1396-03-09 08:05
2445
1
39661
حاشیه ای بر انتخابات شورای شهر گرگان ؛

از شکست سنگین لیست امید تا ضعف فرمانداری گرگان در برگزاری انتخابات

انتخابات شورای شهر گرگان به پایان رسید اما این دوره از انتخابات حواشی و درسهای زیادی برای کاندیداها ، فرمانداری و مردم شهر گرگان داشت.

به گزارش گلستان ما ؛ انتخابات شورای شهر گرگان به پایان رسید اما این دوره از انتخابات حواشی و درسهای زیادی برای کاندیداها ، فرمانداری و مردم شهر گرگان داشت.

1) مهمترین نکته غلبه مولفه "خدمت" بر گفتمان های سیاسی عمده شهر گرگان اعم از اصلاح طلبان ، اصولگرایان و اعتدالگرایان بود. در واقع شهردار گرگان با تلاش خود در چهار سال گذشته و خدمت به مردم شهر توانست اذهان عمومی را قرق کند و نهایتا این لیست شهردار بود که از صندوق ها بیرون آمد.

2) برای اولین بار گفتمان بی پایه و اساس قومی و قبیله ای هم در این انتخابات رنگ باخت . دیگر کسی نیامد بگوید من به طایفه خودم رای دادم ، البته رای داده شد اما نه به آن اندازه که در نتیجه انتخابات تاثیر گذار باشد ، حذف زهرا نورا که همواره از طرف سیستانی ها حمایت می شد  بعد از 3 دوره را باید از شگفتی های انتخابات شورای پنجم دانست و انتخاب یوسفی را هم باید نه به حساب قومیت بلکه حضور وی در لیست شهردار گرگان و لیستهای چون "گرگان مدرن" دانست. 

3) شکست سنگین لیست امید (اصلاح طلبان گرگان) در این دوره علیرغم پیروزی در سال گذشته (انتخابات مجلس) از درس های بزرگی بود که سیاسیون سهم خواه ، زیاده خواه و ورشکستگان سیاسی چپ در گرگان گرفتند. حذف شاه مهره های اصلاح طلبان که در شورای شهر همچون علی کلاتی و افرادی چون عبدالسلام مهیمنی، اسدالله کبیر، رضا بارچیان و ... فضای جدید برای شهر گرگان باز کرد. برخی ها معتقدند اصلاح طلبان برای همیشه از بدنه مدیریت شهری گرگان به حاشیه رانده شدند. 

این شکست زمانی سنگین تر شد که سرلیست اصلاح طلبان یعنی عبدالسلام مهیمنی فقط 10 هزار رای آورد در حالیکه ناصر گرزین اصولگرا با قرار گرفتن در لیست حامیان شهردار 25 هزار رای آورد و به نوعی مقدمات خود برای حضور در عرصه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را آماده می کند.

4) در این دوره برخی کاندیداها هم درس های بزرگی گرفتند. حجت مقسم یکی از این کاندیداها بود که در دوره گذشته نیز با رای بیش از 9 هزار نفر توانست فضای خوبی برای خودش ایجاد کند اما او در این دوره بیش از 10 هزار رای آورد یعنی فقط حدودا هزار رای به آرای او افزوده شد . این نشان می دهد که آرای مقسم علیرغم گذشت چهار سال و تبلیغات زیاد چندان افزوده نشد .

برخی کارشناسان علت آن را ائتلاف وی با امید شهریاری عنوان کردند به چند دلیل الف) مقسم خودش بچه شرق گرگان بود و با ائتلاف با شهریاری به دنبال جلب آرای مردم غرب گرگان بود ب) مقسم فکر می کرد طیف آموزش و پرورشی که با شهریاری هستند به سبد او هم رای می اندازند که اینگونه نشد ج) مقسم تصور می کرد که رای اصلاح طلبان همراه شهریاری را دارد اما اینگونه نشد و محاسبات وی باعث شد در این دوره شکست بخورد. 

5) در این دوره پدیده نداشتیم و افرادی رای آوردند که شهردار گرگان روی آنها دست گذاشته بود و به نوعی 200 کاندیدای دیگر اگر می دانستند چنین وضعیتی پیش خواهد آمد احتمالا یا انصراف می دادند یا چنین خرج های کلانی نمی کردند. 

6) اعتراض نزدیک به 90 کاندیدا به نتیجه و روند برگزاری انتخابات در شهر گرگان نشان دهنده برخی از ضعف ها در مدیریت انتخابات گرگان بود ، پاره کردن بنرهای کاندیداها ، حمایت آشکار شهردار گرگان از لیست 9 نفره ، هزینه های سنگین ستادها با شام ، ناهار و تبلیغات محیطی در این دوره مشهود بود. برخی کارشناسان معتقدند چون فرمانداران حواسشان به انتخابات ریاست جمهوری بوده ، نتوانستند انتخابات شورای شهر را بدرستی مدیریت کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

گرگانی

هیأت اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر ساری طی ارسال نامه‌ای به هیأت نظارت بر انتخابات این شهرستان، ابطال انتخابات شورای شهر ساری را اعلام کرد.

0
0
پاسخ
1396-03-09 09:07

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.