1396-09-18 15:02
1448
0
47592

کسب رتبه برتر شاعر رامیانی در کنگره سراسری ادبی - علمی حیدر عباسی + تصاویر

قاسم بای رتبه برتر کنگره سراسری ادبی-علمی حیدر عباسی را از آن خود کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، آیین بزرگداشت و تبیین اندیشه های استاد حیدر عباسی (متخلص به باریشماز) شاعر، نویسنده، مجسمه ساز، مترجم. خوشنویس حکاک و چهره ماندگار ۱۵ و ۱۶ آذر در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان مراغه آذربایجان شرقی برگزار شد.

این فراخوان در سه بخش شعر، مقاله و ترجمه برگزار شد.

از همان آغاز اعلام فراخوان آثاری متعددی در سه بخش یاد شده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت قاسم بای به عنوان تنها شاعر برگزیده فارس زبان این کنگره معرفی شد.

در ۱۶ آذر ماه از تندیس استاد حیدر عباسی رو نمایی شد.

استاد حیدر عباسی شاعر توانای شهر مراغه که در اشعار خود باریشماز تخلص می کند به 6 زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، ترکی و فارسی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزء اساتید به شمار می رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.

وی همچنین بیش از 10 کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی نوشته است. باریشماز شاعر (نفرت) نام دارد و در تمام آثارش به این نکته اشاره کرده است در هر حال آثار باریشماز سرشار از فولکولور غنی آذربایجان است و استاد یحیی شیدا آثار وی را دایرة المعارف ترکی می داند.

وی کتاب هایی از جمله نغمه داغی، چاغیریلمامیش قوناقلار، ادوملودیره ک، کعبه و قانلی اذان – یار و نار، دارتیلمامیش دنلر، دووارلار، سس، والعصر، شرح انور (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، تبت یدا...، گولنده هر زامان، اونودولماز خاطیره لر، قوشمالار و غزللر و دؤردلوک لر را به نگارش درآورده است.

کتاب مثنوی در جمهوری آذربایجان به زبان آذری، کتاب کعبه وقانلی اذان ویارونار به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات امریکا وکانادا ترجمه و چاپ شده است.

ghsembayshaer1

ghsembayshaer2

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.