1397-12-07 09:03
7628
0
61467

کارآفرینی از گلستان تا دنیا

یکی از دغدغه‌های کارآفرین جوان گلستانی که روزی کارش در بستر IT را به همراه سه نفر از دوستانش آغاز کرد و الان برای 45 نفر اشتغال ایجاد کرده و از کشورهای دیگر پیشنهاد کار دارد، انتقال تجربیات کاری‌اش به جوانان دیگر است.

به گزارش گلستان ما ؛ کسب و کارهای اینترنتی و مشاغل مرتبط با IT بستر مناسبی برای ایجاد شغل و درآمد به شمار می ‌روند. مخصوصا در کشور ما که بیکاری مساله ای مهم است، توجه به این حوزه می تواند در حل نسبی این مشکل در حد و اندازه خود موثر باشد.

محمدرضا ملک شاهکویی، یک جوان گلستانی است که بعد از فارغ التحصیلی، در دانشگاه های مختلف به صورت حق التدریسی مشغول به کار شد. بعد از مدتی به همراه سه نفر از آشنایانش که آنها نیز در زمینه IT در دانشگاه های مختلف مشغول به فعالیت بودند، تصمیم به تاسیس یک شرکت نرم افزاری گرفت.وی در گفت و گو با ایسنا-منطقه گلستان در خصوص شروع فعالیتش می گوید:‌ در ابتدا سرمایه خاصی نداشتیم و استارت اولیه مان را از یک خانه فرهنگ زدیم و شروع به تولید نرم افزار کردیم.

بعدازآنکه اولین قراردادمان را بستیم، توانستیم یک دفتر را در مجموعه میلاد نور اجاره کنیم. ملک شاهکویی ادامه داد: یکی دو سالی را به تولید نرم افزار، طراحی وبسایت و طراحی اپلیکیشن مشغول بودیم. بعد از آن دیدم ما که داریم برای کارخانجات، موسسات و سازمان ها نرم افزار تولید می کنیم، پس بهتر است که یک کسب و کاری را برای خودمان دست و پا کنیم تا بتوانیم یک کارآفرینی را شکل دهیم.

استارت کارآفرینی
وی گفت: در آن زمان تجربه خاصی در زمینه کسب و کار اینترنتی در استان وجود نداشت، به همین دلیلی نمی شد از جایی مشاوره و یا اطلاعات کسب کنیم. با این وجود در کنار شرکت نرم افزاری، مجموعه دیگری را با عنوان مرکز اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات استان گلستان راه اندازی کردیم. اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات را به وسیله سایت، اپلیکیشن، پیک موتوری و یا ایمیل انجام می دادیم.
این کارآفرین تصریح کرد: بعد از مدتی کار در فضای استان شاهد رشد شرکت بودیم، به همین دلیل به فکر افتادیم که کل کشور را پوشش دهیم. در چند استان نمایندگی گرفتیم و روزانه اطلاعات را برای ما ارسال می کردند.
روند کار به گونه ای پیش رفت که به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات در کشور شناخته شدیم.وی خاطرنشان کرد: در مقطعی نیز برای جذب سرمایه گذار به کشور، مناقصات و مزایدات ایران را ترجمه و در آسیا اطلاع رسانی می کردیم.
بعد از 5 سال کار کردن در این حوزه توانستیم که یک تیم IT بسیار قوی را شکل بدهیم و سیستم های نرم افزاری مان را به روز کنیم و به جرات می توانم بگویم، امروز یکی از قوی ترین پایگاه های اطلاع رسانی در زمینه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات هستیم.ملک شاهکویی بیان کرد: در حال حاضر در مجموعه ما 45 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در 15 استان نماینده فعال داریم.

وی با اشاره به شکل گیری چندین استارتاپ توسط این مجموعه، تصریح کرد: در حال طراحی نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای خرد هستیم. برخی از کسب و کارها، توان خرید نرم افزارهای حسابداری گران قیمت را ندارند، برای همین به سراغ طراحی این نرم افزار رفتیم و بزودی آن را به بازار عرضه می کنیم.
مدیرعامل هلدینگ شتاب با اشاره به طراحی وبسایت برخی ادارات در استان و کشور، خاطرنشان کرد: یکی از نرم افزارهایی که طراحی کردیم مربوط به سیستم شرکت توزیع آرد خبازان استان بود.
حدود7 سال از فعالیت این نرم افزار می گذرد و جوابگوی نیاز این قشر است.وی بیان کرد: یکی از مزایای مهم کار در بستر IT این است که می توان بدون حضور فیزیکی، در مناطق مختلف جهان کار انجام داد.
درحال حاضر پیشنهاداتی برای انجام کار از خارج از کشور داریم ولی حجم بالای فعالیت های مجموعه در استان و کشور، فرصت انجام این کار را نمی دهد.مدیرعامل هلدینگ شتاب درخصوص توسعه فعالیت ها، گفت: با طراحی اپلیکیشنی در حوزه بازاریابی، به دنبال ایجاد کارآفرینی بزرگی در سطح کشور هستیم. این کار به صورت جدی از سال آینده آغاز می شود.
این کارآفرین با بیان اینکه این مجموعه برای ما مانند یک دانشگاه کاربردی بود، گفت: با کار کردن در این مجموعه تجارب بزرگی کسب کردیم. همیشه به دنبال این بودیم که دانش روز را بیاموزیم و آن را در کار خود پیاده سازی کنیم.
ملک شاهکویی در خصوص چشم انداز کاری خود، خاطرنشان کرد: جوانان ما انگیزه خودشان را از دست داده اند و باید مسیر درست به آنها نشان داده شود. به دنبال این هستیم که بستری فراهم شود تا تجربیاتی که کسب کردیم را در اختیار دیگران قرار دهیم تا با کسب مهارت وارد بازار کار شوند.
اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات به جوانان
وی ادامه داد:آمادگی خودمان را برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان به سایر جوانان اعلام می کنیم و حاضریم با دستگاه ها و مراکز خصوصا دانشگاه ها و اداره کل فناوری اطلاعات در این راستا همکاری کنیم.این کارآفرین در ادامه گفت: جوانان باید تخصص و مهارت کافی را در حرفه ای که وارد می شوند، داشته باشند. کسی که تخصص نداشته باشد نمی تواند کار را در حد عالی انجام دهد و در درازمدت دچار مشکل می شود.
ملک شاهکویی با تاکید بر اهمیت هدف گذاری، گفت: جوانان پیش از آن که تخصصی را بیاموزند‌ باید هدفشان را مشخص کنند که چرا اصلا وارد این تخصص شدند. بعد از آن برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد.
این تلاش باید آنقدر باشد که در کوتاه ترین زمان، به خواسته هایشان برسند.وی با اشاره به اینکه همواره باید خدا را به خاطر نعمت هایی که در اختیار ما گذاشته‌ شکرگزار باشیم، تصریح کرد: یک جوان باید بتواند از داشته هایش به خوبی نگهداری کند.
 
منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.