترش یافته و محصولات کشاورزی به عنوان یکی از پایه‌های ارتقاء تولید به‌شمار می‌رود همین بیمه محصولات کشاورزی است و در حال حاضر در حوزه زراعت دیم و آبی برای تولید محصولاتی مثل گندم و کلزا و جو بیمه در نظر گرفتیم.

برزعلی ابراز داشت: در حوزه کشت قراردادی گندم سابقه نداشته است که کشت قراردادی داشته باشیم و برای کشاورزان که کشت قراردادی وضع می‌کنند هم در حوزه بیمه و کمک بلاعوض برای حمل به سیلوهای دولتی تخفیفاتی در نظر گرفتیم.

وی بابیان اینکه در سال گذشته و امسال در کشت قراردادی گندم رتبه نخست را در بین استان‌های کشور بدست آوردیم، افزود: در دولت مردمی توانستیم به مرز ۱۶ میلیون جوجه ریزی برسیم و در سال ۱۴۰۱ نیز توانستیم رتبه نخست تولید گوشت مرغ گرم قابل طبخ را در بین استان‌های کشور کسب کنیم و یکی از پیشرفته‌ترین گلخانه‌های کشور در سفر استان گلستان در سالجاری به بهره‌برداری رسید و این افتخاری برای استان گلستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ابراز داشت: سند توسعه در بخش کشاورزی استان ایجاد کردیم و هدفمند حرکت می‌کنیم و برنامه‌های تولید ما در محصولات باغداری و صنایع تکمیلی را به سمتی می‌بریم که سرمایه‌گذاری‌ها را در این بخش تکمیل شود.

برزعلی به هوشمندسازی کشاورزی تاکید کرد و گفت: نوسازی بخشی از صنایع را در دستور کار قرار دادیم و در تلاش هستیم افزایش بهره‌وری را براساس سیاست‌های رهبر انقلاب اسلامی در برنامه هفتم توسعه پیگیری کنیم.

وی افزود: به سمت افزایش و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری حرکت و سعی خواهیم کرد کمترین تلفات آب را به سمت مزارع داشته باشیم و این هدف بزرگ از راهبردهای کشاورزی استان به‌شمار می‌رود.

صنعت گلستان پس از انقلاب زیر رو شد

درویشعلی حسن‌زاده نیز تحولات حوزه صنعت استان گلستان را چشمگیر دانست و گفت: در اوایل انقلاب در منطقه استان گلستان تنها ۵۶ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان وجود داشت که در این واحدهای صنعتی چهار هزار و ۲۳۰ نفر بوده که توسعه بخش صنعت در طول چهار دهه گذشته در استان بسیار چشمگیر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: این تعداد واحد صنعتی در سال جاری به یک‌هزار و ۱۷۳ واحد صنعتی با ۹ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۲۳ هزار و ۶۳۳ نفر رسیده است که از نظر تعداد واحدهای صنعتی رشد ۲۱ برابری و در حوزه سرمایه‌گذاری رشد ۲۷۷ برابری را در بخش صنعت شاهد هستیم.

حسن‌زاده تاکید کرد: در حوزه اشتغال به وجود آمده در صنعت استان نیز رشد ۱۴ برابری را در چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم و این نشانه‌گر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش صنعت است، گرچه گلستان راه زیادی در حوزه صنعت دارد و باید تلاش کنیم با توسعه صنایع به ویژه صنایع تبدیلی این استان را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

وی بیان کرد: در حوزه معدن نیز در ابتدای انقلاب ۹ واحد بهره‌برداری معدن با استخراج ۲۵۰ تن داشتیم که هم اکنون ۶۷ فقره واحد بهره‌برداری داریم که از این معادن سالیان ۲٫۹ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود و یک‌هزار و ۸۰۰ نفر نیز در این معادن مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: از نظر میزان پروانه بهره‌برداری رشد ۷٫۵ برابری و از نظر میزان استخراج ۱۱٫۶ برابری و از نظر اشتغال در بخش معدن نیز رشد ۳٫۶ درصدی را شاهد هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: میزان صادرات ما در ۲۲ ماه دولت ۶۰۶ میلیون دلار بوده که از نظر ارزش ۹۶ درصد و به لحاظ وزنی ۳۴ درصد نسبت به ۹ ماهه دور قبل رشد نشان می‌دهد و این در حالی است که در ابتدای انقلاب اسلامی کشور ایران به عنوان یک وارد کننده کالا برنامه هدف صادرات دیگر کشورها بود.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: تقویت روابط با کشورهای همسایه به ویژه مرز استان گلستان با جمهوری ترکمنستان را شاهد هستیم و روند خوبی است و در ۱۰ ماه امسال میزان رشد ما نسبت به ۱۰ ماه گذشته ۱۵ درصد رشد نشان داده است.

وی گفت: بیش از ۲۵۶٫۵ میلیون دلار در طول ۱۰ ماه صادرات داشتیم که بیش از ۴۰ درصد از نظر ارزش رشد نشان می‌دهد و ۳۰ درصد از این حجم صادرات ترکمنستان و ۲۳ درصد کشور قزاقستان و نزدیک به ۲۰ درصد این صادرات نیز به کشور عراق بوده است.

۲۵۰ دانش آموز گلستانی امسال دانشجویی پزشکی شدند

سیدرضا نظری در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در این رابطه گفت: آموزش و پرورش یکی از دستگاه با مخاطب بسیار زیادی است و نقش بیشتر و به‌سزایی در ایام الله دهه فجر برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل آینده دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان ادامه داد: سکان کشور باید به دست نسل آینده برسد و باید اتفاقاتی که برای به وجود آمدن انقلاب شکل گرفته است تبیین شود، امام(ره) در سال ۴۲ فرمودند «سربازان من در گهواره هستند» و تبیین این مسئله نشان می‌دهد چرا انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسیده است.

نظری بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش برنامه ویژه‌ای دیدیم در طی این مدت به دانش آموزان بیان کردیم که اگر می‌خواهید آینده کشور در دست شما باشد باید هم تخصص و هم تعهد خوب داشته باشد و این نیازمند تلاش و کار بیشتر است.

وی افزود: امسال در بحث عدالت تربیتی و آموزشی تاکید داریم و برای نخستین‌بار نزدیک به ۲۵۰ نفر از دانش آموزان در رشته پزشکی و دندان پزشکی قبول شدند که این افراد عموما در روستا و شهرهای کوچک حضور داشتند و این نشان می‌دهد به آن فهمی که رهبر انقلاب اسلامی به سه انتظار از جوانان «تعلیم، تهذیب و ورزش» رسیدند و در حوزه تعلیم اتفاقات خوبی رقم خورده است.

نظری خاطرنشان کرد: یکی از استان‌های مهاجرپذیر در کشور هستیم و در بحث سواد و یا بازمانده از تحصیل از سایر استان‌ها شرایط بدتری داریم ولی با رویکرد دولت سه هزار بازمانده تحصیلی تنها در سال تحصیلی جاری به مدارس بازگشتند و این در حالی است که در ابتدای انقلاب اسلامی ۳۷ درصد جمعیت سواد خواندن و نوشت داشت.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ برابری مدارس استان گلستان تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد افراد جامعه استان گلستان امروز با سواد هستند و این مسئله به برکت انقلاب اسلامی رقم خورده است.

قطعا دستاوردهای انقلاب اسلامی تنها به این حوزه‌ها ختم نمی‌شود، کافی است به موضوعاتی مثل گازرسانی به روستاها که بنا به گفته مسئولان تا پایان سال حتی یک روستای فاقد گاز لوله‌کشی در استان نخواهیم داشت و یا تامین آب شرب و برق‌رسانی حتی به دور افتاده‌ترین نقاط استان توجه کرد.

شاید در این مجال نبود به چنین مسائل و همچنین گسترش فضاهای درمانی، کتابخانه‌ها، راه‌های دسترسی، آموزشگاه‌های عالی و غیره در استان گلستان برپدازیم و این فرصت را به شما می‌دهیم تا با خود بیندیشیم که انقلاب اسلامی چه دستاوردهای دیگری را برای ما به ارمغان آورده است.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.