1397-02-21 18:50
770
0
53381
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش خبر داد:

آغاز توزیع بذر سویا در گالیکش/ کشت جایگزین برنج برای مقابله با بحران کم‌آبی

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: کشاورزان با کشت جایگزین برنج با بحران کم‌آبی مقابله کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، حبیب اله زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: توزیع بذر سویا در دو کارگزاری شهرستان گالیکش آغازشده است که برای این منظور 44 تن بذر در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: هر کیلو بذر گواهی‌شده به قیمت 3 هزار و 500 تومان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که برای رقم کتول 50 -60 کیلوگرم و سایر ارقام 60-70 کیلوگرم در هر هکتار است.

زارع خاطرنشان ساخت: ارقام در نظر گرفته شامل کتول، سحر، سامان و ساری است که لازم است کشاورزان بذر را از مراکز مجاز توزیع بذر دریافت کنند.

کشت جایگزین برنج در جهت مقابله با بحران کم‌آبی

مدیریت جهاد کشاورزی گالیکش گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و افزایش درجه حرارت و به‌تبع آن افزایش تبخیر و تعرق لازم است با برنامه‌ریزی مناسب در مصرف آب کشاورزی با این خطرات و تهدیدات مقابله نمود.

وی افزود: با توجه به اینکه کشت برنج در اراضی غیر نسق موجب مصرف بیش از آب‌های زیرزمینی و نشت سفره‌های آبی می‌شود کشاورزان از کشت برنج در این اراضی خودداری نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: کشاورزان نسبت به کشت محصولات جایگزین نظیر آفتابگردان، پنبه، سویا، کنجد و حبوبات که نیاز آبی کمتری دارند اقدام نمایند.

زارع خاطرنشان ساخت: همچنین کشاورزان می‌توانند نسبت به مرمت و پوشش انهار و کانال‌های انتقال آب و نیز استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار نیز اقدام نمایند.

کشت 193 هکتار باغات مثمر در سال گالیکش

زارع گفت: در سال توسعه کشت باغات مثمر به‌ویژه در اراضی شیب‌دار از محل اعتبارات سال 1396 بالغ‌بر 193هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت باغات میوه اختصاص یافت.

وی افزود: بالغ‌بر 50 هکتار از اراضی کشاورزان در قالب طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار به کشت گلابی، گیلاس، گردو بذری،زیتون، خرمالو، هلو و توت اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش تأکید کرد: همچنین 18 هکتار از اراضی زراعی شهرستان نیز به‌صورت خود اجرایی زیر کشت هلو، خرمالو و گلابی قرارگرفته است.

زارع خاطرنشان ساخت: در راستای اجرای طرح ترسیب کربن نیز 125 هکتار از اراضی شیب‌دار واقع در روستاهای یورت زینل، آبپران و فارسیان نیز به کشت گردو بذری اختصاص یافت که درنهایت بهره‌برداری آن‌ها در اختیار جوامع محلی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.