1396-06-07 13:33
563
0
43357
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس:

مردم برای پیدا کردن یک آپارتمان کوچک ماه ها وقت می گذارند/ دولت تا کنون اقدامی برای کنترل افزایش اجاره بها نکرده است

افزایش نرخ اجاره بها این روزها بیش از گذشته مورد توجه مردم شده است تا جایی که این مشکل به معضلی برای پیدا کردن خانه برای مردم کشور تبدیل شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ افزایش نرخ اجاره بها این روزها بیش از گذشته مورد توجه مردم شده است تا جایی که این مشکل به معضلی برای پیدا کردن خانه برای مردم کشور تبدیل شده است؛ دلیل اصلی آن هم کاهش نرخ سود بانکی بوده و صاحبان املاک نیز برای کسب سود بیشتر وجوه سپرده خود نزد بانک ها را در مسکن سرمایه گذاری کرده اند تا سود بیشتری نسبت به بانک نصیب آنها شود.

حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در خصوص دلایل افزایش اجاره بها با توجه به نرخ سود بانکی در کشور گفته است که یکی از دلایل افزایش اجاره بها، مقایسه  ارزش ملک و سود بانکی است یعنی سود بانکی بالا خود یک عاملی برای بالا رفتن اجاره می شود. متاسفانه مالک ارزش ملکش را با سود بانکی مقایسه می‌کند و توقع دارد سود  پولی که ارزش ملکش است از مستاجر تامین کند که حتی ۵۰ درصد از آن هم قابل تامین نیست و اساسا این معیار و قیاس درستی نیست.

اجاره بهای ساختمان های مسکونی و تجاری در دو سه ماهه اخیر بین 30درصد تا 50درصد افزایش یافته است، در سال های اخیر بنابر گفته مسئولان و روسای اتحادیه املاک در فصل پیک جابجای مستاجرین اجاره بها بین 5 تا 7 درصد بنابر تورمی که هر سال در کشور ایجاد می شود افزایش می یافت ولی امسال با توجه به کاهش نرخ سود بانکی صاحبان ملک برای افزایش سود خود سپرده های خود را از بانک ها خارج کردند و در املاک سرمایه گذاری کردند.

بهادری: امروز شاهد رکود در بازار مسکن هستیم

سید هادی بهادری، نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص دلایل افزایش اجاره بها در کشور و مشکلاتی که مردم با آن در این روز ها دست و پنجه نرم می کنند اظهارداشت : به دلایل قرارگرفتن در فصل پیک جابجایی مردم این روزها مردم کشور با افزایش اجاره ها مواجه شده اند و این امر زیر سایه عدم نظارت دولت صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم نظارت بر نرخ اجاره بها از سوی دولت بیان داشت: وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف باید نظارت جدی به موضوع افزایش نرخ اجاره بها داشته باشند؛ تا کنون که اقدامی از سوی دولت در این باره صورت نگرفته است و اگر این موضوع ادامه داشته باشد حتما این موضوع را در صحن علنی مجلس خطاب به دولت و وزیر صنعت تذکر می دهیم تا نسبت به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: افزایش اجاره بها تا حدی قابل قبول است ولی آنچه که امروز مشاهده می کنیم افزایش اجاره بها به صورت افسارگسیخته در کشور رشد پیدا کرده است و باید مسئولان نسبت به این امر واکنش نشان دهند تا هرچه زودتر اجاره بها به روند قبلی خود در کشور بازگردد، امروز مردم برای پیدا کردن یک آپارتمان کوچک ماه ها وقت می گذارند و در آخر هم با قیمت کلان یک واحد مسکونی کوچک را اجاره می کنند.

بهادری در خصوص پیگری این موضوع در مجلس نیز گفت: به دلیل اینکه در چند ماهه گذشته در مجلس با درگیری های فراوانی مواجه بودیم و مورد اخیر آن همین جلسه رای اعتماد وزرا بوده است موفق نشدیم در صحن و در جلسات کمیسیون ها به این موضوع بپردازیم؛ اما در هفته های آتی حتما این موضوع در دستور کار مجلس قرار می گیرد و جلساتی را با مسئولین امر خواهیم داشت.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به رکود موجود در بازار مسکن نیز عنوان کرد: امروز شاهد رکود در بازار مسکن هستیم و از دیگر دلایل افزایش اجاره بها در کشور رکود موجود در بازار مسکن است، مردم به دلیل اینکه املاک خود به فروش نمی رود برای جبران خسارت و ضرری که از جانب عدم فروش منزل و ملک خود متوجه می شوند اجاره بهای خود را افزایش داده اند تا بلکه با انجام این امر بتوانند بخشی از سکون مبلغ سرمایه گذاری خود در بخش مسکن را جبران کنند.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مجلس هنوز به این موضوع ورود نکرده است گفت: تا کنون در جلسه کمیسیون عمران که کمیسیون تخصصی این موضوع است بحث و گفت وگویی در این مورد صورت نگرفته است و همچنین در صحن نیز تذکری از سوی نماینده ای در این باره داده نشده است اما ما در هفته های آتی نسبت به این موضوع در مجلس می پردازیم و در جلسات کمیسیون نیز حتما به این موضوع پرداخته می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.