1396-06-26 09:44
1170
0
44161
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی بندرترکمن خبر داد؛

کشف فیل ماهی قاچاق در بندرترکمن

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی بندرترکمن از کشف یک قطعه فیل ماهی قاچاق ازمخفیگاه صیادان غیرمجاز درغرب استان گلستان خبر داد و گفت: در این اقدام دو نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش گلستان ما به نقل از آوای ترکمن، عبدالرحمن نیازی فر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پیرو اخبار واصله از منابع خبری و کسب اذن قضایی از مخفیگاه صیادان غیرمجاز منطقه بازرسی و این فیل ماهی خاویاری به وزن 18کیلوگرم کشف و ضبط شد.

وی گفت: گونه کشف شده جزو ماهیان در معرض خطر انقراض بوده که طبق قانون قاچاق کالا و ارز؛ صید، حمل، فراوری و عرضه آنها قاچاق محسوب می شود و قانونگذار نیز مجازات شدید در جهت حمایت از این گونه ماهی و ممانعت از انقراض آن تعیین کرده است.

به گزارش ایرنا براساس قوانین و مقررات مرتکبین به صید ماهیان خاویاری، حسب مورد علاوه بر جزای نقدی و تحمل حبس به پرداخت جریمه 100میلیون ریالی به جهت جبران ضرر و زیان ناشی از صید هر قطعه از انواع ماهیان خاویاری محکوم می شوند.

ماهیان خاویاری جزء ذخایر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و صید تجاری آن ممنوع است، حدود 116 گونه ماهی شناخته شده و 64 زیرگونه در خزر زیست می کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.

این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی خزر هستند.

طبق نظر کارشناسان شیلات یک ماهی خاویاری بالغ حدود 200 میلیون ریال ارز آوری به همراه دارد.

بندرترکمن در غرب استان گلستان و در مجاورت دریای خزر و در فاصله حدود 40 کیلومتری گرگان واقع بوده ، حرفه اصلی ساکنین منطقه صید و صیادی و کشاورزی است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.