1398-05-09 13:59
1512
0
64737
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش:

برداشت اصولی «قارچ ترافل» در 21 هزار هکتار اراضی گالیکش سازماندهی می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: برای نخستین بار برداشت اصولی «قارچ ترافل» (دنبلان ) در 21 هزار هکتار از اراضی جنگل‌های گالیکش سازماندهی می‌شود.

به گزارش گلستان ما، صفر سیجانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گالیکش اظهار داشت: برداشت غیراصولی «قارچ ترافل»  سبب از بین رفتن نهال‌های جوان جنگلی و کاهش تولید این قارچ خودرو و جنگلی شده است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار امسال با همکاری اتحادیه تعاونی‌های منابع طبیعی استان گلستان و اداره منابع طبیعی قراردادی مبنی بر سازماندهی برداشت اصولی  «قارچ ترافل» در 21 هزار هکتار از اراضی جنگلی شهرستان منعقد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش خاطرنشان کرد: برای برداشت اصولی این محصول 500 نفر از متقاضیان بهره‌بردار کلاس‌های آموزشی لازم را گذرانده و کارت بهره‌برداری برای آنها صادر شد.

* صادرات حدود 160 میلیاردی «قارچ ترافل» برای کشور/ سازماندهی برداشت اصولی  «قارچ ترافل» در 21 هزار هکتار از اراضی جنگلی گالیکش 

وی ادامه داد: همچنین خریدارانی که سال‌های گذشته این محصول را از بهره‌برداران خرید می‌کردند نیز آموزش لازم داده و مجوز خرید برای آنها صادر شده است.

سیجانی با بیان اینکه اتحادیه در قبال برداشت اصولی محصول احیا جنگل را عهده‌دار است، گفت: اتحادیه تعاونی‌های استان در قبال برداشت اصولی مکلف است 83 هکتار از اراضی جنگلی را جنگل کاری و احیا کند و به مدت یکسال از آن مراقبت کند.

وی درباره صادرات «قارچ ترافل» خاطرنشان کرد: این محصول به کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا و کشورهای آسیای میانه حاشیه خلیج فارس مانند امارت، دبی و قطر صادر می‌شود با فروش هر کیلوگرم «قارچ ترافل» 400 هزار تومان عاید دولت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش افزود: در این قرارداد اتحادیه مجوز برداشت 16 تن «قارچ ترافل»  را دارد که با صادرات آن حدود 16 میلیارد تومان ارز آوری برای کشور خواهد داشت.

* اجرای «طرح ترسیب کربن» در شهرستان گالیکش

وی درباره اجرای «طرح ترسیب کربن» در شهرستان گالیکش گفت: امسال دومین سال اجرای «طرح ترسیب کربن» در شهرستان است، این طرح در 10 روستا «تاریکش» و هشت روستا مینودشت همزمان اجرا می‌شود، وسعت اجرای این طرح 27 هزار هکتار است و 14 هزار نفر تحت پوشش این طرح هستند.

سیجانی بیان داشت: در راستای جلوگیری از فرسایش رسوب در سدهای پایین‌دست و طولانی شدن عمر آنها پروژه‌های مکانیکی مانند احداث سازه‌های رسوب‌گیر، احداث سازه‌های سنگ ملالی و بتونی و غیره به تعداد پنج مورد با اعتبار مجموعا 2 میلیارد تومان در حال اجرا و احداث است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.