1397-11-21 19:02
775
0
61101
حماسه 40 ساله بهداشت و درمان در گالیکش؛

قبل از انقلاب فقط پزشکان سیار هندی و پاکستانی به گالیکش می‌آمدند / امروزه تمام نقاط شهرستان از خدمات بهداشتی ـ درمانی بهره‌مندند

رئیس شبکه بهداشت و درمان گالیکش گفت: توسعه بهداشت و سلامت روستاییان و احداث 35 خانه بهداشت و 8 مرکز خدمات جامع سلامت در شهر و روستاهای گالیکش از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، دکتر حسن رحیم زاده با اشاره به دستاوردهای 40 ساله حوزه بهداشت و درمان گالیکش پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: سیستم بهداشتی درمانی قبل انقلاب اسلامی در شهرستان گالیکش در مجموعه زمین اهدایی مرحوم کسرایی با فعالیت پزشکان هندی و پاکستانی و فقط کاردرمانی خلاصه می‌شد.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی فعالیت‌های بهداشتی گالیکش با مرکزیت شبکه بهداشت و درمان گنبد به‌صورت سیاری در روستاهای مدنظر شهرستان‌های مجاور و فقط باهدف واکسیناسیون اطفال انجام می‌شد.

رحیم زاده تصریح کرد: مردم منطقه از نعمت اماکن بهداشتی در روستاهای تحت پوشش محروم و آمار مرگ‌ومیرها در شهرستان به نسبت شاخص‌های کشوری رقم بالایی را به خود اختصاص داده بود و مردم منطقه از حداقل امکانات بهداشتی محروم بودند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گالیکش گفت: آب شرب بهداشتی ولوله کشی آب و فاضلاب و توالت بهداشتی در منطقه موجود نبود و ارائه خدمات بهداشتی هرچند به‌صورت سیاری انجام ولی در مقایسه با نیاز مردم درصد پایینی از خدمات را به خود اختصاص داده بود.

به گفته وی، با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با عنایت به منویات رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رضوان ا... تعالی و دولت‌های خدمتگزار در سنوات مختلف، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت در بازده زمانی متناوب افتتاح و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی سهولت یافت.

وی افزود: ازجمله در شهرستان گالیکش نیز این امر مشهود بوده و در زمان بعد از پیروزی انقلاب در روستای تحت پوشش شهرستان، مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین خانه‌های بهداشت استقرار پیداکرده و خدمات و مراقبت‌های اولیه سلامت از قبیل ویزیت بیماران توسط پزشکان خانواده مجرب ایرانی، مراقبت زنان باردار، مراقبت‌های گروه‌های هدف میان‌سالی، سالمندی، کودکان زیر 6 سال، بیماران دیابتی، فشارخونی، بیماران گروه هدف اعصاب و روان و... جهت جمعیت تحت پوشش ارائه می‌گردد.

رحیم زاده اظهار داشت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ساخت‌وسازهای فضاهای فیزیکی ازجمله مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در این شهرستان نیز شروع‌شده که شرایط موجود ازجمله وجود 35 خانه بهداشت و 8 مرکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرستان این موضوع را تائید می‌نماید.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گالیکش گفت: در این راستا مراکز و خانه‌های بهداشت تحت پوشش به امکانات اولیه‌ای که جهت ارائه خدمت به مردم موردنیاز است مجهز شده و کمبودهای تجهیزاتی که در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب موجود بود در حال حاضر مشاهده نشده و در این زمینه  پیشرفت قابل‌توجهی داشته به صورتی که کلیه مراکز به تجهیزاتی از قبیل فشارسنج، وزنه اطفال، بزرگ‌سال، تجهیزات پزشکی ازجمله فور-اتوسکوپ، افتالموسکوپ و... جهت ارائه خدمات موردنیاز مردم دسترسی دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاخص‌های بهداشتی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. ازجمله میزان مرگ‌ومیر مادران باردار، مرگ نوزادان، کودکان زیر 5 سال و... که از شاخص توسعه‌یافتگی کشور می‌باشند در شهرستان گالیکش ارتقاء چشمگیری داشته به صورتی که تاکنون مرگ مادر بارداری در شهرستان اتفاق نیفتاده و مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر 5 سال در مقایسه با شخص استانی و کشوری درصد خیلی پایینی را به خود اختصاص داده است که همه این موارد حاکی از این است که ارائه خدمات و دسترسی مردم به خدمات در شرایط مطلوبی صورت می‌گیرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گالیکش دیگر دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان شهرستان گالیکش طی 40 سال گذشته از عمر بابرکت انقلاب شکوهمند انفاب اسلامی به این قرار اعلام کرد:

_ استفاده از پزشکان ایرانی به‌جای پزشکان خارجی

_ تأسیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گالیکش و انتزاع از شهرستان مینودشت

_ توسعه پایگاه‌های 115 به تعداد 3 عدد در مراکز گالیکش، آق قمیش و تنگراه و تجهیز اورژانس 115 به آمبولانس  با استاندارهای روز دنیا که قبل از انقلاب نداشتیم.

_ تائید و کد پشتیبانی  2 آمبولانس پشتیبان که در صورت معیوب بودن در راستای استمرار خدمات‌دهی انجام شود.

_ قبل از انقلاب تعداد خانه‌های بهداشت محدود و همه ملکی نبودن که بعد از انقلاب تمامی خانه‌های بهداشت با استاندارهای جدید و ملکی می‌باشند.

_ قبل از انقلاب تعداد مراکز درمانی محدود و بعد از انقلاب در شهرستان 8 مرکز مطابق با استاندارها تأسیس و راه‌اندازی گردید.

_ توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی در کل شهرستان گالیکش مهیا گردیده و کلیه خدمات از طریق سیستم‌های ناب و سیستم‌های بهیاب انجام می‌گردد.

_ کلنگ زنی بیمارستان گالیکش و تأمین اعتبار 500میلیارد ریال که قبل از انقلاب چنین  شاخصی نداشتیم

_ راه‌اندازی رادیولوژی دیجیتال که قبل از انقلاب فاقد هرگونه زیرساخت بوده با مبلغ یک میلیارد تومان

_ قبل از انقلاب در شهرستان گالیکش هیچ متخصص وجود نداشت بعد از انقلاب در کلینیک شهدا 12 دی متخصص داخلی، اطفال، قلب وزنان و... حضور دارند و نیاز نیست مردم برای انجام خدمات تخصصی به شهرستان‌های مجاور بروند.

_ جدا از توسعه زیرساخت در شاخص‌ها نیز در شاخص‌های مرگ‌ومیر نوزاد و کودک وزنان باردار شاخص‌های مرگ‌ومیر بالا بوده که پس از انقلاب این شاخص‌ها اصلاح گردیده است

_ استفاده از نیروهای بومی یا توسعه زیرساخت بهداشتی از کلیه پرسنل شبکه بهداشت از نیروهای  بومی استفاده شد.

_ پس از انقلاب بیماری‌های وبا، عفونی، پولیو، طاعون و غیره ریشه‌کن شده و در بحث فلج اطفال شاهد هیچ موردی در شهرستان نبوده‌ایم.

_ در بیماریابی غیر واگیر در رابطه با بیماران نقص ژنتیکی، تیروئید، فنیل کتونیوی و تالاسمی اقدامی انجام نمی‌شد که بعد از انقلاب در حال اجرا و پیگیری کلیه این موارد صورت می‌گیرد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.