1400-09-01 12:23
1392
0
77161

شماره جدید نشریه انقلاب منتشر شد

شماره جدید نشریه انقلاب با تیتر "مبارزات گرگانی‌ها از تحصن دادگستری تا قیام 5 آذر" همراه با مطالب متنوع تاریخی توسط غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی منتشر شد.

به گزارش گلستان ما؛ شماره 221 و 222 نشریه انقلاب - آبان و آذر سال 1400 - در 8 صفحه و دو رنگ به قیمت 1000 تومان چاپ شده و در آن برخی از رویدادهای تاریخ انقلاب و دفاع مقدس استان گلستان برای نخستین بار تشریح و تدوین شده که برای نسل جوان مخصوصا علاقمندان پژوهش های سیاسی- تاریخی حائز اهمیت می باشد. عناوین مطالب این شماره نشریه انقلاب چنین می باشد:
* مبارزات گرگانی ها از تحصن دادگستری تا قیام 5 آذر (مربوط به سال 57)
* خیزش جوانان گرگان، از زندان ارتش تا میدان شهدا (مربوط به سال 57)
* بخش مجروحین بیمارستان 5 آذر گرگان در خدمت جنگ (مربوط به سال های 59 تا 67)
* شورش کمونیست های چینی در جنگل توسکستان گرگان (مربوط به سال 60)       
* آغاز حرکت سیاسی معلمان گرگان و روز 5 آذر (مربوط به سال 57)         
* ورود امام حسن عسکری(ع) به گرگان (مربوط به سال 255 قمری)
* شهدای 5 آذر سال 57 گرگان به روایت تصویر

در بخشی از سرمقاله این شماره نشریه انقلاب تحت عنوان " مبارزات گرگانی ها از تحصن دادگستری تا قیام 5 آذر " چنین آمده است:
 یکی از مهمترین تحصن‌های سیاسی و بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، تحصن 10 هزار نفری مردم گرگان در روز 23 آبان سال 57 در مقابل دادگستری این شهر است که حواستار آزادی جوانان مبارز زندانی بودند. زیرا در شب قبل از آن مأموران رژيم در يك عمليات برنامه‌ريزي شده و ضربتي در نيمه شب، تعداد 10 نفر از انقلابيون مبارز گرگان را دستگير و در پادگان ارتش زندانی کردند. یکی از این افراد به فوریت توسط ساواک آزاد شد ولی بقیه که 9 نفر بودند به ترتیب الفبا عبارتند از: مظاهر آریانی، محمدرضا دنکوب، حشمت الله زرگری، شکرالله علاءالدین، هوشنگ غفاری، سیدحسین میرکاظمی، سیدمحمود میرکریمی، سیدصادق میرحیدری، و سیدقاسم میرصادقی. (البته ظاهراً قرار بوده در آن شب 11 نفر یا بیشتر توسط شهربانی و ساواک دستگیر شوند که چون موفق نشدند آقای سیدتقی مدنی را دستگیر نمایند به 10 نفر ختم شد. اما معروف است که در این ماجرا 11 نفر بازداشت شده‌اند. در حالی که عملاً 10 نفر را گرفته‌اند.)
 به دنبال دستگیری این افراد، فردای آن روز، صبح روز 23 آبان مردم به طور انبوه در مقابل دادگستری گرگان – نزدیک فلکه شهرداری- تجمع نمودند و خواهان آزادی افراد بازداشتی دیشب شدند. در گزارش رکن دوم ژاندارمری گرگان چنین آمده است: « در صبح 23/8/57 حدود 10000 نفر از طبقات مختلف به انگیزه دستگیری تعدادی از محرکینِ تظاهرات اخیر، در مقابل دادگستری اجتماع و خواستار آزادی دستگیر شدگان گردیدند.» 
 این اعتراضات تا حدود نیمه‌های شب ادامه یافت. در نتیجه رژيم در مقابل مقاومت مردمِ متحصن تاب نياورد و مجبور به آزاد نمودن دستگير شدگان گردید. مردم كه شديداً به هيجان آمده بودند و از آسمان هم باران می بارید، فرزندان انقلابي خود را بر سر دست گرفتند و نواي پيروزي سر دادند. آقای هوشنگ غفاری که خود جزء بازداشتی‌های آن شب بوده، می‌گوید: «عوامل رژیم از همبستگی و اتحاد مردم مستأصل و گیج شده بودند و برای ایجاد وحشت در مردم- در آبان ماه- شبانه دست به بازداشت تعدادی از فعالان انقلاب گرگان زدند، به این امید که بتوانند در بین مردم رُعب و وحشت ایجاد کنند. ولی نتیجه معکوس گرفتند. چون فردای صبحِ این واقعه، مردم برای تجمع اعتراض‌آمیز به طرف دادگستری حرکت کردند. عوامل رژیم با جاسوسانی که در بین مردم داشتند متوجه موضوع شده و قصد جلوگیری از حرکت مردم را داشتند و می‌خواستند مانع رسیدن مردم به دادگستری شوند. امّا دانش آموزان گرگان از خودگذشتگی کردند و در مقابل ماشین‌های مملو از سرباز، به صورت یک سد انسانی در کف خیابان دراز کشیدند و مانع حرکت ماشین‌های نظامی به طرف دادگستری شدند. لذا آن روز صبح، مردم به سرعت جلوی دادگستری تجمع و تحصن کردند. در این اجتماع پرشور، مردم 24 ساعت به رژیم مهلت دادند که در صورت عدم آزاد کردن بازداشت شدگان، دادگستری را به تصرف در خواهند آورد. ساواک ناچار شد بعد از یک شبانه روز، بازداشت شدگان را آزاد نماید. ضمناً در همین تحصن- شب هنگام- در جلوی دادگستری این سرود در بین مردم خوانده شد: "سحر میشه، سحر میشه، سیاهی‌ها بدر میشه، مخواب آروم تو یک لحظه، که خون خلق هدر میشه، که خون خلق هدر میشه". باز از وقایع جالب این زمان کمک بهشهری‌ها بود که مردم بهشهر وقتی متوجه تحصن مردم گرگان و بسته بودن نانوائی‌های شهر شدند با هزاران کیلو نان به گرگان آمدند و نان‌ها را بین مردم تقسیم کردند تا گرگانی‌ها در مضیقه نمانند.» 
... چند روز بعد واقعه دیگری در شهر گرگان اتفاق افتاد. روز 5 آذر سال 1357 مردم گرگان برای دفاع از حرم امام رضا(ع) دست به قیام تازه‌ای زدند. ساواک گرگان در ساعت 8 و نیم صبح آن روز در اولین گزارش فوری خود چنین نوشت: «از حدود ساعت 9 صبح روز جاری قرار است تجمع شود و راهپیمایی آرامی از فلکه امام‌زاده عبدالله گرگان با شرکت کلیه طبقات شروع، و در میدان عباسعلی خاتمه بپذیرد. ضمناً کلیه مغازه‌های شهر تعطیل، و در علی آباد و بندرگز نیز قرار است چنین اجتماعی برگزار گردد.» 
چند روز قبل از این واقعه، مأموران رژيم شاه با تیراندازی در حَرمِ مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس، ضمن اهانت به بارگاه آن امامِ معصوم، عده‌اي از مردم بی‌گناه را شهيد و مجروح کرده بودند. به دنبال آن، حضرت امام خميني- رهبر كبير انقلاب اسلامي- در اعتراض به این جنایتِ رژیم شاه، پيامي صادر کردند و روز يك‌شنبه پنجم آذر سال 1357 را که هفتمین روز واقعه مشهد بود، عزاي عمومي اعلام نموده و از مردم خواستند تا با هر وسيله ممكن برای سقوط حکومت جبار پهلوی قيام كنند. در نتیجه ، صبح روز 5 آذر سال 57 ده‌ها هزار نفر از مردم گرگان و شهرها و روستاهاي اطراف، در کنار مَرقدِ مطهر امام‌زاده عبدالله گِرد ‌آمدند و شعار دادند: "الله اکبر، الله اکبر"، "قبر امام هشتم گلوله باران شده- روز و شب شیعیان شام غریبان شده"، "مرگ بر شاه، مرگ بر شاه"، و شعارهای دیگر.
مردم می‌خواستند به صورت دسته جمعی از محل امام‌زاده عبدالله به طرف فلکه شهرداری یا چهارراه میدان عباسعلی تظاهرات کنند، و ارادت و علاقمندی خود را به امام رضا(ع) اعلام نمایند. امّا ناگهان ماموران شاه به سوی مردم بی‌گناه تیراندازی کردند. آن روز مأموران هر كجا مردم بي‌دفاع را مي‌يافتند به گلوله مي‌بستند، آنها داروخانه و بيمارستان شهر را نیز به گلوله بستند. در آن روز پلیس گرگان حدود 8 هزار گلوله برای سرکوب مردم شلیک کرد، که بیش از 200 نفر زخمي شدند و 14 نفر نيز به شهادت رسیدند. این روز در تاریخ ایران ماندگار شد و به عنوان روز ملی شهر گرگان معرفی گردید.

 



 














 


 

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.