1397-08-19 14:59
1901
0
58613
با تلاش و پیگیری مسئولان منطقه ای و استانی؛

«بزپل و سیکاپل» پل‎های تاریخی جاده شاه عباسی ثبت ملی می‎شوند

با تلاش و پیگیری مسئولان منطقه ای و استانی "پلهای تاریخی جاده شاه عباسی بزپل و سیکاپل" ثبت ملی می شوند.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ با تلاش و پیگیری مدیران اداره میراث فرهنگی شهرستان کردکوی و استان گلستان دو بنای تاریخی در جاده شاه عباسی "بزپل و سیکاپل" هم در آینده نزدیک به آمار آثار ثبتی تاریخی افزده خواهد شد و به ثبت ملی خواهد رسید.

پرونده های این دو بنای ارزشمند در حال بررسی تخصصی و کارشناسی می باشد تا پس از انجام فرایند اداری و تایید و دفاع از پروژه ها، به ثبت تاریخی ملی برسند.

گفتنی است دو اثر تاریخی "بز پل و سیکا پل" در شمال روستای بالاجاده و در جاده تاریخی شاه عباسی می باشد که مراحل تحقیق و بررسی این دو اثر مدتهاست در دست محققین اداره میراث فرهنگی است.

گفتنی است؛ در دوره صفوی به دستور شاه عباس و جهت دسترسی سریع و راحت کاروانیان جاده های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیاء و احداث شده است.

ازجمله جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی که استانهای گیلان و مازندران را به مرکز شاهی یعنی اصفهان متصل می کرد.

در اثر گذشت زمان بخش اعظم این جاده از بین رفته است در استان گلستان در جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته، سالیکنده، کردمحله و بالاجاده دیده می شود.

جاده را با قلوه سنگ، گل، آهک بازسازی کرده اند و در بین راه چند دهنه پل با مصالح سنگ و آجر (سیکاپل، بز پل) جهت تردد کاروانیان بر روی رودخانه های دائمی و فصلی نیز احداث نموده اند.

سطح جاده را نسبت به اراضی حاشیه مقداری بالا آورده اند و دو طرف آن را کنده اند تا آب بر جاده نیفتد. گذر جاده سه متر بوده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.