1396-08-21 19:56
1843
0
46469
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان:

۱۶ شهریور روز بالاجاده نامگذاری شود/ بالاجاده دارای ظرفیت های گردشگری می باشد/ متاسفانه هیچ توجهی به گردشگری روستایی نمی شود

در راستای بارور کردن بالاجاده به قطب گردشگری دعوت سرمایه گذاران اهم از داخل روستا، منطقه و استانی و حتی ملی زیرا بالاجاده ظرفیت های گردشگری را دارا است و از سوی دیگر” هیچ گونه توجهی به برنامه ریزی گردشگری روستایی در طرحها و برنامه های اقتصادی و عمرانی از سوی مسئولین بالاجاده نمی شود”.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ از تاریخ، پیشینه، میراث فرهنگی و معنوی دیارمان"بالاجاده” از گذشته ها در منابع و ماخذ تاریخی بسیار نوشته اند؛ مهمترین منبع ذکر این تاریخ و مستندات آن در"کتاب وزین سورم سرا" اثر ماندگار فرهنگی و تاریخی استاد فقید دکتر"جمشید قائمی و استاد کریم قائمی" ثبت شده است.

اهمیت این موضوع با هدف انتقال و انعکاس این قدمت تاریخی و فرهنگ غنی و میراثی جاودان ما را بر آن وا داشت تا هر از گاهی گفتگویی با کارشناسان، تاریخ نویسان و تاریخ دانان و… را برنامه ریزی و منعکس دهیم.

در این مجال با اهمیت به نگاه تاریخی و فرهنگی روستا بیشتر از زاویه نگاه گردشگری روستایی، الزامات و راهکارهای تعالی و یا نیل به آن برنامه کلان دولت محترم در بالاجاده پردازشی عمیق و کارشناسی شده از سوی کارشناسان خبره بالاجاده ای که در سطح استان صاحب نام و نظر است و همه همت خود را بکار گرفته تا در تعالی نام و فرهنگ بالاجاده و ماندگاری ان گامی بردارد که تلاشهای این عزیز ستودنی و در خور تقدیر و تشکر است.

گفتگویی ترتیب یافته است که به سمع و نظر شما همراهان رسانده می شود.

جناب آقای رحمانی، لطفا خودتان را برای همراهان رادکانا معرفی بفرمایید:

اینجانب علی رحمانی فرزند عزت اله متولد ۱۳۵۳/۳/۱ در بالاجاده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته جغرافیای انسانی، دوران تحصیلات از ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاهم بالاجاده گذراندم. رشته تحصیلی بنده جغرافیا است.

از چه سالی در میراث فرهنگی و گردشگری خدمت را شروع کردی در چه عناوینی و چه جایگاههایی؟

و از سال ۱۳۸۴ وارد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان شدم و یکی از افتخارات بنده در طول زندگیم انجام وطیفه در امر حفاظت و حراست از میراث فرهنگی، تاریخی، معنوی وطبیعی می باشد.

به مدت ۶ سال جانشین یگان حفاطت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مشغول انجام وظیفه بوده و بعد از آن وارد پایگاه ملی میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان شدم و در کاوش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان زیر نظر استاد بزرگوار دانشمند فرزانه جناب آقای دکتر نوکنده مشغول خدمت شدم.

تا به حال ۲ فصل در کاوش های بین اللملی مشترک دیواربزرگ گرگان بین کشور ایران و بریتانیا (دانشگاه ادینبورک اسکاتلند) ۶ فصل در کاوش های دیوار بزرگ گرگان، نی تپه، پل آق قلا، تپه بازگیر، شهرباستانی گرگان (جرجان) و دیوار و شهر باستانی تمیشه و ۴ پروژه گمانه زنی بر روی سایت های باستانی استان انجام وظیفه کرده ام.

در حال حاضر مسئول امور عمومی (اداری) یگان حفاظت و کارشناس میراث طبیعی و عضو شورای ثبت استان هستم.

جناب آقای رحمانی؛ آیا رشته تحصیلی شما با شغل شما همسویی دارد تحصیلات شما در چه رشته ای و چه مقطعی و از کدام دانشگاه است، چه مقالاتی را و برای چه همایش های علمی و تخصصی ارائه دادید و ماحصل نتایج این مقالات و تحقیقات چه بوده است؟

رشته تحصیلی من جغرافیا بوده است و در شاخه جغرافیای انسانی و طبیعی همسویی با تحقیقات و کار من دارد.
در رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول.
و تاکنون در چندین همایش شرکت و مقالاتی چون:

*کاربری اراضی در پهنه شهرستان کردکوی،
*چرا باید از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی حفاظت کنیم
*میراث فرهنگی حفاظت، اصالت و اقتدار
*طرح تحول بنیادی در حفاظت از مواریث فرهنگی
*طرح مشارکتهای اجتماعی در زمینه حفاظت پایدار

جدا از این مطالعات در عرصه میراث طبیعی مطالعاتی انجام داده ام که منجر به ثبت ۱۲ اثر ارزشمند در فهرست ملی میراث طبیعی شده است که این مطالعات عبارتنداز:

درخت کهنسال چنار روستای فارسیان
درخت کهنستال گردو
آبشار و دریاچه روستای فارسیان
رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد کردکوی
درختان سرخدار پونه آرام علی آباد کتول
گلفشان های استان گلستان
استخر طبیعی گل رامیان
مجموعه آبشارهای اوتره روستای شفیع آباد فندرسک
و سایر پروژه های در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.

همکاری در دو پروژه مطالعاتی دو اثر مهم و با ارزش جهت ثبت در میراث بشری جهانی یونسکو
گنبد قابوس
جنگل های هیرکانی
همکاری در تألیف کتاب ارزشمند ۵۰۰۰ سال مهندسی ایران
همکاری در پروژه های ثبت دو اثر تاریخی بالاجاده به نامهای تپه بالاده و قلعه بن کلاته
ثبت مراسم روز عاشورا تحت عنوان آئین عاشورایی نخل پا بالاجاده در فهرست میراث معنوی بعنوان اولین میراث معنوی روستایی کشور.

شما در نشستهای اجتماعی از قدمت تاریخی بالاجاده بسیار کارشناسی شده مطالبی بیان داشتید که نشان از علقه و علاقه شما به زادگاست، تاریخ بالاجاده را با لحاظ قدمت تعریف کنید:
بالاجاده از نظر تاریخ، میراث فرهنگی و طبیعی از جایگاه ممتازی در منطقه بر خوردار است و در بیشتر کتب تاریخی از آن به نیکی یاد شده و یا مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان زیادی در عرصه مطالعاتی قرار گرفته است که بهترین منابع جهت مطالعه علاقمندان رجوع شود به بحث منابع و ماخذ که در آخر کتاب سورم سرا ذکر شده است.

بالاجاده از نظر گردشگری و میراث فرهنگی از جایگاهی بسیار باارزش برخوردار است و عواملی که سبب توسعه ظرفیت های گردشکری در بالاجاده می باشد در مطلب زیر تحت عنوان” بالاجاده واقیتی فراموش شده در عرصه گردشگری” می پردازم.

آقای رحمانی؛ مهترین برنامه هایی که می شود در توسعه گردشگری روستای بالاجاده برنامه ریزی کرد چیست؟ 
مهمترین اقدامات در امر توسعه گردشگری روستای” ایجاد دهکدهای بوم گردی و احداث خانه های روستایی و انجام تورهای گردشگری به منظور معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی بالاجاده و تاسیس فروشگاه های صنایع دستی در سطح روستا و انجام جشنواره های روستایی” می باشد.

جناب آقای رحمانی؛ منابع شناسایی شده میراث فرهنگی در بالاجاده که دارای مستندات ثبتی در ثبت میراث تاریخی، فرهنگی و معنوی می باشند را می شود برای همراهان معرفی بفرمایید:

تاکنون 7 اثر تاریخی از روستای بالاجاده در فهرست میراث ملی کشور ثبت گردیده است که 4 اثر مربوط به تپه های باستانی شامل:
” نرگس تپه"به شماره ثبت ملی 11321 که در مورخ 10 بهمن ماه 1383 مربوط به دوره تاریخی و اسلامی ثبت شده است.
” تپه موزایش” به شماره ثبت 11323 در مورخ 10 بهمن ماه 1383 مربوط به دوره هزاره اول قبل از میلاد و تاریخی و اسلامی ثبت شده است.
” قلعه بن کلاته” به شماره ثبت 30998 در مورخ 16 شهریور ماه 1391 مربوط به دوره تاریخی و اسلامی ثبت شده است.
” قلعه بالاده"به شماره ثبت 30999 در مورخ 16 شهریورماه 1391 مربوط به دوره پیش از تاریخ و تاریخی ثبت شده است.
و 2 اثر خانه تاریخی شامل:
“خانه سرکار خانم ننه باقری" به شماره ثبت 20057 مربوط به دوره پهلوی
و” خانه صفرقلی هزارجربیی” به شماره ثبت 20033 در مورخ 22 آبان ماه 1386 ثبت شده است.
و 1 اثر بعنوان” میراث معنوی” شامل” آئین عاشورایی نخل پا بالاجاده اولین میراث معنوی کشور” به شماره ثبت 681 در مورخ 22 اذرماه 1391 ثبت گردیده است

انشاءالله در آینده ای نزدیک شاهد ثبت آثار بیشتری در بالاجاده باشیم. البته از همینجا از بالاجاده ایهای عزیز و ارجمند تقاضامندم در امر حفاظت از میراث فرهنگی کوشا بوده و از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکند زیرا به فرموده مقام معظم رهبری از بین بردن میراث فرهنگی بر باد رفتن حیثیت کشور است.

آقای رحمانی عریز: آیا در مطالعات خود در استان نگاهی به بالاجاده و میراث آن یا منابع گردشگری آن هم دارید؟
بنده در مطالعات خود توجه ویژه ای به بالاجاده در عرصه تاریخی، گردشگری و میراث طبیعی دارم و همیشه در جهت رشد و توسعه آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهم داشت زیرا واقعا بالاجاده دارای ظرفیت های بالقوه است که با برنامه ریزی هدفمند و پایدار به بالفعل تبدیل گردد.
در امر توسعه پایدار مسئولان محلی و شهرستانی دانش خود را در زمینه اهمیت میراث فرهنگی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری بالا برده و با نگاه عالمانه در توسعه بالاجاده در راستای توسعه پایدار حرکت کنند.

به عنوان یک کارشناس استانی" منابع گردشگری در بالاجاده" را چگونه می شود بارور کرد و به عنوان قطب های گردشگری معرفی کرد؟
بالاجاده از نظر قدمت تاریخی و فرهنگی دارای یک پیشینه بیش از پنج هزار ساله است که" تپه بالاده” نمونه بارز آن است.

بهترین پیشنهاد برای بارور سازی این قدمت و به پاس احترام به تاریخ و فرهنگ کهن بالاجاده این است که: در سالروز ثبت قلعه تاریخی و کهن بالاجاده که در تاربخ ۱۳۹۱/۶/۱۶ به شماره ۳۰۹۹۹ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است همه ساله روز ۱۶ شهریور ماه را روز بالاجاده نامگذاری شود.
آرزوی بنده این است در چنین روزی به نام بالاجاده در تقویم مردم عزیز بالاجاده ثبت شود و آیندگان به این رفتار و عمل ما تحسین نمایند.

به نظر یک کارشناس استانی. آیا بالاجاده موفق به بارور سازی ظرفیتهای گردشگری و معرفی منابع میراث تاریخی و فرهنگی و معنوی شده است؟ چند درصد توفیق داشت و چه نمره ای را به مدیران اجرایی روستا در این عرصه می دهید؟

مدیران اجرایی بالاجاده هنوز به آن سطح از توانایی در زمینه استفاده از ظرفیت های بالاجاده در جهت رونق اقتصادی روستا نرسیده اند چرا که” توجه خاصی به زیرساخت های گردشگری و جاذبه تاریخی و طبیعی ندارند” و از سوی دیگر" انجام برخی رفتارها هنجارها را تبدیل به ناهنجاری” کرده البته نباید"اثرات رشد کاذب در روستا و محیط پیرامون آن را فراموش کنیم که این عوامل بزرگترین آفت در زمینه توسعه گردشگری روستایی در بالاجاده است” .

بهترین پیشنهادی که می شود اجرایی کرد برای توانمندسازی این عرصه در بالاجاده از نگاه یک کارشناس متخصص چه می باشد؟

در راستای بارور کردن بالاجاده به قطب گردشگری دعوت سرمایه گذاران اهم از داخل روستا، منطقه و استانی و حتی ملی زیرا بالاجاده ظرفیت های گردشگری را دارا است و از سوی دیگر” هیچ گونه توجهی به برنامه ریزی گردشگری روستایی در طرحها و برنامه های اقتصادی و عمرانی از سوی مسئولین بالاجاده نمی شود”.

در همایش اخیر از شما تجلیل شد؛ برای چه عنوان و موضوعی بود؟
به عنوان کارشناس برتر در حوزه میراث طبیعی انتخاب شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رادکانا؛ از جنابعالی که وقتی را برای موضوع میراث فرهنگی و توسعه گردشگری روستای بالاجاده قرار دادید صمیمانه سپاسگزاری می نماید و انتظار دارد مدیران برنامه ریزی و اجرایی روستا (شورای اسلامی و دهیاری) در برنامه های توسعه ای روستا پیشنهادات جنابعالی در دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری روستایی را توجهی جدی نمایند و بسترهای لازم برای بارور سازی این دو قطب اقتصاد گردشگری در روستا گام هایی اساسی برداشته شود.

مصاحبه کننده: عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.