1396-04-25 17:58
1573
0
41531
نماینده ولی فقیه در سپاه آزادشهر:

زکات از واجبات مالی در دین اسلام است

نماینده ولی فقیه در ناحیه مقاومت سپاه آزادشهر گفت: زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا را برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماع بپردازند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیترآزاد، حجت الاسلام روح ا... رجنی نماینده ولی فقیه در ناحیه مقاومت سپاه آزادشهر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص فریضه زکات گفت: زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا را برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماع بپردازند.

حجت الاسلام رجنی ادامه داد: این ۹ کالا عبارتند از نقدین ( طلا و نقره) انجام ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه ( گندم، جو، کشمش و خرما) . مقدار پرداخت هریک از این کالاها متفاوت است و در فقه میعین شده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه آزادشهر افزود: زکات از جمله ی مهمترین واجبات است و تاکید بسیاری برآن شده است. زکات از فروع دین شمرده شده و در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته و یکی از ۵ ستون دین است.

وی با اشاره به آیات قرآن در این خصوص تصریح کرد: در 56 آیه و حدود 2000 روایت به زکات اشاره شده است. در قرآن کریم در بسیاری از موارد از واژه ی صدقه برای اشاره به زکات استفاده شده است و در فقه زکات را صدقه واجب می خوانند.

حجت الاسلام رجنی ادامه داد: زکات دو نوع دارد، یک زکات، زکات بدن و همان زکات فطره است و در عید فطر پرداخت می شود و دیگری زکات مال می باشد که به غلات چهارگانه، دام ها و سکه ها تعلق می گیرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه آزادشهر افزود: واژه زکات ۵۹ مرتبه در ۲۹ سوره و ۵۶ آیه بکار رفته است و در ۲۷ مورد در کنار نماز آمده است. برای نمونه اگر به سوره حج آیه ۴۱ و سوره نور آیه ۳۷ رجوع کنید خواهید دید که نماز و زکات پشت سر هم آمده است.

وی در انتهای سخنانش و در خصوص روایات مرتبط با زکات، از معصومین چند حدیث را نقل کرد و گفت: در روایات معصومین نیز به زکات اهمیت زیادی داده شده است و چند نمونه از این روایات را بیان می کنم. ائمه معصومین می فرمایند، پرداخت زکات شرط پذیرش نماز است، عامل خیر و صلاح جامعه است، موجب تطهیر و تزکیه روح انسان است، موجب فرو نشاندن خشم خداست، موجب امرزش گناهان است، باعث تزکیه نفس و ازدیاد مال است، باعث دفع بلا از فرد و دیگران است، عامل محبوب شدن نزد خداست و .....

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.