1396-04-22 04:37
1202
0
41360
مصوبه کارگروه تسهیل کارگشا نشد؛

کارخانه آجر ماشینی آزادشهر در آستانه تعطیلی/۲۱۰ روز کار بدون حقوق

مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در مورد کارخانه آجر ماشینی آزادشهر کارگشا نشد واین کارگاه تولیدی در آستانه تعطیلی است درحالیکه ۱۰۰کارگر آن ۲۱۰ روز حقوق دریافت نکرده اند.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، شرکت قابوس آجر در اوایل دهه ۷۰ با هدف تولید آجر ماشینی در آزادشهر فعالیت خود را آغاز کرد و در فاصله کوتاهی در لیست واحدهای تولیدی بالای ۵۰ نفر کارکن استان قرار گرفت.

این واحد تولید پس از دو دهه فعالیت در سال ۱۳۹۳ اجرای طرح توسعه را در دستور کار قرار داد و به گفته برخی از کارگران و توضیحات مسئولان، اجرای این طرح توسعه سرآغاز مشکلاتی شد که امروز این کارخانه را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

در حالی این واحد تولیدی در آستانه تعطیلی قرار دارد و احتمال بیکار شدن ۱۰۰ کارگر آن وجود دارد که استان گلستان حدود یک هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد و کمتر از ۵۰ واحد آن حدود ۱۰۰ نفر کارگر دارند و بیکاری مهم ترین معضل این استان است.

یکی از کارگران کارخانه آجر ماشینی آزادشهر به خبرنگار مهر گفت: این کارخانه با مشکلات عدیده مالی مواجه شده و کارگران نمی توانند مطالبات خود را دریافت کنند.

پایان تمدید ۶ ماهه بیمه کارگران

این کارگر با سابقه که نخواست نامی از وی ذکر شود، افزود: هم اکنون کارگران این کارخانه بین دو تا ۹ ماه حقوق دریافت کرده اند و به طور میانگین هر کارگر بین پنج تا هفت ماه حقوق معوق دارد.

وی با بیان اینکه پس از گذشت چهار ماه از سال جدید هنوز عیدی و پاداش کارگران پرداخت نشده، ادامه داد: بیشتر از دو سال است حق بیمه سهم کارگر از حقوق کارگران کسر می شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی شود.
وی اضافه کرد: کارگران با مشکل بیمه ای مواجه اند و از خدمات بیمه ای فقط برای مراجعه به پزشک عمومی می توان استفاده کرد.

وی به توضیح داد: از بهمن ماه سال گذشته تامین اجتماعی دیگر حاضر به تمدید دفترچه های درمانی نبود و با همکاری مسئولان استانی دفترچه ها ۶ ماهه دیگر مجدد تمدید شد و در حال حاضر در آستانه پایان اعتبار بیمه هستیم.

بیشتر از دو سال است حق بیمه سهم کارگر از حقوق کارگران کسر می شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی شودوی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۹۰ کارگر قراردادی و بین ۲۰ تا ۲۵ آجر بار کن در این کارخانه مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: در حال حاضر خبری از گروه بندی مشاغل در این کارخانه نیست و من با ۲۰ سال سابقه فعالیت هم اندازه کارگری که تازه استخدام شده حقوق دریافت می کنم.

وی با تاکید بر اینکه با تمام مشکلات موجود در پرداخت نشدن مطالبات، حقوق و بیمه ای نگران تعطیلی کارخانه هستیم، خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۹۱ دستگاه های کارخانه آلمانی بود و بعد از آن تجهیزات ایتالیایی در کارخانه استقرار یافت اما تحریم ها باعث شد مدیر کارخانه نتواند قطعات مورد نیاز را فراهم کند و قطعات چینی هم پاسخگو نیست.

وی بیان کرد: بسیاری از قطعات چینی به ویژه بُلبرینگ ها پس از یک هفته مستهلک می شوند و کار چند روزی تعطیل می شود.

این کارگر با سابقه کارخانه همچنین گفت: مشکلات پیش آمده در راستای طرح توسعه و پرداخت نشدن تسهیلات از سوی صنعت، معدن و تجارت این کارخانه را در آستانه تعطیلی قرار داده وگرنه در دو دهه گذشته حقوق و مزایا کارگران به موقع پرداخت می شد.

مشکل برق کارخانه حل نشد

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته بارها گاز و برق کارخانه قطع شده و کارگران بیکار شده اند، افزود: در ماه های گذشته مشکلات را به گوش مسئولان شهرستانی و فرماندار رسانده ایم و قرار بود موضوع کارخانه آجر در جلسه شورای تامین بررسی شود اما تا این لحظه خبری از نتایج این جلسه به دست ما نرسیده است.

وی اضافه کرد: به گفته آقای قنبری (مدیر شرکت) کارخانه برای ادامه فعالیت به تسهیلات دو تا سه میلیارد تومانی نیاز دارد و اگر این تسهیلات تامین نشود چاره ای جز تعطیلی کارخانه وجود ندارد.

در حالی که کارگران چند ماه حقوق دریافت نکرده و مشکلات بیمه ای دارند اما همچنان نگران تعطیلی این کارخانه هستند و از رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آزادشهر در خصوص مشکلات این کارخانه پرسیدیم و حسن قدیمی در پاسخی کوتاه به خبرنگار مهر گفت: کارخانه آجر ماشینی آزادشهر با ۸۳ کارکن از سال های گذشته بدهی هایی دارد که هنوز نتوانسته پرداخت کند.

وی افزود: پرداخت نشدن حقوق کارگران و بیمه تنها بخشی از مشکلات مالی این شرکت است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آزادشهر ادامه داد: در حال حاضر این کارخانه نزدیک به یکسال حق بیمه کارگران را پرداخت نکرده و کارگران بین چهار تا پنج ماه مطالبات دارند.

وی با این توضیح که هم اکنون مشکل اصلی کارخانه بدهی به شرکت برق است، تصریح کرد: کارخانه آجر هم اکنون حدود دو میلیارد تومان به شرکت گاز و به همین میزان به شرکت گاز استان بدهی دارد.

به گفته قدیمی هم اکنون مشکل بدهی این کارخانه به شرکت گاز به طور توافقی حل شده اما مشکلات این واحد تولیدی با شرکت توزیع نیروی برق همچنان ادامه دارد.

کارخانه اقتصادی کار نمی کند

در حالی که رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آزادشهر تلاش بر کلی گویی در خصوص این کارخانه دارد، رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان به صراحت به مشکلات موجود در خصوص این واحد تولیدی و صنعتی اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: کارخانه آجر ماشینی آزادشهر به دلیل تکنولوژی که از چندین سال قبل به کار گرفته مصرف گاز و برق بالایی دارد.

حسینقلی قوانلو با تاکید بر اینکه با وضعیت فعلی این کارخانه اقتصادی کار نمی کند، افزود: از چند سال پیش مدیر این کارخانه تلاش دارد تکنولوژی کارخانه را به کوره تونلی تبدیل کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ این کارخانه وام ارزی را به مبلغ ریالی از بانک صنعت و معدن دریافت کرد اما با افزایش قیمت ارز و تحریم ها نتوانست طرح را تمام کند.

تا زمانی که تسهیلات طرح توسعه پرداخت نشود و تکلیف بدهی های غیرجاری آن مشخص نشود، نمی توان کاری انجام دادوی با بیان اینکه همه تسهیلات دریافتی این شرکت در کارخانه هزینه شده، اضافه کرد: در یکی دو سال اخیر مدیر کارخانه پیگیر افزایش سقف تسهیلات است اما در حالی که این افزایش در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شد اما بانک صنعت و معدن مخالف پرداخت تسهیلات جدید است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با یادآوری اینکه بانک صنعت و معدن خواستار پرداخت اقساط از سوی این شرکت (کارخانه آجر ماشینی) است، تصریح کرد: مسئولان بانک صنعت، معدن و تجارت معتقدند این طرح اقتصادی نیست و به صراحت اعلام می کند حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت این طرح اقتصادی است یا خیر، اظهار کرد: از نظر ما این طرح توجیه اقتصادی دارد و نظرمان را اعلام کرده ایم اما طبق قوانین بانک تصمیم گیرنده است.

حل مشکل از توان ما خارج است

قوانلو خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات جدید به این کارخانه را در کارگروه تسهیل استان مصوب کرده و به دلیل اشتغال حدود ۱۰۰ نفره این کارخانه از دستگاه های خدمات رسان مانند برق، دارایی، بیمه و گاز خواستیم فقط بدهی های جاری را دریافت کنند و با بدهی سنوات گذشته کارخانه کاری نداشته باشند و این موضوع در کارگروه تسهیل به تصویب رسید.

وی متذکر شد: حل مشکلات این کارخانه از توان ما خارج است و تا زمانی که تسهیلات طرح توسعه پرداخت نشود و تکلیف بدهی های غیرجاری این واحد تولیدی مشخص نشود، نمی توان کاری انجام داد.


قوانلو به مصوبه امسال کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هم اشاره و اظهار کرد: پرداخت تسهیلات سه میلیارد تومانی برای این کارخانه مصوب شده اما مطابق مصوبه امسال کارگروه تسهیل کشور نباید بدهی های واحد تولیدی بیشتر از تسهیلات دریافتی باشد.

وی با بیان اینکه این مصوبه هم معضل جدیدی برای این کارخانه ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر بدهی این واحد تولیدی بیشتر از پنج تا ۶ میلیارد تومان است و امیدواریم بتوانیم با مساعدت بانک صنعت و معدن مشکل این کارخانه را حل کرده و آن را از شرایط بحرانی خارج کنیم.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با یادآوری اینکه همچنان بخش ساختمان در کشور با رشد منفی مواجه است، بیان کرد: هرچند کارخانه های تولید آجر در فروش مشکل دارند و میزان تولید آجر استان در سال ۹۴ و ۹۵  یکسان بوده اما امیدواریم رشد بخش ساختمان امسال بهبود داشته باشد.

هرچند بیش از ۱۰۰ کارگر این کارخانه حدود ۲۱۰ روز حقوق دریافت نکرده اند اما امید دارند با پرداخت تسهیلات و اجرای طرح توسعه این کارخانه به فعالیت تولید خود ادامه داده و حتی با ارتقاء تکنولوژی زمینه صادرات محصولات تولیدی این کارخانه هم فراهم شود.

گزارش از زهرا بهرامی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.