1397-02-02 15:02
1704
0
52834
گزارش؛

حکایت تلخ کشتارگاه سنتی علی آباد کتول/ قصابان سرگردان و شهروندان در پی گوشت + تصاویر

حدود دو هفته است که قصابان در علی آباد کتول گوشتی برای عرضه ندارند و مشتریان نیز از این کمبود گوشت شاکی هستند.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ آبان ماه 95 کشتارگاه سنتی شهرستان علی آباد کتول با تصمیم کارگروه سلامت تعطیل شد تا در راستای تامین امنیت غذایی مردم، جای خود را به کشتارگاه صنعتی بدهد.

کشتارگاه سنتی علی آباد کتول تعطیل شد، اما دام به جای کشتارگاه صنعتی به کشتارگاه سنتی گنبد کاووس منتقل شد تا در آن جا ذبح شود و حالا حدود 2 هفته است که این کشتارگاه نیز تعطیل شده و قصابان برای کشتار دام سرگردان و مردم بی گوشت مانده اند.

حال به دنبال اعتراض شهروندان مبنی بر نبود گوشت در قصابی ها و همچنین اعتراض قصابان مبنی بر عدم تامین معیشت خانواده به دلیل عدم امکان فروش گوشت در این روزها، تعدادی از قصابان عضو اتحادیه قصابان شهرستان در دفتر زرین نامه حاضر شدند.

QASA2

حاج اصغر زنگانه از پیشکسوتان عضو اتحادیه قصابان شهرستان علی آباد کتول در گفت و گو با خبرنگار زرین نامه بیان کرد: آبان سال 95 آقای تجری مفرد فرماندار سابق شهرستان جلسه ای با قصابان برگزار کرد و خواستار تعطیلی کشتارگاه شد. وی گفته بود کشتارگاه را بهسازی و تا 15 آذرماه (همان سال) دوباره باز می کنیم. ما نیز پذیرفتیم و کشتار دام را به کشتارگاه گنبد منتقل کردیم، اما 15 آذر گذشت و از آن پس دیگر پاسخی به ما داده نشد و کشتارگاه همچنان تعطیل ماند.

وی با بیان اینکه در این 2 سال که کشتار دام در گنبد انجام می شد، مشکلات زیادی برایمان به وجود آمد، گفت: از موقعی که گوسفند را در آنجا می کشتند تا زمانی که به دستمان برسد، هر بار یک قسمت از آن کم می شد و در این بین نه می توانستیم چیزی را اثبات کنیم و نه کسی به دادمان می رسید. اما به امید بهتر شدن اوضاع صبر کردیم، حالا این کشتارگاه هم بسته شد.

علی اسلانی رییس اتجادیه قصابان نیز اظهار کرد: با بسته شدن کشتارگاه سنتی گنبد، به فرمانداری و شهرداری مراجعه کردیم تا ایرادات کشتارگاه علی آباد کتول را برطرف و کشتارمان را در آن انجام دهیم.

هزینه 40 میلیون تومانی برای بهسازی کشتارگاه سنتی علی آباد کتول

وی با اشاره به صرف هزینه حدود 40 میلیون تومانی برای بهسازی کشتارگاه سنتی علی آباد کتول، گفت: با همکاری قصابان عضو اتحادیه، کشتارگاه را رنگ آمیزی کرده و برای آن سردخانه خریدیم. همچنین گفتند به جای لاشه سوز، می توانید چاه بزنید، که حفر کردیم. اما حالا که چاه حفر شده و حتی لاشه سوز هم ساخته شده، می گویند نمی شود. به پیشنهاد شهردار علی آباد کتول، تصمیم گرفتیم تانکری تهیه کرده و خون آبه دام های کشتار شده را به وسیله آن به بیرون منتقل کنیم. اما با مخالفت محیط زیست شهرستان مواجه شدیم که گفته است این کار هزینه بردار است. اما سوال این است؛ آیا قرار است هزینه حمل و نقل را ایشان بپردازند که چنین ایراد غیر مرتبط با وظیفه خود را گرفته اند؟

علی اصغر نظری از قصابان با سابقه این شهرستان نیز اذعان کرد: این چند روزی که در قصابی ها گوشت نبود، برخی گمان کردند ما اعتصاب کرده ایم، اما ما اهل اعتصاب نیستیم. آدم های سرمایه داری هم نیستیم که در آمدهای دیگری داشته باشیم، مغازه هایمان اجاره ای است و منبع درآمدمان نیز از همین قصابی هاست.

وی گفت: در حال حاضر ما جایی برای کشتار نداریم. آیا می شود که در خانه یا در روستاها برویم و کشتار دام داشته باشیم؟ طبیعتاً نمی شود و غیر بهداشتی است. لذا اگر کشتارگاه علی آباد کتول را باز کنند همه ی ما بلافاصله دام خود را به آن جا برده و کار را دوباره آغاز می کنیم.

کیفیت کشتارگاه سنتی علی آباد کتول از گنبد و آزادشهر بالاتر است

بهرامعلی نظری بازرس اتحادیه قصابان شهرستان علی آباد کتول هم گفت: ایراد فعلی از کشتارگاه این شهرستان گرفته اند، نداشتن سپتینگ است که آن هم 250 میلیون هزینه دارد. البته پیش از این که ما در گنبد هم کشتار دام انجام می دادیم و همچنین کشتارگاه سنتی شهرستان آزادشهر هم که در حال حاضر کشتار دام شهرستان خود و گنبد را انجام می دهد، سپتینگ ندارد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه سنتی علی آباد از درجه کیفی بالاتری نسبت به گنبد و آزادشهر برخوردار است، تاکید کرد: البته کشتارگاه سنتی علی آباد کتول موقت است و به محض راه اندازی کشتارگاه صنعتی این شهرستان، همه ی ما تعهد می دهیم که کشتار خود را در آن جا انجام دهیم.

علی اصغر نظری از قصابان دیگر عضو اتحادیه با طرح این پرسش که آیا می شود اول خانه را خراب کرد و سپس در پی سرپناه بود، گفت: مسئولین شهرستان علی آباد کتول با تعطیل کردن کشتارگاه این شهرستان، خانه ی مارا خراب کردند، پیش از اینکه جایی برایمان تعیین کنند.

QASA1

یکی دیگر از قصابان با بیان اینکه ماهانه 8 میلیون تومان برای سلاخ ها و 20 میلیون تومان برای پرداخت حق کشتارگاه گنبد هزینه می شد که سبب افزایش قیمت گوشت و خروج پول از شهرستان شده بود، گفت: طی این دو سال حدود 15 قصابی به دلیل هزینه های زیاد کشتار تعطیل شدند که در هر کدام 3-4 نفر مشغول به کار بودند و حالا بیکار هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ یک از قصابی ها گوشت ندارند و در این فاصله اگر کسی گوشت عرضه می کند، غیر قانونی و بدون مهر است. چون گنبد کشتارگاه ندارد و آزادشهر هم که ظرفیت کشتارش تکمیل است و راه نمی دهد.

این قصاب در پاسخ به این سوال که چرا دام خود را به کشتارگاه صنعتی آق قلا نمی برید گفت: چند دلیل دارد. اول اینکه در آنجا قصاب امنیت ندارد چرا که یک بار یکی از مسئولین آن کشتارگاه به سوی یکی از قصابان تیراندازی کرده است. دوم اینکه مصرف علی آباد کتول در هر روز 60 راس گوسفند و 2 راس گاو است که سهم هر قصاب 2 راس گوسفند است و با این تعداد کم، برای قصاب صرف ندارد که آن را به آق قلا که فاصله زیادی با اینجا دارد، ببرد. همچنین کیفیت کشتارگاه صنعتی آنجا پایین است و وقتی گوشت به دست ما می رسد به سرعت فاسد می شود. حتی تعداد کشتار دام گنبد که بسیار از ما بالاتر است هم به آنجا نبرده و کشتار خود را به کشتارگاه سنتی و رده پایین آزادشهر سپرده است.

سنگ سنگین اندازی مسئولین در مسیر تاسیس کشتارگاه صنعتی علی آباد کتول

قصابان حاضر در دفتر تحریریه پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه همچنین در بخش پایانی این گفت و گو، با گلایه مندی از موانع مسئولین برای تاسیس کشتارگاه صنعتی شهرستان علی آباد کتول اذعان کردند: حدود 8 سال است که سرمایه گذار این طرح می خواهد کار را آغاز کند و برای دریافت تسهیلاتی 6 میلیاردی بیش از 30 سند که ارزش ریالی آن چندین برابر بیشتر از این تسهیلات است، به بانک تحویل داده اما همچنان با وی مخالفت می کنند و تهمت های مختلفی به وی می زنند.

آن ها خاطر نشان کردند: مردم حق و حقوقی دارند و مسئولین باید اقدام کنند. هزینه کشتار در شهرهای دیگر بالاست و در شهرستان خودمان هم که مجوز باز کردن کشتارگاه سنتی را نمی دهند، چرا وقتی یک سرمایه گذار وارد شده، از توان وی برای حل مشکل استفاده نمی شود.

تصاویری از کشتارگاه سنتی تازه بهسازی شده علی آباد کتول

koshtargah1

koshtargah1

koshtargah1

koshtargah1

koshtargah1

koshtargah1

koshtargah1

گزارش: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.