1397-12-02 18:02
765
0
61366
مدیر شبکه بهداشت گالیکش:

بیماران مبتلا به سل در گالیکش رایگان درمان می‌شوند

مدیر شبکه بهداشت گالیکش گفت: از ابتدای سال 90 تاکنون مبتلابه بیماری سل بوده‌اند 176 نفر برآورد شده و کلیه این بیماران به‌صورت رایگان تحت درمان قرارگرفته و بهبودی حاصل‌شده است.

به گزارش گلستان ما، دکتر حسن رحیم زاده در گفت گو با خبرنگار نیلکوه اظهار داشت: سل یک بیماری عفونی باکتریال است که به‌وسیله مایکو باکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود.

وی افزود: میکروب سل پس از وارد شدن به ریه‌ها می‌تواند از طریق خون در تمام بدن منتشرشده و هر عضوی را گرفتار می‌کند اما شایع‌ترین شکل بیماری، سل ریوی است و قسمت اعظم بیماران مبتلابه سل ریوی بیماری را به‌سادگی به بقیه افراد منتقل می‌کنند.

رحیم زاده اضافه کرد: مهم‌ترین راه مبارزه با این بیماری شناخت بیماران مبتلابه سل ریوی است که به‌راحتی نیز قابل‌درمان می‌باشند؛ اما اگر بیماران را نتوانیم به‌موقع تشخیص بدهیم به‌راحتی هر بیمار مبتلابه سل ریوی سالانه 10 الی 15 نفر دیگر را در خانواده و در روستا یا شهر خود آلوده می‌کند و مهم‌تر آنکه اگر بیمار مبتلابه سل ریوی را تشخیص بدهیم اما تحت درمان صحیح و دقیق قرار نگیرد موجب به وجود آمدن میکروب سل مقاوم به دارو می‌گردد که دیگر داروهای ضد سل معمولاً بر آن مؤثر نمی‌باشند و درنتیجه بیماری وخیمی ظاهر می‌گردد که دیگر به‌راحتی قابل‌درمان نیست و به‌علاوه این بیماری به دیگر افراد نیز منتقل می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت گالیکش گفت: در صورت عدم دریافت درمان ضد سل، پس از گذشت پنج سال از بیماری، 50 درصد بیماران مبتلابه سل ریوی فوت کرده، تا 25 درصد آن‌ها به دلیل برخورداری از یک دفاع قوی خودبه‌خود بهبودیافته و 25 درصد آن‌ها مبتلابه سل مزمن عفونت‌زا باقی خواهند ماند.

وی افزود: آمار تعداد افرادی که در شهرستان از ابتدای سال 90 تاکنون مبتلابه بیماری سل بوده‌اند 176 نفر برآورد شده و کلیه این بیماران به‌صورت رایگان تحت درمان قرارگرفته و بهبودی حاصل‌شده است. این در حالی است که  زنان بیشتر از مردان در شهرستان دچار بیماری شده‌اند و حدود 70 درصد این بیماران سل ریوی بوده است.

رحیم زاده گفت: سیستان و بلوچستان و گلستان جزو استان‌های پر شیوع این بیماری در سطح کشور هستند. لذا سازمان بهداشت جهانی در تلاش است که تا سال ۲۰۵۰ میزان ابتلا به بیماری سل در جهان را به صفر برساند. حمایت‌های اجتماعی عامل مؤثری در کنترل بیماری سل است و این حمایت‌ها از سمت گروه‌های مختلف می‌تواند روند بهبود را سرعت بیشتری ببخشد.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شهرستان گالیکش نیز گفت: اگر شیوع سل در جامعه‌ای کم باشد، تراکم جمعیتی و  میزان نزدیکی تماس کم باشد و فضایی که فرد در آن زندگی می‌کند تهویه مناسب و نور مناسبی داشته باشد، قطعاً چرخه ابتلا به عفونت را شکسته‌ایم.

صادق خسروی گفت: وقتی فردی که مقابل سرفه‌های یک بیمار مبتلابه سل قرار بگیرد و آن فرد کودک یا فرد مسنی باشد، ایدز داشته باشد یا دارای سوءتغذیه باشد به‌وضوح سل را دریافت می‌کند. لذا پیگیری شناسایی و درمان بیماران مبتلابه سل در الویت برنامه‌های بهداشتی شهرستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شهرستان اقدامات ذیل را در این راستا انجام می‌دهد گفت: برگزاری جلسات آموزشی در سطح روستاها و شهر جهت عموم مردم، دانش آموزان و همکاران مرکز بهداشت، پیگیری درمان بیماران شناسایی‌شده، تأمین داروهای موردنیاز، تشکیل پرونده بیماران جدید شناسایی‌شده، تعامل با بخش خصوصی در جهت شناسایی به‌موقع بیماران، تهیه و تأمین سبد کالا جهت تغذیه بیماران است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.