1401-05-16 18:47
632
0
81104
یادداشت مجتبی لشکربلوکی/

عباس از علمداری تا باب الحوائجی

همانا عباس نزد خداوند تبارک و تعالی مقامی دارد که تمامی شهیدان ، در روز قیامت ، بر او غبطه می‌خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو می‌کنند.

به گزارش گلستان ما، پس از شهادت حضرت زهرا(س) ، امیرالمومنین (ع) با خانمی ازدواج کرد که نامش فاطمه از قبیله بنی‌کلاب بود .

فضايل اخلاقي ، کمالات انساني ، نيروي ايماني ، ثبات و پايداري ، شکيبايي و بردباري ، بصيرت و دانايي ، نطق و سخنداني او را به شايستگي ، بانوي بانوان کرده بود.

از چنین مادری چهار پسر متولد می شود که همگی در رکاب سیدالشهداء(ع) در کربلا به شهادت می رسند ، اما یکی از آنان خاص است ، او قمر بنی هاشم ، سقای دشت کربلا بود .

امام صادق (ع) ، ویژگیهای حضرت ابوالفضل(ع) مطابق با زیارت نامه وی را چنین بیان می دارند :

تسلیم
او تسلیم محض ولی امر بود (پس از فرماندهی کل سپاه که خود امام بودند علمدار بالاترین مقام بود ، ولی وقتی امام دستور سقائی را به عباس(ع) می دهم فقط اطاعت محض از علمدار می بیند )

تصدیق
در همه حال و همه جا مصدق مولایش بود و این دل سپردن به او ، قلبی آرام به عباس (ع) داده بود .

وفا
او وفا دارترین کس به امام بود که امام حسین (ع) در فرازی از ۷۲ یارانش آنان را وفاترین انسانها معرفی می کند ، و وفادار ترین آنان عباس(ع) بودند به طوری که وفاداری ایشان به مولا خود و اهلبیتش زبان زد همگان بود .

خیر خواهی
حضرت ابوالفضل(ع) نصیحتگر و خیرخواه امام حسین (ع) بود یعنی غیر آنچه که وظیفه داشت و تعهد کرده بود در خدمت امام زمان خود بوده است (بیشتر از حد انتظار و تعهد) .


امام سجاد(ع) مقام حضرت ابوالفضل(ع) را چنین توصیف می‌کند :

«خدا عمویم عباس را رحمت کند ، به راستی ایثار و جانبازی نمود ، جنگ نمایانی کرد تا دستانش قطع شد و خود را فدای برادرش نمود.

خداوند در برابر این فدارکاری - همانند عمویش جعفر طیار- دو بال به اوعنایت کرد تا به یاری آنها ، همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند.

همانا عباس نزد خداوند تبارک و  تعالی مقامی دارد که تمامی شهیدان ، در روز قیامت ، بر او غبطه می‌خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو می‌کنند.»

 ویژگی‌های قمر بنی هاشم :

ایمان قلبی
بصیرت
وفاداری
دریای ادب
رشادت
شجاعت
ولایت‌مداری
صبر و استقامت

حضرت قبل از شهادت دو دستش را در راه خدا و برای امام زمانش داد و این باعث شد علمدار کربلا دستگیر بی دست و باب الحوائج گردد.

آری این صفات و این سبک زندگی بود که همه ۷۲ تن شهید کربلا ، با امام حسین(ع) یک بارگاه دارند و ابوالفضل عباس(ع) یک حرم و خیابان ما بین دو حرم می شود بین الحرمین.

✍مجتبی لشکربلوکی
مدرس معارف انقلاب اسلامی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.