1395-12-19 19:04
2073
0
36358
24 اسفند ماه اجرا خواهد شد؛

آیین سنتی «تکم گردانی» در مینودشت + تصاویر

آیین تکم گردانی با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مینوخبر، «هاجر ممشلی» محقق فرهنگ قزلباش و مدیر عامل موسسه فرهنگ قزلباش و تات در این خصوص گفت: جهت احیاء آداب و رسوم و فرهنگ اصیل و بومی مینودشت، از آئین تکم گردانی در پیشواز سال جدید رونمایی خواهد شد.

وی افزود: تکه در زبان ترکی به بز نر درشت هیکل گفته می شود و نماد شروع بهار است و در گذشته های دور، اوخر زمستان اولین بز کوهی که در کوه و دشت نمایان می شد نشانه نزدیکی بهار بود؛ چون این حیوان شامه قوی در پیدا کردن اولین گیاهان و علف های بهاری دارد.

ممشلی از آخرین تکم گردان مینودشت نام برد و گفت: آخرین کسی که در منطقه ما تکم گردانی می کرد آقای «قاسم قزلسفلو» معروف به «قاسم شاعر» از اهالی روستای «تخت» بوده است که در سایر روستاهای مینودشت هم این آئین را انجام می داده است.

وی در پایان افزود: امید است این حرکت بهانه خوبی برای شاد بودن بیشتر همشهریان عزیز باشد و آغازی برای احیاء سایر ارزش ها و فرهنگ کمرنگ و گاه فراموش شده اصیل و بومی شهر و روستاهای مان باشد.

به گفته «بهزاد پسرکلو» مسئول روابط عمومی موسسه فرهنگ قزلباش و تات آیین تکم گردانی با حضور مسئولین استانی و شهرستانی 24 اسفند ماه اجرا خواهد شد.

تکم زیر را به همین منظور هنرمند شهرمان «علیرضا اسدی» ساخته است.

minookhabar33 2

minookhabar33 2

minookhabar33 2

minookhabar33 2

minookhabar33 2

minookhabar33 2

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.