1397-07-30 18:58
1137
0
58083
معاون استاندار گلستان تاکید کرد؛

ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن/ مرکز ایده‌پردازی فرش ترکمن راه‌اندازی شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به تلاش‌ برای توسعه صنایع دستی در این شهرستان، گفت: با ارسال پرونده فرش ترکمن گنبدکاووس به یونسکو این شهر به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن ثبت خواهد شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، فرش ترکمن به عنوان یکی از بی‌نظیرترین صنایع دستی شمال کشور شناخته می‌شود که توسط سر پنجه‌های هنرمند و توانمند مردمان شریف ترکمن در استان گلستان و به ویژه شهرستان گنبدکاووس طراحی و تولید می‌شود که در نوع خود به لحاظ تنوع طرح، شادابی، نقوش فنی و هنری منحصر به فرد و یکتاست.

حضور تعداد بی‌شمار هنرمندان این رشته، موزه فرش ترکمن، وجود کارگاه‌های مختلف فرشبافی ترکمن و بسیاری از مولفه‌های دیگر باعث شد تا گنبدکاووس در 20 خرداد سال جاری به عنوان شهر ملی فرش ترکمن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید و حال مدیران و مسوولان شهرستانی و استانی در اندیشه ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن هستند که به این منظور جلسه‌ای را در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار کردند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس در این جلسه با اشاره به اینکه ثبت جهانی گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن موضوعی ساده ولی پر اهمیت است، اظهار کرد: همه دستگاه‌های دخیل در این امر به ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر باید تلاش کنند تا هرچه زودتر این مهم به سرانجام برسد.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه پرونده تهیه شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مدون، مستند و کامل باشد، افزود: انتظار ما این است که قبل از ارسال پرونده تمامی الزامات و نیازمندی‌های ضروری برای موافقت شورای جهانی ثبت این موضوع در شهرستان مهیا شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه بنده به همراه نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس و مدیرکل میراث فرهنگی گلستان دیدارهای متعددی را در این حوزه در تهران برگزار کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در تمامی این دیدارها از ظرفیت‌های قابل دفاع گنبدکاووس که بسیار منحصر به فرد بودند، سخن گفتیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به اینکه در صدد راه‌اندازی مرکز ایده‌پردازی فرش ترکمن در گنبدکاووس هستیم، ادامه داد: در این مرکز باید طرح‌های نوین در حوزه طراحی، نقش و نگار، تولید و کیفیت بافت تهیه و اجرایی شود.

کریمی با بیان اینکه یکی از مکان‌های بزرگ و خوب حوزه صنایع دستی گنبدکاووس متاسفانه به دلیل مناقشه با یکی از دستگاه‌های اجرایی در اختیار شهرستان نیست، گفت: این ساختمان که هدیه مقام معظم رهبری برای توسعه صنایع دستی و هنرهای دستی شهرستان گنبدکاووس بوده است باید در اختیار ما قرار بگیرد.

وی از اجرای طرح مبتکرانه «ارگانیا» توسط سرمایه‌گذار گنبدی و طراحی باغچه‌هایی با نقش فرش ترکمن خبر داد و تصریح کرد: از این سرمایه‌گذار و تولید کننده نمونه استانی برای این اقدام زیبا و تاثیرگذار صمیمانه تشکر می‌کنم و معتقد هستم این‌گونه رخدادها که برآمده از تعصب نسبت به داشته‌های بومی است قابل تحسین خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه باید المان‌هایی در سطح شهرستان گنبدکاووس با موضوع فرش ترکمن ایجاد شود، اضافه کرد: کف پوش پیاده‌روها، سردیس و تندیس، المانهای میادین و نامگذاری برخی خیابان‌ها تنها بخشی از اقداماتی است که باید شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبدکاووس برای ثبت‌نام این شهر به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن انجام دهد.

ابراهیم کریمی از حضور بازرسان و ناظران ویژه بین‌المللی از سوی یونسکو برای بررسی وضعیت و اقدامات صورت گرفته در گنبدکاووس خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن رونق ویژه‌ای به حوزه صنایع دستی داده و از این رهگذر توسعه‌ای در اقتصاد این شهرستان ایجاد کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس در این نشست با اشاره به اینکه ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن علاوه بر اقدامات زیرساختی عمرانی در سطح شهر نیازمند مولفه‌های محتوایی دیگری نیز هست، افزود: شورای اسلامی شهر و شهرداری قطعا همکاری لازم را با کمال افتخار انجام می‌دهد ولی باید مولفه‌های دیگر را نیز محقق کرد.

بابک پاکدل با بیان اینکه به روز شدن بسیاری از مسائل از جمله طرح و نقش‌های فرش ترکمن یکی از الزامات ثبت جهانی گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن است، خاطرنشان کرد: باید پای فناوری‌های نوین را در عرصه طراحی، تولید نخ و فرآوری آن باز کنیم.

وی با تقدیر از تلاش‌های فرمانداری ویژه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای انجام مقدمات ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن، گفت: امیدواریم بتوانیم با تعامل بسیار خوب با مدیران و مسوولان اجرایی شهرستان و استان گلستان این موضوع را به فرجام نیکویی برسانیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.