1396-04-11 13:10
1366
0
40944
داغ بی آبی بر پیشانی برفتان و محمد آباد کتول؛

از آب دزدک تا چاهی که برای آبدهی به انتظار نشسته است + تصاویر

مشکل کمبود آب در روستای برفتان و محمد آباد کتول خیلی بیشتر از آن چیزی که هر کس فکرش را می کرد، طولانی شده و دیگر دارد به یک ماجرای تاریخی تبدیل می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، پایان هر سال، زمستان را که رد می کنیم، همزمان با آغاز فصل بهار، فصل کم آبی و قطعی های مکرر آب آشامیدنی در این روستا هم آغاز می شود. در نیمه های بهار که تنش آبی بیشتر می شود، موج اعتراض هم از منزل اهالی هر دو روستا بیرون می زند.

بحران آب با وجود آب!

یکی از اهالی روستای برفتان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در ماه رمضان که مردم بیشتر در مساجد حضور دارند، در روستای ما حضور کمرنگ بود چرا که گاهی حتی آبی برای وضو گرفتن در مسجد نداشتیم.

وی گفت: مردم این روستا بیشتر کشاورز هستند و وقتی در این روزهای داغ تابستان از مزارع خود بر می گردند می خواهند آبی بنوشند یا استحمام کنند، اما همیشه با قطعی آب مواجه می شوند.

یکی از اهالی روستای محمد آباد کتول نیز به خبرنگار ما گفت: علیرغم اینکه ما در نزدیکی کوهستان قرار داریم و آب هم موجود است، اما همیشه به دلیل ضعف مدیریت آب، با مشکل قطع بودن آب مواجهه بودیم.

وی تصریح کرد: ما با اینکه در روستا زندگی می کنیم، حتی از آبدهی باغچه های خود هم خودداری کرده ایم و تنها نیازمند آب برای مصارف روزانه مانند آشامیدن،شستن ظرف ها و استحمام هستیم، اما همین هم تامین نمی شود.

یکی دیگر از اهالی روستاها با بیان اینکه حکایت انتقال آب علی آباد، حکایت چراغی است که به خانه رواست، اذعان کرد: بیشتر روستاهای شهرستان علی آباد کتول مشکل کمبود آب دارند و حتی بیسیاری از روستاها آب آشامیدنشان با تانکر تامین می شود و این درحالی است که چندین حلقه چاه را در این شهرستان حفر کرده اند و در آب را می خواهند به گرگان انتقال دهند.

آب روستاهای برفتان، محمد آباد کتول، الامن و مسکن مهر محمد آباد از مجتمع آب گلستان تامین می شود و آب این مجتمع هم از یک حلقه چشمه که از دره استالو می گذرد و یک حلقه چاه که مقدار آن در مجموع حدود 18 تا 20 لیتر بر ثانیه است.

گاهی طول قطع شدن آب منازل این منطقه از شهرستان علی آباد کتول به گفته اهالی این روستاها، به چند روز می رسد که اگر مدیریت نشود، دردسر ساز خواهد شد. چرا که هر روستا طرف مقابل را در کمبود آب مقصر می داند.

آب دزدک عامل اختلال جریان آب!

حدود یکی دو هفته پیش هم برداشت غیر مجاز آب از مسیر خط انتقال آب گزارش شد که یک شخص علیرغم اینکه تنها به مقدار کمی آب برای آشامیدن و استحمام در دهنه محمد آباد کتول (خارج از بافت روستا و حدوداً واقع در ابتدای دهنه) نیاز داشت، با شکافتن شاه لوله، آب دزدی می کرد.

این اختلال و دستکاری مسیر خط انتقال چشمه های بالا دست (دره استالو) مجتمع گلستان توسط شخص متخلف سبب شده بود از 7 لیتر بر ثانیه این چشمه ها، 5/2 تا 3 لیتر آب به بیرون هدایت شود و مردم روستای برفتان را با مشکلات بیشتر قطعی و کمبود آب بیشتر مواجه کرده بود.

به گفته علی اصغر سبزه رییس شبکه آب و فاضلاب روستایی شهرستان علی آباد کتول، این فرد متخلف شناسایی و پرونده وی جهت بررسی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

اما در هر حال مشکل آب روستاهای برفتان و محمد آباد کتول فراتر از این است و هر روز به یک دلیل آب این روستاها قطع می شود و اهالی مجبورند بی آبی را تحمل کنند که گاهی با تمام شدن آب های ذخیره در منازل، تحمل هم چاره ساز نیست. مسئولین شهرستان بارها برای رفع آن از طریق احداث چاه آب جدید، وعده داده اند و اگر چه چاه حفر شده و تجهیزات آن نیز خریداری شده، اما مشکل هنوز به قوت خود باقی است و تجهیزات برای بهره گیری از آب این چاه جدید هنوز نصب نشده است.

لزوم مدیریت و تامین آب در مجتمع گلستان

با توجه به بحثی که میان دو روستای محمد آباد کتول و برفتان درحاشیه قطع شدن آب به دلیل انحراف خط لوله انتقال توسط افراد متخلف، پیش آمد و در آینده هم ممکن است آثار سوء داشته باشد و همچنین قطع شدن های مکرر آب این روستاها که سابقه چندین ساله دارد و هر از گاهی هم سبب تجمع تعدادی از اهالی معترض، مقابل فرمانداری شهرستان می شود، لزوم حل و فصل هر چه سریعتر مشکلات احتمالی عدم بهره برداری از آب چاه جدید و اتصال آن شبکه آب روستایی بیشتر شده است.

تصاویر مربوط به قضیه آب دزدی و بررسی این ماجرا توسط مسئولین مربوطه

abi1

abi1

abi1

abi1

abi1

abi1

abi1

گزارش: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.