1395-11-12 20:05
3095
0
34486
رئیس اداره میراث فرهنگی، مینودشت: تذکرات ما فایده ای نداشت؛

تخریب آثار تاریخی مینودشت توسط راهداری + تصاویر

تسطیح و خاک برداری در عرصه و حریم بزرگترین تپه تاریخی و ثبت شده شهرستان مینودشت توسط پیمانکار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای این شهرستان باعث تخریب آثار تاریخی و فرهنگی موجود در آن شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مینوخبر، «سید مهدی حسینی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مینودشت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه با وجود تذكر قبلی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مینودشت باز هم شاهد ادامه روند تخریب در بنای «مین تپه» شدیم.

وی افزود: پیش از این به رئیس وقت اداره راه _عباس فرامرزی_ در این خصوص تذکر داده بودیم اما متاسفانه در کمال تعجب مشاهده کردیم که رئیس فعلی هم بدون توجه به قوانین اقدام به تسطیح و خاک برداری در عرصه و حریم این بنای تاریخی کرده اند.

به گفته حسینی با توجه به وارد آمدن خسارت غیرقابل جبرانی به میراث تاریخی و فرهنگی کشور از روسای پیشین و فعلی _ رمضانعلی میرزایی _ این اداره به دادگستری شهرستان شکایت کرده ایم و پیگیری حقوقی این پرونده را تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهیم داد.

لازم به ذکر است؛ قانون مجازات اسلامي در فصل نهم به تخریب اماکن و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی اشاره کرده است. ماده 558 این ماده اشعار می‌دارد: «هركس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماكن، محوطه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي- تاريخي يا مذهبي كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است يا تزئينات، ملحقات، تاسيسات، اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در اماكن مذكور، كه مستقلا نيز واجد حيثيت فرهنگي- تاريخي يا مذهبي باشد، خرابي وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از يك الي 10 سال محكوم مي شود.»

ماده 563 به تجاوز به حریم اراضی و تپه‌ها و اماکن تاریخی و مذهبی اشاره کرده است. «هر کس به اراضی و تپه‌ها و اماکن تاریخی و مذهبی که به ثبت آثار ملی رسیده و مالک خصوصی نداشته باشد تجاوز کند به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می‌شود مشروط بر آن که سازمان میراث فرهنگی کشور قبلاً حدود مشخصات این قبیل اماکن و مناطق را در محل تعیین و علامتگذاری کرده باشد.»

ماده ۵۶۸: «در مورد جرائم مذکور در این فصل که به وسیله اشخاص حقوقی انجام شود هر یک از مدیران و مسئولان که دستوردهنده باشند، برحسب مورد به مجازات‌های مقرر محکوم می‌شوند.»

گفتنی است؛ «مین تپه» با 20 متر ارتفاع، یکی از بلندترین محوطه های تاریخی مینودشت است که با شماره 14098 به ثبت ملی رسیده است. این محوطه که در مسیر جاده مینودشت _ آزادشهر قرار دارد، از یک تپه اصلی با فرم نامنظم، با حدود 420 متر طول، 200 متر عرض، با شیبی تند و چندین تپه اقماری با ارتفاع کمتر تشکیل شده است که با توجه به ارتفاع و اشراف مین تپه بر تپه های اقماری می توان آنرا یک استقرار مرکزی در دوره تاریخی محسوب کرد. مواد فرهنگی جمع آوری شده از سطح تپه، سفالینه های خاکستری در فرم ظروف سه پایه و سفال های قرمز در فرم خمره و سفال های ظریف با لبه برگشته را شامل می شود.

با توجه به مطالعه داده های فرهنگی و گزارش های پیشین قدمت محوطه را به هزاره اول و دوره تاریخی می دانند، اما با توجه به پیدا شدن سفال های منقوش و همچنین ابزار سنگی از محوطه، قدمت این محوطه به دوره پیش از تاریخ و حداقل هزاره پنجم قبل از میلاد می رسد. مواد فرهنگی و تاریخی بدست آمده در بررسی، بیشتر در قسمت شخم خورده بدست آمد که شامل سفال های قرمز دوره تاریخی و سفال های منقوش با نقش سیاه بر زمینه قرمز متعلق به دوره پیش از تاریخ بوده که این محوطه را جزو مهم ترین تپه های پیش از تاریخ منطقه بدل کرده است.

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

minookhabar43 2

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.