1401-10-28 07:15
689
0
82995
گلستان ما گزارش می‌دهد؛

قطع گاز ترکمنستان به ایران عمدی یا غیرعمدی/ همراهی مردم کمبود گاز را جبران کرد

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان؛ علت قطع سوآپ گاز ترکمنستان به کشورمان را تشریح کرد و آن را عامدانه ندانست.

گلستان ما_داود خاندوزی؛ پس از قطع گاز از کشور ترکمنستان به استان‌های شمالی شائبه‌هایی در فضای مجازی از جمله قطع گاز به دلیل بدهی ایران به این کشور و دخالت‌های کشور‌های غربی مطرح شد و همچنین بسیاری از شهروندان خواستار آن بودند که بدانند این مشکل چه زمانی برطرف می‌شود. 

در این راستا رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان علت قطع سوآپ گاز ترکمنستان به کشورمان را تشریح کرد و خواستار صرفه‌جویی مردم تا رفع موج سرما و یخبندان و حل این مشکل شد. 

ذوالفقار امیرشاهی در این باره می‌گوید: در خصوص قطع گاز از سوی ترکمنستان اخبار متعدد و متناقضی مطرح شده است اما واقعیت این است که براساس قراردادی که بین ایران و این کشور وجود داشته روزانه ۱. ۵ میلیارد مترمکعب گاز از این کشور توسط جمهوری اسلامی ایران سوآپ می‌شد و به همین مقدار گاز هم به کشور آذربایجان از ایران منتقل می‌کردیم. 

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در گلستان ادامه داد: براساس این قرارداد گاز استان‌های شمالی به عنوان حق انتقال تأمین می‌شد ولی در چند روز گذشته گاز از کشور ترکمنستان قطع شده و علت آن هم افزایش سرما و کاهش فشار گاز و مسائل فنی بوده که دولت ترکمنستان نیز با سرمای هوا و کمبود گاز مواجه شد لذا مجبور شده سوآپ گاز را قطع کند و بعید می‌دانم عمدی در این مسأله در کار وجود داشته باشد. 

امیرشاهی بیان کرد: وصل مجدد گاز از کشور ترکمنستان بستگی به دمای هوا دارد، هر چقدر زودتر از این شرایط آب و هوایی خارج شویم مشکل زودتر رفع می‌شود، 

وی متذکر شد: روابط کشورمان با دولت ترکمنستان و دیگر همسایگان در سطح مطلوبی قرار دارد و مشکل خاصی در مناسبات ما با کشور دوست و همسایه ترکمنستان وجود ندارد. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:‌امیدوارم با تلاش‌های وزارت امور خارجه و وزارت نفت شاهد رفع مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم، همچنین مردم هم با مصرف بهینه و صرفه‌جویی تلاش کنند تا مشکلی که در کشور به ویژه برای استان‌های شمالی ایجاد شده زودتر حل شود. 

همچنین علی طالبی، مدیرعامل شرکت گاز گلستان نیز قطع گاز از سوی ترکمنستان را به خاطر مسائل فنی و افزایش مصرف گاز دانست و گفت: در نظامات کشوری و جهانی بحران‌ها دو دسته انسان ساخت و طبیعی تقسیم می‌شود و در حال حاضر با یک بحران انسان ساخت رو‌به رو هستیم. 

مدیرعامل شرکت گاز گلستان ادامه داد: ظرفیت بزرگی در شبکه‌های استانی و مجازی است که نباید از آن غافل باشیم و مدیریت رسانه برای تبیین و تنویر افکار عمومی در این شرایط حائز اهمیت است. 

طالبی تأکید کرد: کشور ترکمنستان سومین کشور دارنده گاز است و حتی در اخبار بیان شده صادرات گاز خود را قطع کردند و تولید گاز آن‌ها مختل شده و حتی تلفات انسانی نیز در این شرایط برای این کشور‌ها رقم خورده است. 

وی افزود: اما ما الگو و قراردادی با مشترکان خانگی داریم و در این شرایط باید تمام تلاش خود را برای پایداری گاز مشترکان خانگی داشته باشیم و باید هرچه می‌توانیم انجام دهیم تا شرمنده مردم گلستان نباشیم. 

این مقام مسئول افزود: همراهی خوبی از سوی مردم پس از قطع گاز از سوی کشور ترکمنستان بحران تأمین گاز شاهد بودیم و با همراهی مردم مصرف گاز مدیریت شد. 

گفتنی از از هفته گذشته با برودت هوا و کاهش دمای هوا مصرف گاز در کشور افزایش پیدا کرد و این مسأله باعث دورکاری دستگاه‌های اجرایی و فعالیت غیرحضوری مراکز آموزشی شد. 

پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته با بهبود شرایط گاز کشور به حالیت پایدار قبلی برگردد. 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.