1394-02-15 14:34
24776
0
14243

انواع سبزی های خوراکی و دارویی وحشی خودرو در کردکوی + تصاویر

انواع سبزی های خوردنی و دارویی وحشی خودرو در منطقه کردکوی رشد می کنند که دارای نام های محلی می باشند.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، انواع سبزی های خوردنی و دارویی وحشی خودرو در منطقه کردکوی رشد می کنند که دارای نام های محلی می باشند، البته ممکنه این سبزی ها و گیاهان در مناطق دیگر ایران به نام های دیگر بشناسند.

44343411063105517531

الزی (Alliumparadoxum)

الزی نوعی سبزی وحشی و به اصطلاح نوعی سیرکوهی و خودرو است که در جنگل های استان های شمالی ایران و فقط در فصل بهار می ‌روید و سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است.

الزی گیاهی است شبیه پیاز با دانه ها و گل سفید رنگ که بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد.

oji

اوجی(پونه) ( (Mentha pulegium:

در بسیاری از نقاط ایران رشد می کند بوی معطر و مطبوعی دارد. در منطقه کردکوی به صورت سبزی خوراکی و یا اشکال دیگر مصرف می شود. از خانواده نعناع که در کناره های جریان های آب و یا زمین های نمناک می روید.

images

گزنه: ( Lamium )

گیاهی علفی و چند ساله که در باغ ها و نقاط مرطوب خودرو می روید. قسمت مورد استفاده آن برگهای تازه، ریشه، شیره و دانه است و طبع آن گرم و خشک است. در شهرستان کردکوی آش گزنه معروف است. از ریزش موی سر جلوگیری می کند و تاثیر زیادی در کاهش قند خون دارد.

66394905446347353298

زولنگ ( Eryngium Caucasicum )

نام فارسی آن شش شاخ است. گیاه زولنگ خاردار و از تیره چتریان است. زولنگ گیاهی است چندساله و بومی نواحی شمال ایران می باشد. زولنگ علاوه بر استفاده در آشپزی سنتی، خواص درمانی نیز دارد و بسیار خوش بو نیز هست. زولنگ بعد از چند روز تبدیل به کنگر می شود.

این گیاه آرامش‌بخش اعصاب، محرک قوای جنسی، بهبود بواسیر، تسکین دهنده بیماری‌های رماتیسمی و رفع التهابات، تسکین دهنده دل درد و ریشه آن نیز برای تحلیل ورم‌ها مفید است.

000

انارجه: ( Frorepia subpinata )

انارجه در دشتها و مراتع و حتی در نقاط باز جنگلی استانهای شمالی رشد می کند و مورد استفاده روستائیان و شهرنشینان قرار می گیرد. انارجه گیاهی معطر که از برگ آن به عنوان سبزی صحرایی استفاده می شود، به خصوص جهت تهیه مواد برای شکم پر کردن مرغ و ماهی و انواع خورشت. بهترین موقع چیدن اناریجه اوایل فصل بهار است.

این سیزی های طبیعی، بسیار خوش بو هستند خصوصا وقتی غذا درست می کنید بسیار عالی هستند.

مثل کوکو سبزی، ماهی شکم پر، سبزی پلو، و انواع آش

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.