1397-02-31 08:57
627
0
53586
مدیر آب منطقه‌ای شرق گلستان:

کشاورزان 50 درصد کشت آبی خود را کاهش دهند / افزایش 14 درصدی نزولات جوی در گالیکش

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان‌های گنبد، مینودشت و گالیکش گفت: به‌تناسب کاهش 50 درصدی آب سطحی کشاورزی، کشاورزان نیز می‌بایست برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی 50 درصد کشت آبی خود را کاهش دهند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، حسین قنبری در دهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب گالیکش در فرمانداری این شهرستان گفت: نزولات جوی در گالیکش از ابتدای مهر 96 تا پایان فروردین 97 نسبت به دوره مشابه 14 درصد افزایش و نسبت به درازمدت نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی جریان آب رودخانه‌ها در حوضه آبریز گرگان رود حدود 55 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته وی این درصد یادآور این موضوع است که به‌تناسب کاهش 50 درصدی آب سطحی کشاورزی، کشاورزان نیز می‌بایست برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی 50 درصد کشت آبی خود را کاهش دهند.

قنبری افزود: حجم ذخیره آبخوان‌های استان نیز در همین ایام با مقایسه آمار 25 ساله 230 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و با توجه به پتانسیل آب زیرزمینی استان به میزان 1250 میلیون مترمکعب حدود 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: یقیناً برای انطباق برداشت‌ها با حجم آبخوان‌ها ضرورت صرفه‌جویی کاهش 20 درصدی سطح زیر کشت چاه‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان‌های گنبد، مینودشت و گالیکش بیان داشت: برای کاهش اثرات خشک‌سالی نیاز به یاری و مساعدت و مشارکت همه اعضای شورای حفاظت است تا بتوان از این سرمایه ارزشمند به‌خوبی محافظت نمود.

معاون فرماندار گالیکش نیز در این جلسه گفت: مقوله آب امروز به یک موضوع مهم و قابل ملاحظه‌ای تبدیل‌شده است که با مشارکت و همیاری همه اقشار می‌توان کمبود ناشی از آن را مدیریت کرد.

ایوب ابوالتختی افزود: صرف برخوردهای قوه قضایی نمی‌تواند در بخش کشاورزی راهگشا باشد بلکه الگوی کشت مناسب و اختصاص یارانه و مزیت اقتصادی برای برخی کشت‌ها جهت تشویق زارعین می‌تواند نوع کشت محصولات را تغییر دهد و این موضوع نیازمند نگاه کلان است.

در پایان این جلسه مقرر شد کشاورزان متناسب با کاهش 50 درصدی آب سطحی سطح زیر کشت خود را کاهش و به‌تناسب 20 درصد کاهش آب زیرزمینی در این بخش نیز کاهش صورت پذیرد.

همچنین بحث استقرار الگوی کشت متناسب با منطقه از طریق جهاد کشاورزی شهرستان پیگیری شود و چاه‌های صنعتی و کشاورزی نزدیک آب شرب در این فصل با دقت بیشتری گزارش شوند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.