1397-03-28 15:06
750
0
54457
رییس میراث فرهنگی گالیکش مطرح کرد؛

«کندسکوه» ماسوله دوم گلستان / 32 اثر ملموس و غیرملموس گالیکش در نوبت ثبت ملی

رئیس میراث فرهنگی گالیکش گفت: 19 اثر طبیعی، یک اثر در قالب بافت روستا ( کندسکوه)، 5 اثر مربوط به بازی‌های بومی - محلی و 3 اثر در حوزه صنایع‌دستی و 4 اثر در حوزه سوغات و غذاهای سنتی به‌عنوان آثار ملموس و غیرملموس در نوبت ثبت شدن هستند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، مریم آق آتابای در جمع خبرنگاران شرق گلستان اظهار داشت: ادامه ساخت پله سنگی در مسیر دست‌یابی آبشار فارسیان در روستای فارسیان بااعتبار 2 میلیارد ریال، مسیر بهسازی به مله شاه در روستای پادلدل بااعتبار یک میلیارد ریال، مسیر دسترسی از امامزاده سید حسن کیارام به جاده اصلی بااعتبار یک میلیارد ریال از پروژه‌های عمرانی سال جاری در اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گالیکش است.

maryamaghatabai

وی افزود: طرح بهسازی و سنگ‌فرش محل آبشار لوه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بااعتبار 2 میلیارد و 320 میلیون ریال، ادامه کارگاه مرمت حمام فارسیان بااعتبار 500 میلیون ریال و پروژه پارک جنگلی فارسیان بااعتبار 2 میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های عمرانی بااعتبار تخصیص‌یافته شهرستان گالیکش در سال جاری است.

رئیس میراث فرهنگی گالیکش در حوزه صنایع‌دستی نیز تصریح کرد: تاکنون 713 نفر هنرمند رشته‌های پوشاک سنتی، چرم‌دوزی، زیورآلات سنتی، سوزن‌دوزی بلوچ، گلیم‌بافی در حوزه شهرستان گالیکش شناسایی‌شده و در این رشته‌ها، 4 کارگاه تولیدی توسط همین هنرمندان ایجاد و احیاء شده و 708 کارگاه کوچک انفرادی در قالب مشاغل خانگی به‌صورت فصلی و دائمی در شهرستان فعالیت دارند.

آق آتابای تأکید کرد: مجوز پروانه‌های صنایع‌دستی در 3 شاخه، تولیدی کارگاه، انفرادی و کارت شناسایی است و هنرمندان با توجه به فعالیت‌های خود در این 3 شاخه تفکیک‌شده و در حوزه شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: 3 شرکت تعاونی با موضوع گردشگری و صنایع‌دستی در روستاهای " پنو"،" فارسیان" و " بش اویلی" تشکیل و فعالیت دارند و در سال 97 نیز شرکت تعاونی صنایع‌دستی دیگر در روستای " پنو " افتتاح و آغاز به فعالیت کرد.

رئیس میراث فرهنگی گالیکش با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بسیار بکر شهرستان در حوزه طرح‌های بوم‌گردی اظهار کرد: 23 روستا که ظرفیت گردشگری و بوم گردی را دارا بودند در سطح شهرستان برای ایجاد طرح‌های بوم گردی شناسایی شدند که از این تعداد 11 طرح برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی‌شده و 6 طرح در انتظار کارگروه اشتغال استان هستند و 3 طرح نیز در راستا اخذ مجوزها لازم هستند.

آق آتابای گفت: شهرستان گالیکش تا 40 طرح بوم‌گردی ظرفیت ایجاد دارد و در حال حاضر 16 متقاضی نیز برای ایجاد بوم‌گردی در شهرستان وجود دارد و در بین روستاهای حوزه شهرستان، روستای " قوش چشمه" دارای قابلیت و ظرفیت فوق‌العاده خوب برای جذب توریسم و گردشگر است به‌نحوی‌که از زمستان سال 96 تاکنون 2 هزار گردشگر از این روستا دیدن کرده و در شرایط بسیار مناسب و درعین‌حال سنتی اسکان و تفرجگاه‌های این روستا بهره بردند.

وی ادامه داد: روستای " فارسیان قانچی" از توابع شهرستان آزادشهر به‌عنوان "ماسوله" دوم ثبت ملی شده و روستای "کندسکوه" نیز به‌عنوان ماسوله سوم قابلیت و ظرفیت لازم برای ثبت ملی را در گلستان دارد.

رئیس میراث فرهنگی گالیکش تصریح کرد: در شهرستان گالیکش 89 اثر در حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی به ثبت رسیده که از این تعداد 76 اثر مربوط به تپه‌های باستانی است، یک اثر طبیعی مربوط به کهن‌سال‌ترین درخت، یک اثر مربوط به پارک ملی گلستان، 5 اثر به‌عنوان 5 نوع پخت نان مختلف و 2 آداب‌ورسوم که به‌صورت آثار ملموس و غیرملموس به ثبت رسیده است.

آق آتابای افزود: 19 اثر طبیعی، یک اثر در قالب بافت روستا ( کندسکوه)، 5 اثر مربوط به بازی‌های بومی - محلی و 3 اثر در حوزه صنایع‌دستی و 4 اثر در حوزه سوغات و غذاهای سنتی به‌عنوان آثار ملموس و غیرملموس در نوبت ثبت شدن هستند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.