1396-04-21 16:34
5830
1
41342
گزارشی از حجاب در نسل جوان؛

تفاوت " لذت " در دنیای با حجاب ها و بی حجاب ها

درمیان هیایوی این شهر، فصل گرماهم حسابی جاخوش کرده وبساط تنورش داغ داغ است. اما کمی که به دورواطرافمان نگاه کنیم می توانیم درک کنیم که این روزها برعکس هوای داغ ٬حال هوای حجاب هایمان چقدرسرد و خنک شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه ساجده، محجبه بودن هم این روزها در این حال وهوای شهر و این هوای داغ مثل نان سنگک درتنوراست آن هم روی سنگ های داغ؛ اماهرکس این سختی را تحمل کند عاقبت درمسیر زندگی پخته خواهد شد و برکت خانواده می شود، درست همانگونه که پیامبرمان حضرت محمد«ص» می فرمایند: "چه خوب فرزندانی هستند دختران با حیا ٬هرکس یکی ازآنها را داشته باشد خداوند او را سپری دربرابر آتش دوزخ قرارمی دهد."

گاهی بدنیست حرف دلشان را شنید به بهانه هفته عفاف و حجاب گفتگویی با این افراد گرفتیم که در ادامه تقدیم تان می شود:

با گذر در شهر دختر نوجوانی توجهم را جلب کرد که بعد از نزدیک شدن به او سربحث را باز کردم وسوال از اینکه چند سال دارد و چطور در این سن کم حجاب برتر را انتخاب کرده است؟

زهرا که 9 سال بیشتر نداشت گفت: مادرم می گوید حجاب حضرت زهراست ومن خانوم فاطمه زهرا را دوست دارم ومی خواهم مثل اوباشم.

مادر زهرا در پاسخ به سوال اینکه حجاب در دید شما چیست، گفت: به نظرمن حجاب یک حفاظ و یک حراست برای یک زن است و به هیچ وجه پوشیدگی محدودیت محسوب نمی شود، بلکه پوششی است که زن را ازآلودگی حفظ می کند.

او در ادامه گفت: کامل ترین حجاب پوششی است که تمام نقاط مشخص شده را دربرگیرد اما چادر حجاب برتراست، شنیده اید که می گویند بالاتر از سیاهی رنگی نیست این مصداق چادر است که بالا تر از آن پوششی نیست و البته این راهم باید گفت که محجبه بودن تنها به چادر سرکردن نیست، یعنی حجاب و پوشش مناسب را می توان با لباس های بلند وبزرگ که اندام آدم رانمایان نکند هم می توان داشت و چه بسا کسانی که باچادر هم پوشش مناسب ندارند.

سمانه که دختر جوانی بود و پوشش چادر را به زیبایی بر سر کرده بود گفت: دلیل انتخاب حجاب چادر برای من اطاعت امر پروردگارم و حفاظت و حراست از خودم است.

او در پاسخ به سوال اینکه حجاب چطورمی تواند محافظ جان شما باشد گفت:

وقتی چادر می پوشم و با حجاب ازبقیه آدم ها جدامی شوم٬همه با نگاهی مورد احترام و به چشم یک انسان با شخصیت به تونظر می کنند، لذت دارد.

هیچ وقت هیچ کس به خصوص جنس مخالف به خودش اجازه نمی دهد وارد حریم یک دختر چادری شود، وقتی هیچ چشم آلوده ای دنبال قدم هایت گام برنمی دار د٬لذت دارد، وقتی گاهی تورا «حاج خانم »صدا می زنند ولذت بخش تر ازهمه چیز این است که نگاه خدا به سوی توست.

او ادامه داد: هرقدربگویم کم است، مزه حجاب را باید چشید با دیدن نمی توان درک کرد.

در ادامه با دخترانی که پوشش با حجابی نداشتند به گفتگو پرداختیم ...

ملیحه دختری که نسبتا حجاب خوبی نداشت ابتدا از پاسخ به سوالات مقابله کرد ولی بالاخره قبول کرد و در پاسخ به درکش از حجاب گفت: حجاب یعنی لباس بپوشیم ولباس بپوشیم ولباس بپوشیم.

او در ادامه می گوید: حجاب را انتخاب نکردم چون دوست ندارم، من را ازلذت هایم دورمی کند ونمی توانم زیبایی هایم رابه رخ دیگران بکشم و شاید در چنین خانواده و با چنین ذهنیت هایی پرورش یافته ام.

از دلیلش گفت: واقعا نمی دانم ، شاید هم برای این باشد که ما لذت های بی حجابی رابیشتر می شناسیم تا خوش گذرانی های باحجابی. البته گاهی به فرهنگ سازی جامعه برمی گردد و آموزش خانواده ها وهم به خود مردم وسطح فرهنگی اما قبول کنید اسلام ۱۴۰۰سال پیش حالا دیگر قدیمی شده بهتر است کمی به روز و آنلاین فکر کنیم.

سحر، دختر جوان دیگری که پوشش از کیلومتر ها در چشم می زد گفت: من عاشق جلب توجه هستم و همیشه سعی کردم لباس هایی را انتخاب کنم که وقتی از خیابان رد می شوم همه من را نگاه کنند.

در پاسخ به مشکلاتی که برایش پیش آمده گفت: بارها شماره های تماسی از سمت افراد غریبه و نامحرم به من داده شده که بعدها دردسرهای زیادی برایم داشته، ولی با این وجود از سختی حجاب بیزارم.

فقر فرهنگی، نتیجه ی سواد پایین مردم

خانم الهی، کارشناس مذهبی دانشجوی دکتری الهیات و مبلغ دینی ازقم گفت: معنای دقیق حجاب یعنی پوشش، اماحجاب تنها برای بانوان نیست درقرآن نیز ابتدا به نگاه مردان وسپس به پوشش بانوان امرشده است.

وی ادامه داد: با توجه به شکاف طبقاتی به وجودآمده وگاها همین فضای مجازی مشکل ساز می شود و رفتار های فرزندان خطرناک می شود و باعث رشد فرزندانی بی حجاب از دل خانواده های باحجاب می شود.

الهی در پاسخ اجبار والدین برای فرزندان افزود: این کاملا نادرست است، زیرا باعث سرد شدن فرزند از حجاب می شود، اما فرهنگ سازی درست و آموزش مناسب در جامعه نداریم.

متاسفانه کشورما بودجه خیلی کمی صرف ترویج وآموزش فرهنگ عفاف وحجاب می کند وهمین مشکل بزرگیست بودجه مراکز مذهبی درمقابل هزینه های هنگفت بعضی ورزشکاران بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: خیلی از جوانان می گویند اسلام قدیمی شده است، اسلام به حدود۱۴۰۰سال پیش برمی گردد و شاید به همین دلیل است اما اگرکمی دقت کنید، اکتشافات اخیر دانشمندان سال ها پیش درقرآن و نهج البلاغه نوشته شده، فقط کمی تأمل لازم است و این گونه تفکرات غربی و اشتباه است که بر ذهن جوانان ما ثبت کرده اند.

چطورشد که از زمان انقلاب تا امروز از آن فرهنگ غنی و اسلامی بی نقص حالا به جایی رسیدیم که باید با بی حجابی درکشور خود مبارزه کنیم؟

سواد پایین مردم ومهم تر از هرچیزی جنگ نرم، جنگ نرم باعث شده مردم با چشم وگو ش های بسته راهشان را انتخاب کنند ومتاسفانه بازهم می گویم آنطور که باید هزینه صرف راه اسلام وحجاب نمی کنند و همین موجب فقر فرهنگی است.

الهی در انتها خواهشی که از مسئولین داشت صحبت هایش را خاتمه داد: بودجه و هزینه صرف این قدم کنند، متاسفانه در یکی از روستاهای خراسان شمایل که برای اردوهایی جهادی رفته بودیم مردم روستا می گفتند که تا به امروز هیچ روحانی برای ارئه خدمات و آموزش های مذهبی به روستای ما نیامده است.

درپایان صحبت هایمان به دور از هرگونه اظهار نظری کاش کمی هوای یکدیگر را داشته باشیم.

حال این شهر به هوای حجاب ها و نگاه هایمان بسته است....

گزارشی از مهدیه یزدانی و تنظیم آرزو رحمانی

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.