1396-11-15 18:58
2127
0
49999
گزارش؛

سالیکنده روستایی با استعدادهای بالقوه در کمبود امکانات ورزشی می‎سوزد + تصاویر

متأسفانه روستای سالیکنده فاقد هرگونه امکانات ورزشی می باشد و این در حالی است که همه روزه شاهد بازگویی مطالبی در حمایت از روستا و روستاییان هستیم که بیشتر آنها رنگ و بوی شعار دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ امروزه با توجه به پیشرفت علوم و فناوری، هرگونه تغییر جدید می تواند آثار متفاوتی را در کلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی انسان به وجود آورد؛ از این میان یکی از عواملی که در سلامت انسان تاثیرگذار است، ورزش می باشد.

با توجه به این که فعالیت فیزیکی مناسب می تواند تاثیر مهمی در پیش گیری از بروز بیماری ها، عوارض آن ها و در نهایت مرگ و میر ناشی از آنها داشته باشد، بررسی متون و مقالات علمی در مورد ارتباط بیماری ها و فعالیت فیزیکی گویای این مطلب است که ورزش دارای تاثیرات مفیدی در زمینه پیش گیری از بیماری های مزمن و غیرواگیر است.

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که ورزش کردن فواید فراوانی بخصوص برای از بین بردن اضطراب و استرس دارد.

ورزش باعث راحتی بدن و ذهن می‌شود، چربی‌ها را می‌سوزاند، سیستم خونرسانی را بهبود می‌بخشد، اکسیژن بیشتری را وارد بدن می‌کند، شانس بیماری را کاهش می‌دهد و فشار خون را کم می‌کند.

در شرایط اضطراب، واکنش‌های شیمیایی زیادی در بدن رخ می‌دهد تا در مقابل آنچه به عنوان خطر در ذهن ایجاد شده عکس‌العمل نشان دهد.

ورزش به شما امکان مدیریت احساساتتان را می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا سریع به حالت نرمال و بالانس خود درآیید. ورزش، اعتماد به نفس را هم بهبود می‌بخشد.

شما به خاطر افزایش انرژی خود احساس اجتماعی‌تر بودن می‌کنید و مثبت‌تر فکر خواهید کرد. اعتماد به نفس شما با انجام مسابقه‌های ورزشی می‌تواند افزایش یابد و به شما احساس دستیابی به هدف را بدهد.

امام خمینی(ره) می فرمایند: ورزشکاران دو وظیفه دارند: یک ورزش جسمانی برای قوه پیدا کردن، قدرت پیدا کردن وقتی قدرت جسمانی پیدا شد، می توانند از مملکت دفاع کنند و دیگری پرورش روحانی که اگر پرورش روحانی در انسان پیدا شود آن وقت قدرت جسمانیش هم مضاعف می شود.

مقام معظم رهبری نیز در این باره می فرمایند: اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می خواهید، خواهم گفت تحصیل، تهذیب و ورزش.

ورزش بهترین راه برای هدایت نسل جوان به سمت گذران اوقات فراغت است و متأسفانه با وجود عدم امکانات ورزشی، شاهد روی آوردن جوانان به سمت تفریحاتی چون نشستن در کنار کوچه ها و موتورسواری، قهوه خانه و یا روی آوردن به سمت مواد مخدر هستیم.

بنابراین گزارش: اکثر مردم روستای سالیکنده کشاورز هستند ولی به فعالیت های ورزشی علاقه ای خاص دارند، اما متأسفانه این روستا فاقد هرگونه امکانات ورزشی می باشد و این در حالی است که همه روزه شاهد بازگویی مطالبی در حمایت از روستا و روستاییان هستیم که بیشتر آنها رنگ و بوی شعار دارد.

مشکلات ورزش روستای سالیکنده و کمبودها به صورت کلی دردی است که بارها مردم روستا بر زبان آورده اند اما حدیث کمبودهای ورزشی روستا کمتر به چشم آمده است.

نبود هیچ سرگرمی یا وسایل تفریحی، جوانان با استعداد روستای سالیکنده را رنج می دهد

سابقه ورزش در این روستا به حدود 60 سال قبل باز می گردد و آن زمان تابحال تیم های خوبی را برای رقابت به مرکز شهرستان اعزام می کردند و حتی با شهرستان های همجوار نیز مراودات ورزشی خوبی وجود داشت.

حدود 300 ورزشکار زن و مرد سالیکنده هیچ امکاناتی ندارند

در این روستا حدود 300 زن و مرد ورزشکار وجود دارد که در رشته های مختلف ورزشی همچون فوتبال، فوتسال، والیبال و ورزش های رزمی به فعالیت می پردازند.

در حالی که شاهد هستیم در روستاهای مختلف استان گلستان و در طی سفرهای رئیس جمهور اکثرا دارای سالن ورزشی شده اند، در این روستای 1700 نفره، جوانان و ورزشکاران از داشتن این حداقل محروم هستند. چرا؟

همه ما بر این مساله واقفیم که امکاناتی که به بخش ها و روستاها تعلق می گیرد محدود بوده و توزیع امکانات بر اساس یکسری اولویتها و آمارهای جمعیتی به روستاها و دهستانها تعلق می گیرد اما متاسفانه در روستای سالیکنده کردکوی حداقل طی سالهای گذشته اینگونه نبوده است در حالی که سالن ورزشی روستا پس از گذشت چندین سال این چنین وضعیتی دارد اما کمی آنطرف تر و در روستاهای نزدیک به مرکز شهرستان شاهد برخورداری مردم از سالن ورزشی مناسب می باشیم.

در حالی که روستای سالیکنده با جمعیتی حدود 1700 نفر پس از گذشت سالها هنوز از داشتن یک سالن ورزشی ساده نیز محروم بوده و پروژه ساخت این سالن که خواسته بحق تمام مردم روستا نیز هست، با تاخیر چند ساله مواجه شده است.

ورزشکارانی که با وجود نبود امکانات فعالیت می کنند، اکنون در روستا فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری بر روی نسل نوجوان و جوان فراهم آمده است. ولی چه سود…

روستایی که قشر اصلی آن را جوانان تشکیل می دهند، به کدامین دلیل باید اینچنین سرگردان و بلا تکلیف بمانند.

متأسفانه درآمد کم مردم روستا باعث شده ورزشکاران نتوانند با پرداخت هزینه رفت و آمد به شهر کردکوی و یا روستاهای همجوار از سالن و امکانات ورزشی موجود استفاده کنند.

جدا از این خطرات احتمالی در طول مسیر تردد از سالیکنده به ولاغوز و کردکوی ممکن است دامن گیر این جوانان علاقه مند شود.

daef1580_2914_41b5_b6d7_8022

images

110200935506sa

همه ما میدانیم در روستای سالیکنده شهرستان کردکوی کمترین امکانات ورزشی وجود دارد اما شاهد موفقیت های زیاد جوانان این روستا (محمد روشندل، علی یحیی نژاد و ادریس کوچکی) و همچنین، رامین پارسائی در لیگ دسته اول والیبال ایران در سطح اول ورزش کشور هستیم.

سالیکنده دارای ورزشکارانی در رشته های ورزشی فوتبال، والیبال، والیبال نشسته، ساحلی، بسکتبال، کاراته، تکواندو و دوومیدانی می باشد که هر کدام از این افراد تا به امروز افتخارات زیادی را برای روستای خود کسب کردند.

از جوانی بگوییم که در رشته ورزشی خود با نهایت تلاش خود به تیم ملی جوانان و امید دعوت شد، یا جوانی که به خاطر نبود امکانات جهت استفاده از امکانات ورزشی به شهرهای اطراف می رود، از جوانانی بگوییم که مجبورند در رشته‌های ورزشی خود به عضویت تیم‌های خارج از روستا درآیند و در صورت کسب موفقیت آن را بنام شهر یا روستایی دیگر ثبت کنند، از کسانی که به دلیل ضعف امکانات از این روستا مهاجرت کردند و بدتر از همه اینها، جوانان عزیزی که زمانی ورزشکاران پرتلاشی بودند ولی به دلیل کم شدن شور و اشتیاق ورزشی در این روستا به معضل خانمان سوز اعتیاد روی آوردند و شاید هم خواهند آورد.

با توجه به در پیش بودن فصل گرم تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاها و در پی آن آزاد بودن وقت دانش آموزان و دانشجویان روستا این قشر بیشتر تمایل به فعالیت های ورزشی از جمله فوتبال و والیبال که این روزها تنها سرگرمی آنهاست روی خواهند آورد که متاسفانه با توجه به آماده نبودن سالن ورزشی روستا جوانان و علاقه مندان می بایست به کجا روی آورند؟

مردم روستای سالیکنده از تاخیر چندین ساله ناراحت و ناراضی هستند. در ابتدای کار بنا بود این پروژه نیز به مانند بسیاری از پروژه های احداث سالن های ورزشی شهرستان طی مدت زمان کمتر از یکسال به بهره برداری برسد اما تاکنون حدود 6 سال از آغاز عملیات ساخت این سالن ورزشی سپری شده است. تاکنون فقط اسکلت آن برپا شده است. چرا؟

آیا مسئولین اداره ورزش و جوانان استان و شهرستان مشکلات ورزشی روستای سالیکنده را قبول دارند؟

این کمبودها عاملی خواهد بود که جوانان روستای سالیکنده با توجه به قابلیت هایی که دارند، تنها چاره برای پیشرفت خود را مهاجرت به شهرهای بزرگ می دانند و همین امر باعث شده افرادی که موفق به مهاجرت شده اند، بعد از پایان تحصیلات، ورزش به روستا بازنگردند.

به تعداد روزهایی که وقفه در کار اتمام این سالن می افتد، به همان اندازه نوجوان و جوانان روستا به کام آسیب‌های اجتماعی نزدیکتر می شوند.

آیا وقت آن نرسیده مسئولین استانی و شهرستانی فکر اساسی و برنامه ریزی مناسب برای ساماندهی ورزش روستای سالیکنده انجام دهند؟

آیا منتظرند شور ورزشی در این روستا بمیرد و آنگاه با حسرت به این روزها بیندیشند؟

آیا منتظرند آسیب‌های اجتماعی یکی پس از دیگری بر فضای روستا شبیخون زده و محیط را آلوده به انواع ویروس‌های اجتماعی نمایند؟

photo_2016-07-19_08-32-16

یادش بخیر وقتی کلنگ سالن ورزشی زده شد شور عجیبی در بین جوانان روستا افتاد که آرزو‌هایمان با این سالن برآورده می شود، ولی این شور دوامی نداشت آخر کسی فکرش را نمی کرد احداث سالن 6 سال به درازا بکشد و شاید هم بیشتر.

جوانان سالیکنده چشم انتطار تسریع در عملیات اجرایی تنها سالن ورزشی روستا هستند.

داشتن یک سالن ورزشی استاندارد کمترین خواسته ورزشکاران روستای سالیکنده است. این حق جوانان روستا است که در یک سالن ورزشی استاندارد به ورزش بپردازند.

امیدواریم از آنجا که فعالیت های ورزشی، تفریحی و نشاط آور عامل اصلی حفظ سلامت و نشاط در جامعه می باشد مسئولین استان و شهرستان کردکوی نسبت به تامین امکانات ورزشی و تفریحی در سطح این روستا که از حداقل ترین امکانات ورزشی محرومند توجه و حساسیت لازم را به خرج داده و وعده هایشان در خصوص ساخت و بهره برداری سالن ورزشی (تا پایان سال جاری) اجرایی کرده، تا جوانان برومند روستای سالیکنده از این خدمات ارزشمند بهره مند گردند.

چرا که به تعداد روزهایی که وقفه در کار اتمام این سالن می افتد، به همان اندازه نوجوان و جوانان روستا به کام آسیب‌های اجتماعی نزدیکتر می شوند.

مسئولین باور کنند که ظرفیت‌ها و استعدادهای ورزشی این روستا فراوان است و فقط کمی توجه و عنایت می خواهد.

این جملات تنها بخش کوچکی از دغدغه های ورزش روستای سالیکنده است، امیدواریم مسئولین با خواندن این مطالب فکری به حال ورزش روستای با فرهنگ سالیکنده بکنند.

گفتنی است، پایگاه خبری تحلیلی رادکانا به سراغ تک تک کسانی که از بدو احداث این سالن ورزشی نقش داشتند خواهد رفت و پاسخ های این عزیزان را خواهد شنید و در همین پایگاه خبری تحلیلی منتشر خواهد شد.

photo_2016-07-19_08-32-21

گزارش از خبرنگار رادکانا: یعقوب محمودی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.