1396-02-26 03:33
1014
0
39042
دادستان آزادشهر؛

هیچ فردی در خصوص اعتراضات در معدن بازداشت نشده است/ مسببین حادثه انفجار معدن به اشد مجازات خواهند رسید

شهرستان آزادشهر گفت: هیچ فردی در خصوص اعتراض به ریاست جمهور محترم و اعتراض به دیگر مسئولین، بازداشت نشده است و این موضوع کذب است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، رضا بذری دادستان شهرستان آزادشهر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص حادثه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ معدن آزادشهر اظهار کرد: براساس اعلام شاهدان و ناظران ، ظاهرا آن چیزی که باعث انفجار معدن شده ، گاز بوده است و اظهار نظر قطعی درباره این موضوع و علت یا دلایل حادثه باید بعد از پاکسازی تونل و تحقیقات کارشناسان انجام شود.

بذری ادامه داد: نکته ای که در این مقطع حائز اهمیت بود، تعیین و تکلیف سرنوشت افرادی که در داخل تونل معدن وجود داشتند بود. حسب اقداماتی که صورت گرفت، پروسه امداد و نجات روند خودش را طی می کرد وما از همان زمان پرونده کیفری تشکیل داده و ارجاع کردیم به شعبه دوم بازپرسی و روند قضایی پرونده شکل گرفت.

دادستان آزادشهر افزود: در اقدام ابتدایی، از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقیقات لازم به عمل آمد و اطلاعات مورد نیاز ازاداره صنعت و معدن دریافت شد، همچنین از افرادی که در این حادثه مصدوم شده بودند در وقت فوق العاده تحقیقاتی در خصوص چگونگی ایجاد حادثه صورت گرفت تا به عنوان مطلع اطلاعاتی را بدهند و به عنوان گواه بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی در ادامه صحبتهایش بیان کرد: در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۶ استعلام بیمه ای این معدن را انجام دادیم و در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۶ پیمانکار معدن به دادسرا احضار و پس از تفهیم اتهام با قرار قانونی آزاد شد. در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۶ نیز مدیر عامل معدن براساس مدارک و محتویات داخل پرونده و خصوصا اظهارت خودش به دادسرا احضار شد و پس از تفهیم اتهام، قرار قانونی صادر شد.

بذری در ادامه گفت: در این قرار هم جنبه خصوصی موضوع و هم جنبه عمومی آن مورد توجه قرار گرفته است. ما بصورت موازی علاوه بر تشکیل پرونده های قضایی، برای تحویل اجساد خارج شده ازمعدن با پزشکی قانونی هماهنگی های لازم را انجام دادیم و قرار بر این شد که تمامی خدمات پزشکی قانونی به این عزیزان رایگان باشد و این روند تا پایان کار ادامه خواهد داشت.

دادستان آزادشهر در خصوص پرونده های سرپرستی و قیومیت تصریح کرد: درخصوص تشکیل پرونده های سرپرستی و قیومیت و صدور گواهی انحصار وراثت اقداماتی صورت گرفته است. پرونده های سرپرستی این افراد در اسرع وقت و با مراجعه افراد انجام شد. همچنین موضوع گواهی انحصار وراثت حسب تصمیمی که با ریاست دادگستری و هماهنگی با مسئولین و مدیران استانی صورت گرفت، قرار بر این شد که این گواهی بصورت رایگان برای این عزیزان انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی اجساد از داخل معدن خارج شده است و ادامه کار برای پاکسازی معدن و ایمن سازی محل انفجار ادامه دارد تا زمینه برای حضور کارشناسان رسمی دادگستری و بررسی موضوع و متعاقبا اعلام نظر قطعی ادامه دارد. بنابراین روند پرونده قضایی به خاتمه نرسیده است.

بذری افزود:خدماتی که به اولیاء دم و سایر مصدومان می بایست از ناحیه دستگاه قضایی صورت بگیرد ،در اسرع وقت و به سرعت در حال انجام است.

دادستان آزادشهر اعلام کرد: در خصوص بیمه ای که شرکت برای کارگران داشته، بررسی ها انجام شده و با استعلام از بیمه آسیا، اصالت این بیمه نامه تایید شده است. ارزش ریالی این بیمه نامه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال است و بطور حتم این تضمین وجود دارد که پرداخت دیه همه عزیزان پوشش داده شود.
وی خطاب به حادثه دیدگان و افکار عمومی گفت: به همه حادثه دیدگان، افراد مرتبط با پرونده و افکار عمومی این اطمینان را می دهیم که همه مقصران این حادثه به اشد مجازات خواهند رسید و با پایان بررسی های کارشناسی نتیجه به اطلاع عموم خواهیم رساند.

بذری در جواب به بازداشت احتمالی افراد در خصوص اعتراضات در معدن اظهار کرد: هیچ فردی در خصوص اعتراض به ریاست جمهور محترم و اعتراض به دیگر مسئولین، بازداشت نشده است و این موضوع کذب است.

دادستان آزادشهر در توصیه به حادثه دیدگان و خانوادههای آنها اعلام کرد: از همه اولیاء دم و حادثه دیدگان تقاضا داریم جهت تشکیل پرونده قضایی و یا پیگیری پرونده به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی آزادشهر مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: طی هماهنگی های صورت گرفته با بیمه، مقرر شد که با صدور گواهی انحصار وراثت مبلغ دیه به حساب افرادی که ذی نفع هستند واریز شود و این کار قبل از اتمام روند قضایی برای این پرونده ها صورت گیرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.