1401-09-04 10:14
534
0
82382
یادداشت/محمد دیلم کتولی

تکمیل پازل جنگ ترکیبی ، با قطعنامه شورای حقوق بشر

دشمنان ملت بزرگ ایران، پس از ناکامی در شکل دهی اغتشاشات و هدایت آن به سمت براندازی نظام ، برای به زانو در آوردن دولت، مردم و نظام جمهوری اسلامی دست به دامن حربه های قدیمی خود مثل سازمان ملل متحد و شیوه های اینچنینی در جهت تداوم آشوب‌ها و اغتشاشات هستند.

به گزارش گلستان ما، در راستای تکمیل پازل جنگ ترکیبی علیه ملت بزرگ ایران، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه«وضعیت حقوق بشر در ایران»خوانده، به رأی گذاشت و تصویب کرد.

ترکیب کشورهای پیشنهاد دهنده و نیز مخالفان و موافقان این قطعنامه ، نشان‌دهنده سیاسی بودن ، یکجانبه گرائی و مغرضانه بودن اهداف این اقدام ضد ایرانی سازمان ملل متحد است .

این قطعنامه با ۲۵ رأی موافق و ۲۱ رأی مخالف و ممتنع (۶ مخالف و ۱۵ ممتنع) به تصویب رسید.چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری هستند که به این قطعنامه رأی منفی دادند.

کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند.

این وضعیت گویای این واقعیت است که اولا هیچ اجماعی در این زمینه صورت نگرفته و دوماً مخالفان آن ادله خوبی در نفی استدلال های کشورهای غربی برعليه جمهوری اسلامی ایران دارند و نهایتاًاینکه دیپلماسی عمومی دولت سیزدهم توانسته همگرایی خوب و مناسبی را بین کشورهای دوست ایجاد کند .

از اتهامات حقوق بشری کشورهای غربی به دلیل روش‌شناسی نادرست، اتخاذ استانداردهای دوگانه، غرض‌ورزی و عدم رعایت اصل بی‌طرفی، نادیده گرفتن فرهنگ بومی و سبک زندگی سایر اجتماعات و مداخله‌جویی‌ در امور داخلی کشورها انتقاد به عمل آمده است.

برآیند نظرات نمایندگان کشورهای همسو در این نشست علیه مفاد این بیانیه ، مخالفت جدی آنان با استاندارد های دوگانه‌ کشورهای غربی در مسائل حقوق بشری و استفاده ابزاری از آن برای دخالت در امور داخلی کشورهای جهان است .

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که کشورهای غربی خود به دلیل به راه انداختن جنگ‌های غیرقانونی در سایر کشورها، تحریم ملت‌ها با سوءاستفاده از سلطه خود بر نظام‌های مالی دنیا، عدم اندیشیدن راهکاری‌هایی برای توزیع عادلانه ثروت،  تجاوز به حاکمیت و استقلال کشورها، کودتا در سایر کشورها برای روی کار آوردن حاکمان مستبد و بسیاری موارد دیگر با انتقادهای جدی در زمینه حقوق بشر رو به رو هستند.

تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با تشکیل یک«هیأت حقیقت‌ یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در اغتشاشات اخیر است. 

چین قبل از رأی‌گیری متممی را برای اصلاح متن قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که رأی نیاورد. این متمم خواستار حذف بخشی از متن قطعنامه بود که خواستار تشکیل یک«هیئت حقیقت‌ یاب» برای تحقیق درباره حوادث داخل ایران بود.

در این نشست ضدایرانی در حالیکه بسیاری از کشورهای غربی سعی داشتند ایران را به نقض حقوق بشر متهم کنند، کشورهای دیگر از معیارهای دوگانه این شورا انتقاد کردند

برای روشن شدن اذهان عمومی از اهداف این حرکت کشورهای غربی برخی اظهار نظر های نمایندگان کشورها را در مورد مسائل و موارد و موضوعات مختلف در نشست شورای حقوق بشر از نظر می گذرانیم .

نماینده روسیه گفت:《خواستار توقف مداخله در امور داخلی ایران و بی ثبات کردن اوضاع در آن کشور هستيم.

سفیر روسیه در نشست شورای حقوق بشر گفت:چنین ابتکاراتی، هیچ ربطی به حقوق بشر ندارد و تاثیر معکوس بر ارتقاء حقوق بشر دارد.هدف آنها برچسب زدن و تحت فشار قرار دادن دولت های مستقل به بهانه های حقوق بشر است.》

وی تأکید کرد:《 ایران اطلاعات دقیقی در مورد اقدامات خود برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات بین المللی در این زمینه ارائه می دهد.

تنها در ماه‌های اخیر، همکاران ایرانی حدود ۲۰ گزارش مربوط به تحولات دو ماه اخیر را توزیع کرده اند.
بانیان این نشست ویژه، وظیفه خود می‌دانند که با ارائه یک قطعنامه‌ی سیاسی، زمینه‌ی بهم ریختن شرایط داخلی در ایران را فراهم کنند.》

این دیپلمات روس افزود:《ایده‌ی ایجاد یک هیئت حقیقت یاب، بدون رضایت مقامات ایرانی ذاتاً نامشروع است.وظیفه‌ی شورای حقوق بشر و سازوکارهای آن کمک به کشورهاست، نه انجام تحقیقات.روسیه خواهان توقف مداخله در امور داخلی ایران و بی ثبات کردن اوضاع در آن کشور است.》

نماینده روسیه در پایان گفت:《بانیان این اقدام علیه ایران، بهتر است بر حل مشکلات خود در حوزه‌ی حقوق بشر تمرکز کنند که به اندازه کافی هست.》

نماینده دولت چین گفت:《نباید شورای حقوق بشر تبدیل به وسیله‌ی دخالت در مورد داخلی کشورها شود.》
سفیر چین در نشست ضدایرانی ویژه شورای حقوق بشر تأکیدکرد :《شورای حقوق بشر، شاهد افزایش سیاسی کاری‌ها و تنش‌هاست که موجب نگرانی شدید است و چین از برگزاری این نشست ویژه حمایت نمی‌کند.
ما توجه‌ها را به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران جلب می کنیم. این تحریم ها که آسیب‌های جدی به مردم ایران وارد می کنند، باید متوقف شوند.》

وی در پایان گفت:《 از ایران تشکر می‌کنیم که توجه کافی به مسائل داخلی خود دارد.》

نماینده ونزوئلا درنشست ویژه‌ی شورای حقوق بشر در مورد ایران گفت:《برگزاری چنین نشستی، هیچ توجیهی ندارد.در جریانات اخیر، شاهد کمپین رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی علیه ایران بودیم.مردم ایران سالهاست تحت تحریم های کشورهای غربی قرار دارند و حقوق بنیادین آنها نقض می شود.
این کشورها باید نقض حقوق مردم ایران را متوقف کنند.》

نماینده کوبا هم درنشست ویژه‌ی شورای حقوق بشر در مورد ایران گفت:《مخالف برگزاری این نشست هستیم. برگزاری این نشست، نمونه‌ی دیگری از رفتار تبعیض‌آمیز دولت‌های غربی در شورای حقوق بشر است.مخالف تحمیل تحریم علیه ایران و دخالت در امور داخلی ایران و نقض حاکمیت ملی این کشور هستیم.》

همچنین نماینده دولت پاکستان گفت:《ما اغتشاشات در ایران را و اقدام تروریستی در شاهچراغ را محکوم می‌کنیم.اقدام مسوولانه‌ی ایران در روشنگری و ارائه‌ی گزارشهای مختلف را مورد توجه قرار می دهیم.حمایت و ارتقای حقوق بشر، صرفا از طریق گفت‌وگو حاصل می‌شود.》

با بررسی اهداف بانیان این قطعنامه و بازخوانی نظرات مخالفان آن ، چند موضوع مهم را درخواهیم یافت : 
۱) دشمنان ملت بزرگ ایران ، پس از ناکامی در شکل دهی اغتشاشات و هدایت آن به سمت براندازی نظام ، برای به زانو در آوردن دولت ، مردم و نظام جمهوری اسلامی دست به دامن حربه های قدیمی خود مثل سازمان ملل متحد و شیوه های اینچنینی در جهت تداوم آشوب‌ها و اغتشاشات هستند . 

۲) دیپلماسی فعال دولت انقلابی ، بخوبی توانسته جبهه متحدی از کشورهای دوست جمهوری اسلامی را سازماندهی و بسیج نماید که در شرایط کنونی بتوانند مواضعی شفاف علیه دولت های متجاوز و ناقض حقوق بشر غربی اتخاذ نمایند .

 ۳) ادبیات سیاسی بکار رفته در سخنان نمایندگان کشورهای دوست ایران ، افول هژمون آمریکا و انگلیس و کشورهای اروپایی را بخوبی نشان می دهد . اِلمان ها و نشانه های این افول ، فقدان دلائل تئوریک مورد پسند جهان ، وجود موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشورها و اثبات سیاسی بودن اهداف آنان است .

۴) با روی کار آمدن دولت انقلابی و به حاشیه رفتن تفکر " کدخدا پنداری آمریکا " توسط غربگراهـا در بدنه سیاسی کشور ، شاهد استقلال بیشتر نظام سیاسی کشور از یک سو و عقد تفاهم نامه های سیاسی خوب و موثر با کشورهای همسایه ، منطقه غرب آسیا و ... هستیم که از نتایج خوب آن دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران در سازمان های منطقه ای و جهانی است . 

قطعا با تداوم پرقدرت تحرکات سیاسی و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم شاهد اقتدار و شکوه بیشتر کشور در عرصه های مختلف ملی ، منطقه ای و جهانی خواهیم بود. 

انتهای پیام 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.